Gå til innhold

Noe er galt, men hva?


Anbefalte innlegg

Har en Seagate 120G disk som har virket uten problemer i tre år. Har vifte som kjøler den ned uten at jeg har oversikt over temperatur-avgivelse fra disken. OS er Windows 2000 og Linux, men det er kun i Windows det er problemer. Har forsøkt både NTFS- og FAT-formatering av systempartisjonen.

 

De siste dagene har det begynt å komme flere feil, og det er nesten uten unntak system-filer som svikter. Andre symptomer er kritiske applikasjoner svikter, f.eks. explorer. Ved en slik feil må systemet restartes, og da er det ofte en driver som ikke kan lastes inn, noe som resulterer i at Windows må installeres på nytt. Windows virker oftest uten problemer i starten av en ny installasjon. Det er kun etter at 4-5 program er installert at det begynner å bli krøll. Andre feil kommer når programmer skal legges inn. Det ser ut til at det blir svikt når en midlertidig lagring på systempartisjonen må gjennomføres.

 

Et nærmest identisk problem har oppstått på en maskin jeg har hatt før. Her byttet jeg HD to ganger, og symptomene har gjentatt seg. Byttet også ut RAM-brikkene, da disse sviktet i noen tester. Hjalp ikke nevneverdig det heller. Dette fikk meg til å mistenke kontroller på MOB, evnt. prosessoren. Det er nesten nødt til å være en logisk feil siden en diskscan kan avsløre feil ved første test, mens andre test kan vise til feilfri partisjon. Skillet mellom disse feilene ligger i installasjonen. På den første maskinen ville installasjonen gi feil ved kopiering av en eller flere filer til disk, men denne gang går installasjonen uten problemer. Jeg antar dette vil ikke holde, og at etterhvert vil også den svikte.

 

Noen som har en ide til hvor feilen kan ligge?

Endret av dfens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
....OS er Windows 2000 og Linux, men det er kun i Windows det er problemer....

 

...mistenke kontroller på MOB, evnt. prosessoren...

Hvis MB eller CPU var problemet, så burde du jo ha hatt samme problemet i Linux også...

 

Har du scannet for virus, eller er det et program eller lignende som du legger inn fast som muligens kan lage krøll?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...