Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Adsl og montør


Anbefalte innlegg

Har ip-telefoni fra Telio og adsl fra Tele2 men siden de ikke kan levere høyere hastighet enn 1024/256Kbps så vurderer jeg og skifte adsl leverandør....Har sett at Telenor sitt tilbud idag er blant de beste (kan dessverre ikke få NG) pr d.d....Ringte til de for og bestille 2mbit linjen til 549 kr pr mnd +60kr som de krever hvis du ikke har abonnemnet hos dem...

 

Men i tillegg så sa de at jeg måtte ha montør og han kostet 1000kr....Det jeg ikke kan skjønne er hva i all verden er det denne montøren skal gjøre...Adsl linjen er jo åpen fra før og hvis jeg bytter så går jo det over den samme linjen som Telenor bruker....

 

 

Er dette ren utpressing fra Telenor :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du skal ha "ren linje" og da må montør koble opp denne for deg både i sentral og hjemme.

Ja men den er jo koblet opp hjemme fra før...er den ikke det da... :hmm: siden jeg har adsl fra før mener jeg og da er det jo kun og koble den opp fra sentralen vel....

Endret av Znoken
Lenke til kommentar
Du skal ha "ren linje" og da må montør koble opp denne for deg både i sentral og hjemme.

Ja men den er jo koblet opp hjemme fra før...er den ikke det da... :hmm: og da er det jo kun og koble den opp fra sentralen vel....

Joa, men det går som regel flere trådpar inn i huset ditt. han må finne riktig trådpar eller.no.

Lenke til kommentar

Det er utpressing fra telenor, enkelt og greit.

 

Hadde samme sag gående med Tiscali for ca 1 år siden.

 

Det at de må inn i huset er bare tull, hvis du kan kople opp utstyret selv, og det er jo det hvertfall Tiscali tar seg betalt for. Sentralen trenger de jo i ditt tilfelle ikke røre.

 

For min del kopla jeg opp alt utstyret selv, og venta på at sentralen skulle koples om.

Når det var gjort kom jeg rett på nett. Når montøren kom på døra 3 dager etter og ville kople det opp, så sa jeg det hadde jeg bare gjort selv. Spurte om han måtte inn å gjøre noe slik som de hevdet på tiscali support. Men han sa det var ikke nødvendig, han skulle bare se at det fungerte.

Tok det opp med Tiscali, og slapp og betale!

Pluss til Tiscali

Endret av cico
Lenke til kommentar
Er det sånn og forstå da at hver enkel adsl leverandør har eget trådpar inn til huset da...???

 

 

Jeg mente nå at hvis det er samme trådpar som blir brukt for adsl så er det jo kun på sentralen det trengs og kobles om....

 

De bruker det samme paret som er koplet i huset ditt allerede. Det er jo ingen vits å kople det om. Med mindre du har behov for flere linjer da. Eks en med telefon fra telenor og en med telefon fra tele2

Lenke til kommentar
Har ip-telefoni fra Telio og adsl fra Tele2 men siden de ikke kan levere høyere hastighet enn 1024/256Kbps så vurderer jeg og skifte adsl leverandør....Har sett at Telenor sitt tilbud idag er blant de beste (kan dessverre ikke få NG) pr d.d....Ringte til de for og bestille 2mbit linjen til 549 kr pr mnd +60kr som de krever hvis du ikke har abonnemnet hos dem...

 

Men i tillegg så sa de at jeg måtte ha montør og han kostet 1000kr....Det jeg ikke kan skjønne er hva i all verden er det denne montøren skal gjøre...Adsl linjen er jo åpen fra før og hvis jeg bytter så går jo det over den samme linjen som Telenor bruker....

 

 

Er dette ren utpressing fra Telenor :hmm:

dette er teit.... jeg bestilte adsl.. ringte ks og sa at dette er i orden med kabling og slik.... fikk rodd meg unna montør.... de er tross alt inne bare å ser at linja er oppe...

 

så det går ann.. men ikke lett.... nå hadde jeg en fordel med at jeg jobber i telenor men :)

 

jeg hadde i hverfall ikke montør hjemme å det gikk bra...

 

LYKKE TIL!!

Lenke til kommentar
Det er utpressing fra telenor, enkelt og greit.

 

Hadde samme sag gående med Tiscali for ca 1 år siden.

 

Det at de må inn i huset er bare tull, hvis du kan kople opp utstyret selv, og det er jo det hvertfall Tiscali tar seg betalt for. Sentralen trenger de jo i ditt tilfelle ikke røre.

 

For min del kopla jeg opp alt utstyret selv, og venta på at sentralen skulle koples om.

Når det var gjort kom jeg rett på nett. Når montøren kom på døra 3 dager etter og ville kople det opp, så sa jeg det hadde jeg bare gjort selv. Spurte om han måtte inn å gjøre noe slik som de hevdet på tiscali support. Men han sa det var ikke nødvendig, han skulle bare se at det fungerte.

Tok det opp med Tiscali, og slapp og betale!

Pluss til Tiscali

De bruker forskjellige utstyr,så de må koble om i sentralen.

Lenke til kommentar
Er det sånn og forstå da at hver enkel adsl leverandør har eget trådpar inn til huset da...???

 

 

Jeg mente nå at hvis det er samme trådpar som blir brukt for adsl så er det jo kun på sentralen det trengs og kobles om....

 

De bruker det samme paret som er koplet i huset ditt allerede. Det er jo ingen vits å kople det om. Med mindre du har behov for flere linjer da. Eks en med telefon fra telenor og en med telefon fra tele2

Antakelig har han mistet sin plass i sentralen da han sa opp Telio abboet sitt. Derfor må montør koble i sentral.

