FenrisC0de Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Jo, jeg sitter på skolen og skal finne ut hva optisk fiber brukes til i medisinsk sammenheng, jeg vet at det brukes blandt annet til å sende en optisk fiber ledning så langt ned som til magesekken også kan legen( e) se hva som er der nede.. men hva annet? jeg har prøvd å google men det funker dårlig!
☀ ❄ Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Det er vel først og fremst, som du sier, for å lyse eller filme det brukes. (Hører vel uansett bedre hjemme under Teknologi og Vitenskap)
b-real Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Feilpostet. Skal ligge i 'Teknologi og Vitenskap' og ikke 'Annet'. Flyttes.
Armalite66 Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Jo, jeg sitter på skolen og skal finne ut hva optisk fiber brukes til i medisinsk sammenheng, jeg vet at det brukes blandt annet til å sende en optisk fiber ledning så langt ned som til magesekken også kan legen( e) se hva som er der nede.. men hva annet? jeg har prøvd å google men det funker dårlig! I Israel er det et sykehus som eksprementerer med kirurgi med solstråler, i stedet for laser. Solstrålene fanges opp og ledes til operasjonsalen med optiskfiber. Kutt med denne solstråle-skapellen leges/lukkes vistnok raskere enn med laser. PS! De kan bare operere om dagen
tigergutten Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 Earth657: kan bekrefte dette ja, akkorat gjort det selv (kamera ned i magen altså) Armalite66: skulle egentlig gå den utdanningen jeg, lest masse om akkurat det, er kjempe intressant. De bruker laser til å varme opp vannet i cellene. Det varmes opp til det blir så varmt at det sprikker, dermer "skjærer" de et utrolig rent og fint snitt. Samme prinsipp, bare motsatt rettet blir brukt til å "sveise" såret sammen igjen... Dritstilig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå