Gå til innhold

64 bit prosessorer


Anbefalte innlegg

Blir det at prosessoren kan "kjøre" på 64 bit utnyttet i alle spill/programmer bare operativsystemet har støtte for dette? Eller må alle programmene/spillene spesialprogrammeres for å utnytte dette. Vurderer sterkt å kjøpe et Amd 64 system, da jeg vil ha en maskin som er rask i spill. Men blir "64 bit delen" i det hele tatt utnyttet i spill som ikke er spesiallaget for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ytelsesmessig pr. i dag så er jo AMD 64 bits prosessorene raskest på 32 bits applikasjoner også (ihvertfall FX versjonene), så du har ikke så mye å tape ved å gå for en 64 bits prosessor.

Enig.

Det er forresten kun 95% i forskjell på AMD sine 64-bits CPU'er og Intel sine.

Lenke til kommentar

Blir jo artig da å se benchmarks av spill (og 3dmark ol.) når disse støtter 64 bit :roll: Med tanke på at Amd 64 er like bra eller bedre enn en tilsvarende pentium 4 (f.eks p4 på 3ghz vs Amd 64 3000+) når den kjører på 32 bit, må jo Amd 64 bli mye raskere enn P4 når den benytter 64 bit. Eller tar jeg feil?

 

Finns det noen tester på spill e.l som benytter 64 bit prosessering? Så man kan se antydninger til hva man har i vente?

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar
Med tanke på at Amd 64 er like bra eller bedre enn en tilsvarende pentium 4 (f.eks p4 på 3ghz vs Amd 64 3000+) må jo Amd 64 bli mye raskere enn P4 når den benytter 64 bit. Eller tar jeg feil?

Intel har prototyper, eller så var det et veikart, for sine 64-bits CPU'er, som er særdeles like AMD sine.

Lenke til kommentar
Blir det at prosessoren kan "kjøre" på 64 bit utnyttet i alle spill/programmer bare operativsystemet har støtte for dette? Eller må alle programmene/spillene spesialprogrammeres for å utnytte dette. Vurderer sterkt å kjøpe et Amd 64 system, da jeg vil ha en maskin som er rask i spill. Men blir "64 bit delen" i det hele tatt utnyttet i spill som ikke er spesiallaget for dette?

Topic har garantert vært oppe her tidligere, så jeg regner med at et søk skulle gi svar på alt du måtte lure på.

 

Men bare for å summere opp litt;

 

Den største fordelen med en 64-bit prosessor er at den kan adressere mer enn 4GB minne. Dette er vel ikke noe dagens spill vil dra særlig nytte av - viktigst på servere av forskjellig slag.

Ellers vil de sikkert være litt raskere på enkelte 64-bit operasjoner, da de slipper bruke flere operasjoner for å utføre disse, men evt. forbedringer her blir minimale.

 

Den viktigste nyheten i AMD-64 er at de har benyttet anledningen til å rydde opp litt i x86-arkitekturen.

Programmer i 64-bit modus får nå tilgang til dobbelt så mange registre som tidligere, 16 mot latterlige 8 fra før av; standard for andre plattformer er minst 32, samtidig som SSE3 ser ut til å offisielt ta over for den arkaiske matteprosessoren.

 

Ved å bare kjøre programkoden gjennom en kompliator som støtter 64-bit mode og lage en ny .exe-fil, tror jeg man glatt skulle få en ytelsesesforbedring på 20-30%, sikkert mer i en del tilfeller.

 

Kode for 64-bit modus vil selvsagt ikke fungere på en 32-bit prosessor, og er desverre også avhengig av et os som støtter 64-bit. XP-64 kommer tydeligvis ikke ut før intel slipper sin 64-bit prosessor, så. Dessuten er vi jo avhengige av at selskapene er villige til å lage en 64-bit versjon og gjør denne tilgjengelig.

Lenke til kommentar

For å si det kort:

32-bit CPU + 32-bit OS + 32-bit program = OK, vanlig

64-bit CPU + 32-bit OS + 32-bit program = OK, vanlig

64-bit CPU + 64-bit OS + 32-bit program = Litt bedre

64-bit CPU + 64-bit OS + 64-bit program = En del bedre. Hvor mye avhenger av programmet og om det gjøres noen optimaliseringer eller bare rekompilering

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...