Gå til innhold

Hvor nødvendig er software firewall...


Anbefalte innlegg

...når man sitter bak en router med NAT?

 

Jeg har innbilt meg selv at man burde ha en firewall så snart man hadde åpen forbindelse til internett... Men jeg hører jo at mange mener det ikke er nødvendig når man har router med NAT?

 

Hvor mye står ellers en software firewall tilbake for en hardware firewall? Til hjemmebruk - er det nødvendig å bruke penger på en hardware når det finnes gratis software?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er ganske greit å ha en software-brannmur på hver enkelt PC, selv om de er bak en hardware-firewall.

 

NAT'en hjelper nok veldig mye med å få bort de verste port-skanningene utenfra, mens softwaren passer på hva som går UT av trafikk, det er viktig det og.

 

Mange software-brannmurer har også funksjonalitet for å stoppe pop-ups, fjerne reklamebanners etc.

 

Du får et ekstra lag med sikkerhet, kan man si, og det trengs i disse tider.

 

Det finnes mange fine gratis-firewalls, jeg har god erfaring med Agnitums Outpost Firewall.

 

www.agnitum.com

 

JL

Lenke til kommentar

Jeg kjører ZoneAlarm på windows-maskinen. Sitter bak NAT og føler ikke at brannmuren gjør noen som helst nytte for seg, bortsett fra å irritere meg når jeg skal overføre filer, eller bruke VNC. Da må jeg nemlig gå opp trappene og deaktivere brannmuren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...