shamanix Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 Hvordan får jeg bootet fra en S-ATA harddisk? I bios har jeg noen valg som "harddisk", "cdrom", "floppy", "ls120", osv. Det virket ikke når jeg valgte "harddisk", og jeg kan ikke velge SCSI som noen må gjøre.
Jankee Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 List opp kva hk du har så blir det lettare å finne ut korleis du skal gjere det. Viss du ikkje veit kva hk som står i last Aida32 ned så vli nok det hjelpe deg til å finne det ut. For normalt skal boot valget stå på scsi for at sata diskene skal bli 1. boot valg. mvh JanEirik
Omnikron Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 jeg har bare på HDD-3 jeg.. funker fint, må ikke ha scsi
fAight Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 Som sagt, hva slags hk har du? På mitt Abit IC7-G er det en egen hardiskmeny (ved siden av bootsequence-menyen) i bios hvor jeg kan velge oppstartsrekkefølgen på hd'ene... ...kanskje litt rotete beskrevet det her.
BozzDude Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 S-ATA disken skal ikke behøve det, så lenge du får formatert den, og installert win på den.. men det kommer litt an på BIOS også.. hva slags HK??
BozzDude Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 boot fra win cd-rom og trykk F6 når valget om det kommer.. ha drivere til s-ata systemet på diskett.. enkelt
fAight Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 ...har du andre hd'er som bruker vanlig IDE installert? For å gjøre det enklest mulig så fjerner du disse under installasjonen, kobler dem til igjen når alt er klappet og klart...
DaffyDuck Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 Jeg bruker SCSI, men har nettopp montert en ny pc og der bruker jeg bare HDD-0
shamanix Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Skrevet 30. mai 2004 Jeg har "Epox 8KRA2+". Jeg kan ikke velge hvilken harddisk i bios(man kan bare velge "harddisk"). Jeg installerte ikke windows på den, men jeg brukte Norton Ghost og kopierte win2000 partisjonen over til S-ATA disken.
el-asso Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 (endret) Du må nok beskrive dette litt bedre før noen kan hjelpe deg. Hvilket hovekort ? Har du flere disker ? i tilfelle SATA eller IDE ? Har du hatt OS på noen av de andre diskene eller er det en helt ny maskin ? Har du oppgradert BIOS, lagt inn SATA drivere osv.... Edit: Litt for sent. Endret 30. mai 2004 av el-asso
shamanix Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Skrevet 30. mai 2004 Jeg har to vanlige harddisker som primary master og slave. Jeg har OS på primary master som jeg kopierte med norton ghost til s-ata disken. Det er nyere bios tilgjengelig, men vil ikke oppgradere hvis det ikke er nødvendig. S-ATA drivere er installert, harddisken formaterte jeg i windows.
shamanix Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Skrevet 30. mai 2004 2 vanlige hardisker? hva vil det si? SATA? IDE? IDE
fAight Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 Har du prøvd det jeg foreslo, å bare la SATA-disken vær tilkoblet?
shamanix Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Skrevet 30. mai 2004 Jeg skal prøve senere, akkurat nå har jeg besøk hjemme hos meg...
KydeX Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 Problemet ditt er at du har satt en av ide-diskene til master. Dersom du skal få boote fra sata-disken må begge ide-diskene stå som slave. Ellers vil den alltid boote fra master disken.
shamanix Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Skrevet 30. mai 2004 den ene ide harddisken skal vekk, så da er det bare 1 igjen. skal jeg sette den som er igjen som slave selv om det bare er den på én kabel?
fAight Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 Problemet ditt er at du har satt en av ide-diskene til master. Dersom du skal få boote fra sata-disken må begge ide-diskene stå som slave. Ellers vil den alltid boote fra master disken. Det stemmer ikke for mitt vedkommede. Har min ide disk som master, og det påvirker på ingen måter oppstarten her i gården. SATA-disken med os'et starter først
KydeX Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 Problemet ditt er at du har satt en av ide-diskene til master. Dersom du skal få boote fra sata-disken må begge ide-diskene stå som slave. Ellers vil den alltid boote fra master disken. Det stemmer ikke for mitt vedkommede. Har min ide disk som master, og det påvirker på ingen måter oppstarten her i gården. SATA-disken med os'et starter først Mente det bare som en mulig løsning på problemet. Det trenger ikke gjelde for alle typer hovedkort og alle typer disker. Forøvrig vil jeg anbefale å lese denne guiden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=204514
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå