Gå til innhold

Forskningsnytt innen radiator-kjøling ;-)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Impressing!

Da er det jo bare å sett igang, for de som skjønner språket!

Er litt smågrinete på meg sjøl for at jeg ikke fikser slike formler, så jeg får vel håpe på at Thomasr tester sin på samme måten!

Han har jo samme radiator som meg sjøl :smile:

 

Har du noen planer om dette, Thomasr?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-10 21:05, ddd-king skrev:

Quote:


On 2002-04-10 20:49, Hondaen skrev:

Skal ikke kurven stå "motsatt" vei ?


 

TROKKE DET HONDAEN!!!

effekten øker når temperaturen øker.

temperaturen synker når tiden økes.

Ergo: effekten synker når tiden økes!

Nei dette høres som exphil ( Aristoteles )
:grin:

 

 

Hehe.. du tok ikke den nei.

 

Lar du en en radiator kjøle ned vann som har en start temp på ca 40 grader så får du en slik diagram:

 

kjoleveske.jpg

 

Dette jeg mente med "motsatt", du misforsto vel. Diagrammet kommer fra mitt eget kjølesystem og er målte verdier med instrument med klasse 1.

 

Dette er da helt basic fysikk........ husker vi hadde dette eksperimentet på teknisk fagskole i fysikken, derfor jeg viste du tok feil hele tiden og prøvde å hinte litt :razz: :razz:

 

 

Hondaen

 

Honda - The power of dreams

 

[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-04-11 01:08 ]

Lenke til kommentar

Quote:



heisann Nicko, jeg forslår du tar deg en tur til en høgger og kjøper ett gammelt varmeregister. Det skal jeg, det er den billigste og (hvis du finner ettt bra varmeregister) beste løsningen :smile:


 

Dale: kan du måle effekten til radiatoren din når du har fått tak i den. Da kan vi se om slike radiatorer er bedre enn de ferdige...Da ser folk fort hva de bør skaffe. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-10 22:48, ddd-king skrev:


Dale: kan du måle effekten til radiatoren din når du har fått tak i den. Da kan vi se om slike radiatorer er bedre enn de ferdige...Da ser folk fort hva de bør skaffe. :smile:


 

Det er en del på overclockers om dette her og heater cores er noe av det mest effektive du får. Det kommer jo litt an på hvilke radiatorer det er snakk om, men generelt er heater cores ekstremt gode.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-10 22:48, ddd-king skrev:

Quote:



heisann Nicko, jeg forslår du tar deg en tur til en høgger og kjøper ett gammelt varmeregister. Det skal jeg, det er den billigste og (hvis du finner ettt bra varmeregister) beste løsningen :smile:


 

Dale: kan du måle effekten til radiatoren din når du har fått tak i den. Da kan vi se om slike radiatorer er bedre enn de ferdige...Da ser folk fort hva de bør skaffe. :smile:

 

ja, jeg skal nok få det til med hjelp av dere, må først finne en høgger i Oslo distriktet :smile:

Lenke til kommentar

Du vet, varmen/energien som radiatoren klarer å HENTE UT fra vannet ( "effekt" som du kaller det ) har en klar sammenheng med _delta temp._ og den kurven jeg har laget tidligere:

 

"P" = varmekapasitet til vann * masse * tempforskjell

 

( du skal vite, at varmekap. til vann svinger innenfor et område på 1%, innenfor flytende tilstand )

 

Som jeg har vist deg, så synker ikke temp. på vann linærert.. det er du enig i.

 

Temperaturen i rommet er ca konstant...:

 

Har delta. temp da en LINÆR kurve ??

 

Ja da kan vel du som er så flink i matte, regne ut P; altså "effekten" vi trekker ut av vannet og lage et diagram av den som funksjon av tid, har den form som en linær kurve ? Nei LANGT ifra. Beklager å måtte GRUSE hele prosjektet ditt, regnet med du ville tenke det ut iløpet av kvelden men det var rimelig dødt i leiren din :grin: :grin: :grin:

 

Feilen du gjør er at du har altfor snevert temp. område å hente ut data: Du henter fra 32.2C til 18.3C, du får da bare et lite "bilde" av diagrammet.

 

Du sa engang selv at lite er linært i fysikkens verden.. *ROFLOL*

 

 

 

Hondaen

 

Honda - First man, then machine

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-11 03:53, Hondaen skrev:

Du vet, varmen/energien som radiatoren klarer å HENTE UT fra vannet ( "effekt" som du kaller det ) har en klar sammenheng med _delta temp._ og den kurven jeg har laget tidligere:


"P" = varmekapasitet til vann * masse * tempforskjell


( du skal vite, at varmekap. til vann svinger innenfor et område på 1%, innenfor flytende tilstand )


Som jeg har vist deg, så synker ikke temp. på vann linærert.. det er du enig i.


Temperaturen i rommet er ca konstant...:


Har delta. temp da en LINÆR kurve ??


Ja da kan vel du som er så flink i matte, regne ut P; altså "effekten" vi trekker ut av vannet og lage et diagram av den som funksjon av tid, har den form som en linær kurve ? Nei LANGT ifra. Beklager å måtte GRUSE hele prosjektet ditt, regnet med du ville tenke det ut iløpet av kvelden men det var rimelig dødt i leiren din
:grin:
:grin:
:grin:

Feilen du gjør er at du har altfor snevert temp. område å hente ut data: Du henter fra 32.2C til 18.3C, du får da bare et lite "bilde" av diagrammet.


Du sa engang selv at lite er linært i fysikkens verden.. *ROFLOL*




Hondaen


Honda - First man, then machine


 

Du kan ikke regne matte Hondaen!!! :grin: :grin: :grin: :grin:

Du skrev:"Du vet, varmen/energien som radiatoren klarer å HENTE UT fra vannet ( "effekt" som du kaller det )"

Der tar du feil! Dette er ikke effekt, men arbeid (W). Effekt er arbeid del på tid (W/t) :lol:

 

For det første så har jeg ikke ordentlig utstyr(En Rema 1000 termometer). Derfor kom jeg med en litt bedre tempmåling. Titt på Den. Den er ikke langt unna "Klasse 1 instrument" forsøket ditt!!!!!! :grin:

Klarer meg med enkle utstyr :grin:

 

nå tilbake til effekt:

Du sier ofte at alt er basic, og helt ned til Vk1.

Sannheten er at du ikke takler tall!!!!!

effekten er nemlig stigningstallet til kurven....

kurven synker, så derfor er stigningstallet negativt. Dette stemmer fordi effekten til radiatoren er negativ.

 

P = varmekapasitet til vann* masse*(som er volum)*temp.forskjell / tidsforskjell

 

Det du har skrevet tidligere oppe var ligningen for arbeid, eller W.

Enten har du glemt ellers kan du det ikke... :grin:

Lær deg matte før du begynner å rakke ned på andres "forskninger".

Du vet at en påstand uten bevis(matte og tall) er ikke godnok, uansett hvor logisk du er!

 

I Forsøket mitt har jeg kommet fram til at effekten til radiatoren er i gjennomsnitt 43.6W. Det er dette folk er interessert i. Folk vil sikkert vite hvor mange grader vannet synker inne i en radiator, ikke hele systemet. Folk har forskjellige vannmengder i vanntanken sin. Derfor blir kurven svært annerledes for andre, selv med samme radiator. Hvis du konsentrer deg kun om radiatoren så vil du få en verdi som er nesten direkte sammenlignbart med andre. Er ikke det som er interessant Hondaen?

Eller er temperaturen i vanntanken som er interessant? (regnet med at du puttet måleren der... :smile:)...Jeg har ikke lyst til å være spydig mot noen. Det er jo meningen at man skal utvekles kunnskaper, ikke druknes andres!! :grin:

har du regnut integralet av sin(x)^4 foressten?

 

 

Nytt bilde, med 27 målinger:

bilder finner du her: http://www.stud.ntnu.no/~dangdung/FreezTec...h/radforskning/

Ny_temp.JPG

 

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-11 14:22 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-13 00:39 ]

Lenke til kommentar

kjoleveske.jpg

 

kurve.JPG

 

Det tok meg ikke lang tid å lage et matematisk uttrykk av kurven din. Dette er en approksimasjon som er god nok.

 

likningen for kurven er:

y = 33e^(-0.19237X)+7

hvis du har en grafisk kalkulator kan du plotte denne inn og se om det stemmer...

