Gå til innhold

kjøre ASP.NET på Win XP Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, du kan også kjøre ASP.Net med Apache og Mono.

 

I tillegg så kan du kjøre Cassini (opensource webserver lagd i C# fra M$)

 

 

Regner med at du klarer å finne fram til disse selv m/Google :)

 

 

Jeg har kun prøvd Cassini, og den fungerer greit nok igrunn. Enkel å sette opp. Bruker blandt annet den til å vise eksempler av en komponent jeg har utviklet, slik at man ikke trenger IIS for å "teste" komponenten.

( http://nfproedit.com )

Lenke til kommentar

Cassini kjører ASP.Net ja.

 

Men å kjøre Cassini istedenfor IIS er jo som å kjøre Access istedenfor SQL Server... Ikke noe man vil gjøre for en "ordentlig" site... ;)

 

 

Men for personlig bruk så går det vel greit. Cassini støtter ikke Frontpage Server Extensions da. Og som default er den satt opp til å kun svare på requests fra lokal ip. Men kildekoden som følger med er veldig oversiktlig og grei og det er ikke noe problem å forandre på.

Lenke til kommentar

Tror du kommer til å like det. Særlig om du har programmert C++ tidligere. Bare husk å holde deg til C#, ikke noe VB.Net møl *grøsse*

 

Programmerer selv VB.Net 2 dager i uka og C# 5 dager. Og det kommer ikke få banneord de to dagene med VB.Net skal jeg love deg ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Tror du kommer til å like det. Særlig om du har programmert C++ tidligere. Bare husk å holde deg til C#, ikke noe VB.Net møl *grøsse*

 

Programmerer selv VB.Net 2 dager i uka og C# 5 dager. Og det kommer ikke få banneord de to dagene med VB.Net skal jeg love deg ;)

Hva er galt med VB.NET? Har hatt det på uni et semester nå, og synes egentlig det virker ganske fint...ikke så ryddig og strukturert som Java, men det skal vel litt til...........

Lenke til kommentar

VB.NET eller C# er ikke såååå stor forskjell funksjonelt sett. SYntaxen er litt forskjellig. Har du jobbet med VBScript eller VB før, så er det lettere å sette seg inn i VB.NET, har du jobbet mye med C++ og Java er C# lettest.

 

Trikset med å jobbe med asp.net og webservere er som følger:

Du oppretter et prosjekt lokalt på din utviklermaskin. Du programmerer som om du skulle laget en vanlig applikasjon, med kompilering og debuggingsmuligheter. Når du er ferdig med prosjektet ditt, kompilerer du en release-versjon. Så flytter du over den bin-katalogen du har endt opp med, samt alle aspx-filer, web.config og global.asa. Du skal IKKE ta med proj, sln og kodefilene. KOpier over det til riktig katalog i forhold til IIS, og du er i gang.

 

Du kan også la IIS peke direkte mot utviklerkatalogen din, men det er ikke så lurt, selv til hjemmebruk. Det tar deg omtrent 4 sekunder å kopiere over nye filer når du først har satt det opp, og så ser det ryddigere ut i folderen du har publisert.

 

Det går også helt fint å kjøre ASP.NET på IIS5.0, selv om IIS6.0 gir deg flere muligheter. Kjører IIS5 på en 2000 server, og det går strålende. Med IIS6 må du legge til muligheten for å få lov til å kjøre .NET framework + alle andre script ting, og det er kjekt. Men litt frusterende når du skal sette opp første gang.

 

Kirikiri

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sitter her og tumler litt. har jeg forstått det rett om asp.net-sider kun kan vises under IIS 6.0 ? finner uansett kun denne for win 2003 server.

 

noen gode forslag?

www.asp.net

 

Jeg klarte å kjøre det på min maskin (IIS 5), men det er en del mer tungvint, spesielt når du skal kode Delphi for ASP.NET.Last ned ASP.NET greiene, og videre vil jeg bare si: google is your friend. Det var sånn jeg løste det.

Lenke til kommentar
Vel, jeg er ikke ASP menneske ;)

 

ASP/VBScript begynner vel å bli ganske utdatert nå så. Like ille som å jobbe med PHP.... (Nå blir det ihvertfall flaming her ;) )

jeg vil påstå at php er langt bedre enn asp 3.0 og vbscript iallefall..... begynt å lese litt på asp.net med vb.net og synes det virker ganske mye enklere å bruke enn php og java...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...