GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.!

Jeg er en fÞrstegangs eier av et digital kamera (pentax s4) og lurer pÄ om det er noen som kan hjelpe meg pÄ et par spÞrsmÄl angÄende bildekvalitet?

Saken er at i brukerhÄndboken stÄr det en gradering av kvalitetsnivÄ god, bedre og best pÄ x-aksen, og bildepunktene pÄ y-aksen 2304 * 1728 og 1600 * 1200.

Spm 1: Hva er forskjell pÄ kvalitetsnivÄ og piksler?

Spm 2: kvalitetsnivÄ best, kombinert med hÞyest piksler(2304*1728) gir halvparten sÄ mange bilder pÄ kortet(har et 256mb lexar), som kvalitetsnivÄ best, kombinert med nesthÞyest pixler(1600*1200), vil jeg merke noe forskjell pÄ disse to kombinasjonene? (jeg vil bruke bÄde data og vanlig fotopapir)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Pixler = antall punkter som bildet betÄr av.

Kvalitet = graden av komprimering. Jo hardere du komprimerer, jo dÄrligere kvalitet.

Mitt rÄd er Ä bruke beste opplÞsning (selv om du kanskje bare skal se bildet pÄ pc eller skrive det ut/ fremkalle i 10x13/15, kan du aldri vite). Tenk om du tar "drÞmmebildet", og sÄ har du begrenset det i kvalitet, slik at du ikke kan forstÞrre det noe sÊrlig. Dessuten er mulighetene for beskjÊring mye stÞrre nÄr bildefilen er stor.

KjÞp heller et minnekort til hvis du synes du fÄr begrensinger i lagringskapasiteten. Hva er vitsen med Ä kjÞpe et kamera som kan ta bilder i 4-5 eller mill punkter hvis du bare bruker halvparten. Og husk - minst mulig komprimering!

Skrevet

Antall piksler vil opp til en viss grense bidra til Ä gi skarpere bilder. Et 6 megapiksel kamera vil ha mulighet for Ä fange opp flere detaljer enn et 2 megapiksel kamera. Samtidig blir filene stÞrre. Et kamera der du kan velge opplÞsning pÄ bildene du tar vil dermed kunne variere pÄ antall bilder du vil fÄ plass til pÄ minnekortet bare pga. det.

Kvalitet gjelder JPEG komprimering. Du har gjerne kvalitetsnavn som Medium og Fine og liknende. JPEG komprimering hiver ut detaljer til fordel for en mindre fil og kvaliteten pÄ bildet sier da hvor mye detaljer som blir hevet ut og dermed ogsÄ en del om hvor stor filen blir.

Er ikke sikkert du vil merke stor forskjell pÄ de to hÞyeste kvalitetsgradene, men den er der. JPEG komprimering skal vÊre laget slik at den hiver ut detaljer som Þyet ikke ser til vanlig men pÄ et eller annet tidspunkt vil du jo kunne merke det. Spesielt hvis du tar bilder med forskjellige kvaliteter av samme motiv og sammenligner.

Hvis jeg var deg ville jeg beregnet Ä brukt en av de to hÞyeste kvalitets-innstillingene og den hÞyeste opplÞsningen, og sÄ heller tilpasse minnebrikken-stÞrrelsen etter det.

Skrevet

Jeg hadde Optio S kameraet - og jeg kan si at det er enorm liten forskjell fra hÞyeste kvalitet til neste punkt - har du liten plass er det ogsÄ bedre Ä velge laveste billedkvalitet og hÞyeste opplÞsning siden dette gir mer informasjon og bedre bilder enn et hakk lavere opplÞsning med hÞyere kvalitet...

FÞr tok jeg alltid bilder i hÞyeste opplÞsning med hÞyeste kvalitet - men jeg fant ut det ikke var mye vits - sÄ jeg fortsatte med bilder i hÞyeste opplÞsning med ant hÞyeste kvalitet ;)

men en kan ta en god del bilder pÄ 128mb kortet mitt sÄ det var egentlig aldri noe problem. (kunne ta en ca 250 bilder, noe jeg tar i de mest aktive periodene (nÄr vi har besÞk, er pÄ tur o.l.))

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...