 

Effekt = y derivert* massen til vannet * spesifikk varmekapasitet = y'*m*Cm

Dette har jeg regnet ut : dK/dt = y' = -8,0873*10^-3

 

så ganger jeg dette tallet med Cm og svaret blir:

-33,80J/(s*kg)

 

så hvis du vil finne effekten til radiatoren din så ganger du bare dette tallet med massen til vannet du har i systemet ditt.

la oss si at du har 1,5l vann:

 

Effekten til radiatoren din er da:

,33,80*1,5= -50,7 W

 

Er dette godt nok regnet for deg? *Tenkte på hva Skrue har lært meg... så jeg holder kjeft) :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-11 13:54 ]

Lenke til kommentar

ddd-king:

 

Har aldri lest noe så patetisk! Det du prøver å si til meg er jo NETTOPP det jeg prøver å si til deg, har du problemer med å lese norsk ???

 

Du fikk en helt linær kurve igår og jeg prøvde å hinte deg litt ved å vise deg en faktiske kurven for avkjøling av vann, men du var DUM nok til å avfeie det hele med en FREKK setning.

 

Og "OI" så kommer du plutselig med NYE målinger som ligner svææært mine betraktninger, for når du så at delta temp. ikke var linær, ja da ble du REDD ikke sant ?

 

Det du prøver å fortelle meg vet jeg godt selv, prøver du å redde fjærene dine jeg ribbet av deg igår ?

 

Ikke mye vitenskaplige målinger fra din side, siden du selv ikke har baisc kunnskap om varmelære, fikk du god karakter i fysikk ??

 

Matten du kommer med her er KUN for brifing, INGEN her inne gidder sette seg inn i det du skriver, det er ikke av interesse for dem å regne ut integrasjoner og derivasjoner, oppsettet ditt er dessuten så rotete at flesteparten gir opp før de har lest 4 setninger.

 

Jeg prøver å gjøre det enkelt siden nivået på

folkene her inne varier så sterkt, 12-13 åringer opp til siv. ing. som har nådd 55 år.

 

Problemet ditt er at du ikke vet hvem du har ågjøre med, tror du at du er best i hele verden på dette ?

 

( ps, jeg har 1.7 i matte 1 og 1.4 i matte 2 )

 

 

 

Er lei det forbanna pisspreiket ditt, men det er vel slik at takras av en nerd prøver å hevde seg. ( Jadda har sett bildene dine på den "krypterte" hjemmesiden din )

 

 

Når du ser jeg har overtaket på deg, så prøver du å som siste utvei å brife med hvor mye matte du kan. Gå til psykolog..................

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-04-11 14:19 ]

Lenke til kommentar

ddd-king:

 

Quote:


Ikke mye vitenskaplige målinger fra din side, siden du selv ikke har baisc kunnskap om varmelære, fikk du god karakter i fysikk ??


2FY : 5 3FY: 6 Eksamen: 3FY: 5

så jeg har nok fulgt med i timene ja.

 

Forsøket mitt var ikke å måle temperaturen som funksjon av tiden, slik du oppfattet!!!

Jeg legger alltid ut en konklusjon slik at budskapet blir gitt. For de som er med og vil vite hvorfor så er regnestykkene et bevis.

 

Som jeg skrev i rapporten:

Hensikt: Finne den faktiske effekten til radiatoren...

 

Trenger da ingen fin kurve for å finne ut dette.

Temp.forskjell del på tid.forskjell samme **** om jeg tar 1000 målinger eller 4.

jeg hadde klart meg fint med to målinger. Ta tempforskjellen del på tidsforskjellen.

 

Det du kommer med i ettertid er bare et forsøk på å kvele et vellykket ekspriment!

 

Hondaen, du kjenner ikke meg. Så ikke forhast deg å fordømme meg. kall meg nerd om du vil. Jeg er trygg på meg selv og jeg har mange gode venner rundt meg. Du da? du gjør ikke annet enn å rakke ned på andre...

Skaff deg et verdig liv Hondaen!!!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-11 15:00, Hondaen skrev:

"Hensikt: Finne den faktiske effekten til radiatoren..."


Ja, og effektivteten er avh. av delta temp.............................................................. det jeg har prøvd å fortelle deg siden igår.




 

måling 1 ved 5sek = 40C

måling 2 ved 40sek = 25C

 

Det er kun det jeg trenger. Har jeg ingen delta temp og delta tid her? idiot!

Du skrev: "Du vet, varmen/energien som radiatoren klarer å HENTE UT fra vannet ( "effekt" som du kaller det )"

Der tar du feil! Dette er ikke effekt, men arbeid (W). Effekt er arbeid del på tid (W/t)

 

PS! kan du regne ut integralet av ( sin(x) )^4 for meg?

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-11 15:08 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...