Gå til innhold

Vannkjøling med fryser ? Prosjekt


Anbefalte innlegg

For dere som lurer på hvor effektivt et kjøleskap er har jeg en liten fremgangsmåte:

la fryseren stå på slik at temp inni den er stabil.

mål opp vann og bruk denne beregningsmetoden

vann Cm = 4180J/Kg*K

( har du en ovn på 4180W, vil du kunne øke temp til vann 1 C per sekund)

min tidligere formel:

dK = P*t/(V*Cm)

her vet du volum, spesifikk varmekapasitet, dK og tiden måler du. Da har du en ukjent i likningen din. Nemlig P som er effekt...

løser du likningen finner du effekten til kjøleskapet.

Et regneeksempel:

V = 1l

dK = 7C ( fra springen) - 0C (frysepunkt) = 7

Cm = 4180J/kg*K

det tar 20 minutter å fryse ned 1l vann fra springen:

7K = P * 20*60s / (1*4180J/kg*K) = 0.287081*P

 

Da blir effekten til kjøleskapet lik P = 7/0.287081 = 24.4W

Dette er for lite for å fjerne 60W fra prosessoren.

tips. hell vannet i en stor pose slik at overflaten blir så stor som mulig. da får du et mer riktig resultat...

Lykke til! :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-10 15:07 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-10 13:06, Xell skrev:

Til alle dere som tenker på å kjøpe en "billig, liten fryser", tenk på at frysere (og kjøleskap) ikke er beregnet på å hele tiden få introdusert varme. En ting er å legge inn en varm ting og lokke døra og så vente i flere timer. Når man snakker om å kjøe ned vann til vannkjøling snakker man om å konstant introdusere varme over romtemperatur. Fryseren kommer til å gå i spinn, og til slutt krepere. Tenk bare på hva som skjer hvis du lar døra til fryseren eller kjøleskapet opp. Temperaturen stiger raskt -> den klarer ikke å holde temperaturen stabilt lav. Og det er bare ved konstant tilførsel av luft ved romtemperatur. Hva tror du vil skje hvis du hele tiden tilfører vann som har godt over romtemperatur?



 

Godt poeng.

Er ikke vitsen å få en stillere kjøling, ette kjøleskap/fryseboks er ikke så stille.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-10 15:13, ddd-king skrev:

I en frysebok som dere har i kjelleren er temperaturen stabil allerede. hvis dere ikke flyr fram og tilbake og henter grandiosa så...:wink:

du kan da bruke metoden min til å måle effektiviteten til denne fryseboksen. For dere som har lyst til å more dere så
:grin:


 

heh.. "din" metode ? Har vært brukt siden 1890 årene de matematiske utregningene. Har dessuten vært flere her inne på forumet som har regnet på akkurat samme ting, så det meste er reprise.

Lenke til kommentar

Skal du trekke ut eller legge varme til vann så er det så og si samme formler du bruker. Vet flere her inne er kuldemontører, sitter med stor kunnskap og de sitter å regner på dette daglig, de du regner på et helt basic, vk1 kuldemontør har dette som pensum. Tenker de ikke gidd skrive innlegg hele dagen, kanskje fordi de har et liv ? :razz: :razz:

¨

( ps termometere inne på rema1000 har kanskje ikke den nøyaktigheten som du trenger )

Lenke til kommentar

Hondaen er skikkelig spydig i det siste...

Jeg studerer til sivil ingenør på NTNU så matte er en stor del av jobben min senere i livet...

Selvfølgelig har jeg et sunt og godt liv, med mange gode venner rundt meg som støtter meg.

Så dine argumenter regner jeg som uinteressant...Skal ikke si hvor mange innlegg du har skrevet her...pleier å få innlegg av deg om natta (5tiden). Hvis du lurer på hvorfor jeg ikke svarer er det fordi at jeg SOVER som folk flest gjør på den tiden...

 

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-10 20:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-10 12:49, Zorro skrev:

Hakkepeil;


Jeg tror jeg skjønner hva du mener...


Hvis du skal kommentere et spesielt innlegg, så klikk på 'Bruk sitat'! under det innlegget du vil kommentere


quote.gif


Var det det du mente?


_________________

Z



Jepp det var det jeg mente.. tusen takk for hjelpen




<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Zorro på 2002-04-10 12:50 ]</font>


 

__________________________________________-

Det er bedre og slippe en due enn og sprenge en tarm!

Lenke til kommentar

Okay, orker ikke lese hele thread'n her....

Men med så mye varme som en pc generer så skulle det ikke være særlig effektivt, sjangsen for å grille motoren til fryser'n er jo ganske stor....

 

vis ikke du skal investere i en stor fryser til mangfoldige tusenlapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...