Gå til innhold

AMD XP1800 Holder ca 75 grader !?!


Lolife

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er viften riktig montert ?

 

Hvis din cpu er 75 grader hadde jeg slått den av å fixa det.

 

 

uansett det må være noe galt med vifta eller montering, samme hvordan cpu du har så skal den ikke være så varm selv om man ikke har goop på.

 

Eller hvor mange mhz er vifta beregnet for ?

Er det veldig dårlig luft gjennom strømming i kassa de?

Har du veldig liten å trang kasse ?

 

 

håper det ordner seg :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har en Taisol vifte som i følge AMD sine sider skal egne seg bra til denne cpu'en.

Vifta blåser innover mot ribbene...

Har et maxitower, som er ganske fullt, men på ingen måte overfyllt.

Bør jeg skaffe kabinettvifte i tillegg.

Synes bare at cpu-temp. i utgangspunktet er høy selv uten kabinettvifte.

Lenke til kommentar

Har kjørt opp maskinen igjen. Har tatt av sidedekslene, og latt maskinen bli stående i BIOS.

 

Ifølge hardware monitoren ligger nå CPU temp. på ca 60 grader - og stigende.

 

Som sagt tidliger bruker jeg en TAISOL CFG760092 vifte, som ifølge AMD er godkjent for bruk på XP1800 prosessoren.

 

Jeg har en gammel Aopen strømforsyning (ca 6år), men denne er på 300w...

Lenke til kommentar

Jeg bruker Taisol også på et ASUS A7V33 HK og XP1800+, CPU/SYSTEM temp er hhv 54/28 grader under BIOS. Leste på nettet at ASUS pleier å være litt pessimistisk med sine matematiske korrigeringer av cpu temperaturmåling slik at den virkelige cpu-temp er godt under hva BIOS viser. AMD cpu temp måling har alltid vært litt forvirrende fra hk til hk siden ulike produsenter opererer med ulike cpu temp algoritmer for korrigering av termistor. I overclocker.com står det 67C som den absolutte anbefalte øvre grensen for en amd cpu over 1GHz når system temp er på 45C, så med en system temp på ca 30 blir den øvre temp ca 50C. Men men, så lenge et system kjører stabilt og ikke kræsjer sjeldent er det ikke noe problem :smile: det reelle cpu-livet er jo ikke lenger enn 5 år for de fleste, vi bytter og kjøper og oppgraderer uansett.

Lenke til kommentar

Monterte i dag min nye xp1800 på på et abit kg7-raid med taisol kjøler/vifte, ligger på ca 32-33 grader idle og ca 43-44 på full load, casetemp er ca 25-28 grader. hadde samme temp med min gamle xp 1600+ @ 1523 mhz. Har 5 stk 80mm kabinettvifter som går på 5 volt + ram kjøler med vifte

Lenke til kommentar

Har nå etter å ha prøvd 2stk XP1800 CPU'er, byttet til en XP1700CPU. Denne holder nå en steady temp på 61grader.

HK tempen min ligger på ca 33grader.

 

To ekstra kabinettvifter er også med på å kjøle dette ned. En nede i forkant av kabinettet som suger luft inn. En i bakkant oppe som blåserr luft ut.

 

Har av tillegskort:

SCSI, Firewire, Skjerm, Nettverk

 

Har en 40GB og en 80 GB Western Ide HD, en DVD og En CD-RW...

 

Noen fine forslag for hvorfor temp er så høy?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å oppgragere BIOS?? Det kan ofte være rett og slett noe galt på gamle versjoner som gjør at tempmålingene blir helt på jordet...

 

Virker det som ribba ligger på 60-70 grader når du tar på den? Da skal du jo nesten brenne deg. Gjør du det er det enten noe alvorlig galt med vifta, eller du har veldig dårlig sirkulasjon i kabinettet. HAr du oppdatert bios og tempen fortsatt er like høy, men ribba ikke er varm, så er det dårlig kontakt mellom core og ribba. Ta av vifta og sjekk at det ikke er riper under den. Hvis det er tilfellet må du planslipe eller kjøpe ny.

 

Lykke til ihverfall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...