jocke Skrevet 21. mai 2004 Skrevet 21. mai 2004 Hei, Sitter som sysadmin for et litt større nettverk/lan her, og lurer på hvordan jeg kan sende en netsend-melding til alle på nettverket via en linux-boks (slack 7.1). dette skal brukes til å gi relevant informasjon til alle brukere - uavhengig hvilken arbeidsgruppe dem er medlem av (da winxp's netsend ikke takler å sende mld over flere arbeidsgrupper). om det finnes en enkel kommando man kan skrive, er det en slik jeg er ute etter. riktignok kan eg ta imot url/linker til programmer jeg kan bruke - som gjør nesten samme nytten. takk.
jocke Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Skrevet 22. mai 2004 fant svært lite, men kan være en bivirkning i at jeg ikke har sovet på over 24 timer
sim Skrevet 22. mai 2004 Skrevet 22. mai 2004 Vi satt å lekte oss litt med dette på skolen (datarom der vi har lov, så ingen hekkan ). Vi brukte smbclient til å sende. Men det som er problemet er at den ikke klarer å sende til hele arbeidsgrupper, ikke som jeg vet om iallefall. Derfor måtte vi legge alle maskinnavnene inn i ei fil og kjøre ei løkke som sendte melding til alle maskinene. Ganske tungvindt egentlig. echo "testmelding" | smbclient -M hostnavn Jeg vet desverre ikke om noen bedre løsning.
sim Skrevet 22. mai 2004 Skrevet 22. mai 2004 sorry sim, men det funker jo ikke...? Hva funker ikke ? Kommandoen er bare for å sende melding til en maskin.
|FSK| Skrevet 22. mai 2004 Skrevet 22. mai 2004 ja, jeg skjønte det... prøvde "echo "test" | smbclient -M fsk" og "echo "test" | smbclient -M \\fsk" fra boksen min, ingen av dem funka...
sim Skrevet 22. mai 2004 Skrevet 22. mai 2004 Hvilken error fikk du da ? Du kan jo prøve og bare skrive smbclient -M hostnavn, så kobler den opp, og du kan skrive. Sesjonen avsluttes med ctrl+D
|FSK| Skrevet 22. mai 2004 Skrevet 22. mai 2004 sorry, det funka. er bare at det er noe merkelig når jeg connecter uten å være root... men som root funka det perfekt
sim Skrevet 22. mai 2004 Skrevet 22. mai 2004 Ganske moro egentlig. Hvis du legger til -U brukernavn, så kan du jukse litt og få det til å se ut som det er en annen bruker som sender meldingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå