Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk i DOS? Harddisken har tatt kvelden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en laptop med en harddisk som trolig har tatt kvelden, og jeg har ikke backup av alt... Har fått kontakt med den via en win98 oppstartdiskett og kan derfor ta backup, men - er det mulig å ta backup via nettverk i dos? Jeg har vokst opp i dos-verdenen, men er ikke helt fortrolig med det lenger. Det er mulig å ta backup nå via disketter men det vil jo ta litt tid...

Og en ting til - jeg må nok sende pc'n til Dell for å få byttet harddisken. Avhengig av hvor skaden på disken befinner seg, er det mulig å ta backup av alle data uten at det koster skjorta?

Det ville vært veldig fint om noen hadde svar på dette så snart som mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har en stasjonær pc så kan du jo kjøpe deg et KA Adapter For 2,5" HDD til 3,5"HD ca 150kr

Og hvis det ikke er noe spesielt med Dell pcer så trenger du ikke sende inn pcen for å få bytta harddisk.Det kan gjøres selv

Skrevet (endret)

Ja, jeg kan nok bytte disken selv, men jeg vil også få sjekket ut andre ting som ikke er helt som de skal. Det ene batteriet vil ikke lade og maskinen låser seg hver gang jeg kobler det til! Det er nok bare batteriet som er kortsluttet, men fint å få sjekket likevel.

Hehe, jada jeg har da noen stasjonære pc'er også, tre stykker hvorav de to eldste snart går inn i pensjonistenes rekker... Fikk forresten den nyeste for noen dager siden: HP, 3,2GHz Pentium 4, 1GB Ram, 250GB intern disk (i tillegg til den eksterne 250GB jeg har fra før!), DVD+RW og DVD spiller og 17" flatskjerm.

Har nettopp snakket med en nabo som har god greie på data, og han mente det var vanskelig å sette opp en bærbar disk i en stasjonær. I første omgang vil jeg nok forsøke å få opp nettet i dos.

Endret av JonH
Skrevet

Du kan også bruke Knoppix. Bare svi ut ei plate og boot med den. Du får opp alle diskene med Knoppix automatisk. Det gjelder også for FAT32 og NTFS filsystemer. Så kan du bare kopiere innholdet over til en "sikker" maskin med ftp/samba eller hva du foretrekker.

Skrevet

Kjører "gamle gode scandisk", og det ser ut til at det er noen bad clusters. Blant annet den første...

Skrevet

Vil nok anbefale knoppix (eller en annen linux live cd). IOM at du sier at du får kontakt i DOS regner jeg med at det er fat32 aka vfat som er der...

Laptop-disken min gikk også til h**** for et par dager siden (virker nå da). fsck.ext3 (linux filsystem-scandisk) med manuellt spesifisert alternativ superblock (tenk FAT-table) gjorde dog susen (PUH!).

Skrevet (endret)
Har fått Knoppix opp å gå. Hadde tenkt å ta backup til en ekstern Maxtor-disk jeg har fra, men jeg kan ikke skrive til den, bare lese. :cry: Får heller ikke kopiert den andre veien, men til disketter går bra. Noen som kan hjelpe meg? Får beskjeden: Could not write to /mnt/sda1/ + filnavnet. Det ser ut til at alle dataene er intakt :) Endret av JonH
Skrevet

Da får jeg beskjeden "Changing the attributes of files is not supported with protocol devices." Bruker noe som heter Konqueror, er ikke så veldig kjent i Linux og hvordan det virker. Ganske nybegynner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...