 

Men når det gjelder om han trenger montør hjemme er jeg litt usikker på, i og med at han har hatt ADSL fra før...

Lenke til kommentar
Du skal ha "ren linje" og da må montør koble opp denne for deg både i sentral og hjemme.

Ja men den er jo koblet opp hjemme fra før...er den ikke det da... :hmm: og da er det jo kun og koble den opp fra sentralen vel....

Joa, men det går som regel flere trådpar inn i huset ditt. han må finne riktig trådpar eller.no.

du må derimot IKKE ha montør hivs du bestiller telfon igjen..... no å tenke på...

Lenke til kommentar

Forresten.... (ble litt mange replyes fra min side...men)

 

 

Ringte til og med noen sjefer som sitter på internett/adsl support som har GOD teknisk innsikt...de sa at det ikke var nødvendig med montør...

 

ring flere ganger på ks hvis du ike får avbestilt... jeg fikk avbestilt montøren 3 gang jeg ringte..

:thumbup:

Lenke til kommentar
De bruker forskjellige utstyr,så de må koble om i sentralen.

 

Men det må de gjøre uavhengig av om du har telefonabbonement eller ikke.

 

Da er det jo litt rart at du må betale mere for montør når du ikke har telefon?

Selv om det innebærer samme arbeid for montøren..

 

Er bare et triks for telenor for å dra inn litt mere penger.

Lenke til kommentar

Jeg overtar en kåk hvor det i dag er telfeon, men ikke ADSL abb. Telefonabb. sies opp fra jeg flytter inn. I følge Telenor, må man ha montør om man ikke har fasttelefon.

 

Jeg gjorde "nummersjekken" til leiligheten mens det fortsatt var telefonabb. dit, og fant ut at jeg kan få ADSL. Pratet med kundeservice, og spurte om jeg måtte ha montør, når jeg allikevel har sjekket og vet at jeg kan få ADSL dit. Det trengte jeg ikke, jeg kunne greie meg med "gjør-det-selv"-pakken iflg. kundeservice.

 

Rart om dette skulle være annerledes for deg, all den tid du allerede har ADSL og dermed linje.

 

Prøv å høre med kundeservice, og post gjerne hva de svarer deg her.

Lenke til kommentar

du må derimot IKKE ha montør hivs du bestiller telfon igjen..... no å tenke på...

Jeg har jo telefon men det er bare det at det er en ip-telefon og den går over adsl linjen så jeg trenger ikke noen telefonlinje fra Telenor....

 

 

Er det noen som vet hva post og teletilsynet sier om den praksisen Telenor har om montør på døra...

 

 

Ps..Snakket med kundeservice hos Telenor og de bare ga meg til svar at det bare var sånn og de ville ikke fortelle meg hva montøren skulle gjøre hjemme hos meg selv om jeg har en oppegående adsl linje...

Endret av Znoken
Lenke til kommentar

du må derimot IKKE ha montør hivs du bestiller telfon igjen..... no å tenke på...

Jeg har jo telefon men det er bare det at det er en ip-telefon og den går over adsl linjen så jeg trenger ikke noen telefonlinje fra Telenor....

 

 

Er det noen som vet hva post og teletilsynet sier om den praksisen Telenor har om montør på døra...

jeg mente hvis du bestilte "vanlig tlf igjen"

 

 

En ting som skal legges til her...

 

som er ganske vesentlig!!

 

Avbestiller du montøren, slik at han ikke kan sjekke om linja er oppe når han har kobla sentralen kan du _IKKE_ klage på leveranse svikt... men må bestille ny montør til fullpris og påfølgende vente tid..!!!

Lenke til kommentar

 

 

 

jeg mente hvis du bestilte "vanlig tlf igjen"

 

 

En ting  som skal legges til her...

 

som er ganske vesentlig!!

 

Avbestiller du montøren, slik at han ikke kan sjekke om linja er oppe når han har kobla sentralen kan du _IKKE_ klage på leveranse svikt... men må bestille ny montør til fullpris og påfølgende vente tid..!!!

Ip-telefon er som en vanlig telefon bare at det er gratis og ringe og at den går over bredbånd...Fungerer akkurat som en vanlig telefon.. :thumbup:

 

Montøren kan jo bare ta en tlf for og høre om linja er oppe etter han har kobla meg på sentralen da...Værre er det ikke..

Lenke til kommentar

 

 

 

jeg mente hvis du bestilte "vanlig tlf igjen"

 

 

En ting  som skal legges til her...

 

som er ganske vesentlig!!

 

Avbestiller du montøren, slik at han ikke kan sjekke om linja er oppe når han har kobla sentralen kan du _IKKE_ klage på leveranse svikt... men må bestille ny montør til fullpris og påfølgende vente tid..!!!

Ip-telefon er som en vanlig telefon bare at det er gratis og ringe og at den går over bredbånd...Fungerer akkurat som en vanlig telefon.. :thumbup:

 

Montøren kan jo bare ta en tlf for og høre om linja er oppe etter han har kobla meg på sentralen da...Værre er det ikke..

Å herregud.-....

 

 

 

jeg vet hva telio er....

 

 

TEnkte hvis du skal ha et "gammeldags" telefon abb som IKKE går over ADSL...

 

 

sikker på at 90% av forumets lesere skjønte hva jeg mente...

 

 

 

 

EDIT: ja han kan jo det så det bør gå greit!!??? .. men som sagt.. jeg sleit litt men det burde gå... hehe.. mange rare regler?? ja...

Endret av Spydz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...