Gå til innhold

memory frekvens?


Anbefalte innlegg

Hei jeg har en shuttle sn41g2, amd barton 2800 xp, 1024 twinmos ram pc 3200 dual. Jeg satt inn et skjermkort og memory frekvensy gikk fra 333 mhz til 400 mhz.

Jeg har ikke peiling og lurer på om dette er dårlig eller bra?

Merket o at vifta går hele tiden og at ytelsen ikke er så bra i forhold til min gamle amd 1000mhz med 512 mb ram pc. Har jeg feil innstillinger?

 

Greit hvis jeg får litt hjelo, men prøv å skriv med vanlig språk - altså ikke så mye data språk. Nybegynner her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så lenge du ikke har noen problemer med at maskinen skrur seg av eller at spill avslutter av seg selv etter at minnefrekvensen ble skrudd opp har det ingenting å si bortsett fra noe økt ytelse.

 

hvis den er treg kan du kjøre adaware for å se om det er masse dritt som ligger å sjeler resurser. (finnes på download.com)

Lenke til kommentar

jo hvis det er vanlig ram du tenker på så bør den være 333mhz

 

hvis du går inn i bios under oppstart (vanligvis del knappen) så kan du gå inn der å fikse det til 333mhz manuelt

 

jeg tipper du må sette det til 166*12,5=2083mhz som er det xp2800+ tusler å går på

 

hvis dette stemmer fra før av så må du nok endre det på ram innnstillingene i bios istede, det kan være at de er forandra

Lenke til kommentar

Det anbefales at du setter minnet til å jobbe på 166Mhz/333MHz, siden det vil gi den beste ytelsen (ironisk nok). Det har vært mange tester på akkurat det, og alle sammen har vist at AthlonXP-systemer yter best, når FSB-frekvensen og minnefrekvensen er lik.

 

Hvis minnet opererer på en høyere frekvens, blir det problemer med synkroniseringen mellom de to frekvensene... som igjen fører til lengere ventetid når CPU ber om data fra minnet. Og er det noe AthlonXP ikke liker, så er det ventetid. ;)

Lenke til kommentar

atpn: den SPD`en du mener hører til cpu, den er 166Mhz.

Hvis en da setter inn en brikke som er pc4800 vil minnefrekvensen da bli satt til 300Mhz (600 effektivt) hvis det er satt til "by spd" som er standard? :)

 

Ram har også SPD men det går på timingene.

 

Det anbefales at du setter minnet til å jobbe på 166Mhz/333MHz, siden det vil gi den beste ytelsen (ironisk nok). Det har vært mange tester på akkurat det, og alle sammen har vist at AthlonXP-systemer yter best, når FSB-frekvensen og minnefrekvensen er lik.

 

Hvis minnet opererer på en høyere frekvens, blir det problemer med synkroniseringen mellom de to frekvensene... som igjen fører til lengere ventetid når CPU ber om data fra minnet. Og er det noe AthlonXP ikke liker, så er det ventetid. 

 

tror du har misforstått.

Det som er anbefalt er at en kjører minnefrekvensen synkront med fsb-frekvensen (dvs du setter divideren til 1:1) i amd systemer.(som du sa selv)

 

Hvis det du sier er rett skal alle som overklokker få tregere pc`er siden de øker fsb frekvensen (og minnefrekvensen siden de kjører 1:1 divider)

 

En økning i minnefrekvensen vil gi økt ytelse.(1:1)

Endret av snoopafella
Lenke til kommentar
tror du har misforstått.

Det som er anbefalt er at en kjører minnefrekvensen synkront med fsb-frekvensen (dvs du setter divideren til 1:1) i amd systemer.(som du sa selv)

 

Hvis det du sier er rett skal alle som overklokker få tregere pc`er siden de øker fsb frekvensen (og minnefrekvensen siden de kjører 1:1 divider)

 

En økning i minnefrekvensen vil gi økt ytelse.(1:1)

Sa jeg at 166Mhz/333Mhz er den universelt beste frekvensen? Hvor?

 

Det jeg mente var at trådstarter ville få best ytelse med det systemet han har idag (som IKKE er overklokket), hvis han setter minnet til 166/333Mhz. Grunnen til det, er jo at han allerede har en 166Mhz/333FSB CPU.

 

Det er også selvsagt at ytelsen går opp om han øker FSB+minnefrekvensen (1:1), men trådstarter lurte ikke på overklokking. Det tråden handlet om var hva som var best 333 eller 400Mhz på minnet med en XP2800(333FSB) CPU.

Lenke til kommentar
Sa jeg at 166Mhz/333Mhz er den universelt beste frekvensen? Hvor?

 

Sa jeg at du sa det?

 

Det jeg mente var at trådstarter ville få best ytelse med det systemet han har idag (som IKKE er overklokket), hvis han setter minnet til 166/333Mhz. Grunnen til det, er jo at han allerede har en 166Mhz/333FSB CPU.

 

Hvis minnet opererer på en høyere frekvens, blir det problemer med synkroniseringen mellom de to frekvensene...

Minnet kan ikke oprerere på høyere frekvens enn fsb. Du mente sikkert fsb frekv. høyere enn minnet.

 

Har fått inntrykk av at du tror minnet bruker en egen klokkegenerator.

Minnet har ingen egen klokkegenerator, minnet bruker samme klokkegenerator som fsb, dvs at minnefrekvensen alltid er lik fsb`en (med divider 1:1).

Poenget med divideren er at du kan velge at minnet skal kjøre med f.eks 4/5 av fsb frekvensen som ofte er praksis i intel systemer der latency ikke har så mye å si (latency= antall klokkepulser fra data ble requested til det faktisk blir lagt ut på bus`en) Det du har lest/hørt er at i AMD systemer skal en kjøre 1:1 divider.

 

Du setter altså ikke minnefrekvensen for seg selv, den reguleres v.hj av fsb.

 

Maskinen til trådstarter skal derfor være overklokket, siden han kjører 200Mhz fsb.

Noen sa at xp2800 hadde multiplier på 12.5. noe som skal gi trådstarter en klokk på 12.5*200=2500 noe som er en ganske ok klokk.

 

Trådstarter: høyreklikk på min datamskin i windows og velg properties. nederst der skal det stå hvor mange Mhz cpu`en din kjører på.

2500Mhz uten no skikkelig kjøling vil lage krøll. (vet ikke hvilken kjøler du kjører men antar at det ikke er den dyreste fra microplex) :)

 

Hvis du har nforce chipset: du har ikke lagt inn forceware( tyror jeg det heter) som lar deg overklokke fra windows? Vet ikke om dette programmet gjør endringer i bios fra windows eller om det over styrer bios instillingene.

 

Når du var inne i bios å sjekket sist, sto fsb på 166Mhz eller satte du den til 166 og gikk ut? kansje du glemte å lagre innstillingene.

 

Hvis ingenting hjelper kan du jo prøve å cleare cmos`en. Da setter du alle instillinger i bios slik de var da maskinen var ny. (clearing av cmos er beskreve i manualen)

(Du må sikkert sette aperture size osv. på skjermortet ditt på ny men det finner du fort ut hvis du leser litt i manualen til hovedkortet ditt, det funker uansett om du gjør det eller ikke. resten setter seg selv som oftest)

Endret av snoopafella
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...