Gå til innhold

Er kjølepasta nødvendig?


Lorinser

Anbefalte innlegg

Er det nødvendig med kjølepasta viss en ikke skal overklokke? Jeg skal bestille en XP 1600+ og muligens en Taisol CGK760092 cpu vifte.

Har dere forresten tips til andre vifter som bråker mindre. (En kamerat har nettopp kjøpt denne viften og den var ikke særlig stille, synes jeg. Overdøvet både hd og psu vifte).

Har tenkt å bestille alt fra Datorbutikken, men de har ikke særlig stort utvalg av Socket A vifter....

 

 

Håper på gode tips...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-11-02 12:38, yngvej skrev:

JA !!!


Kjølepasta er viktig !!



 

Kjølepasta senker kanskje load tempen med 5grader, men det gjør ikke at den er noe must. Du trenger på ingen måte å ha på kjølepasta, men hvis man ikke vil ut med så masse penger kan man jo nøye seg med en silikonbasert sak. Ved mange ribber følger det jo også med noe goop eller.no(TaiSol har jo sitt thermal kit)

Lenke til kommentar

Støydemping av Taisol: Adatpter til 80mm vifte og ei stille 80mm vifte. Kjører Papst NGML (19Db) med adapter og Taisol 760, på 800 T.Bird, CPU temp. ca. 38 til 42 grader. XP går endel kaldere enn T.Bird,ca. 10 grader mellom XP 1800 og T.B. 1400 med samme kjøler. Skal selv ha min "modifiserte" Taisol på XP1600 når den kommer i neste uke.

Sats på pasta - gjør "kjøler livet" enklere.

Datorbutikken er vel uten adapter, då blir det "selvbygg", eller gå en annen plass etter kjølerløsning.

Lenke til kommentar

jeg fikk nettopp en taisol760, fanadapter og en 80mm pabst NGML sak til min xp1600+. den vifta jeg fikk har standard (12v?) strømtilkobling, og kan ikke settes på cpu-fan uttaket på hk. dermed får man jo ikke styrt og avlest hastigheten. er dette meningen? finnes det en slags konverter eller noe sånt som kan brukes for å koble den til hk, eller er det like greit å kjøre vifta på maks hastighet hele tiden (den er jo ganske stille i utg.pkt). hvordan monterte du vifta, til å suge fra eller blåse på ribba?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-02 17:11, ripset skrev:

Viften skal blåse PÅ kjøleribbene


 

Ikke enig. Når du bruker fanadapter så vil vifta komme så langt fra ribba at det vil bli for stort mottrykk til at vifta blir effektiv. I noen tilfeller er det faktisk bedre å la vifta suge selv uten fanadapter

 

Har CGK760 selv og med Delta'en som følger med(60mm) så var kjøleevnen lik ved blåsing og suging. Når jeg derimot la på en fanadapter og en papst vifte(19dB modellen) så var det klar forskjell. Blåsing mot ribbene gav svært dårlige resultater. Suging gav derimot mye bedre avkjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...