Gå til innhold

Få av gammel chipset vifte!


Anbefalte innlegg

Jeg har gått til anskaffelse av en Titan kobber chipset kjøler, egentlig bare for å bli kvitt støyen fra den gamle vifta. Høres for øyeblikket ut som en fødende ku, men kan også opptre i skikkelser som illsint Grizzly bjørn og klukkende høner. Det første jeg la merke til var at kjøleribba var limt fast med termisk lim. Dermed kommer spm.#1

 

1. Hvordan få av kjøleribba uten å påføre GPU eller andre deler (inkludert meg selv) noen skader. Hva er anbefalt?

 

2. Når man først har fått av det hersens limet, hvordan blir man kvitt restene av det termiske limet som eventuellt sitter igjen på GPU. Håper dette spørsmålet ikke reiser den evigvarende krangelen om hva som er best. Isopropanol vs. rødsprit vs. Whitespirit.

 

3. Sjekka temperaturen på undersiden av kortet for noen minutter siden. Den virker utrolig varm, jeg greide ikke å holde temperaturmåleren/fingeren der mer enn i en 10 sek før jeg måtte ta den vekk. Er dette unormalt. Kortet er ett GeforceI kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sikker på at det er limt? kanskje det er festet med dobbelt sidig teip, vis du skal ha vekk gammelt lim bruk kniv blad, feks fra stanley kniver eller.no det er ikke unormalt at kortet er varmt på den siden, mitt var også så varmt til jeg byttet kjøleribbe,

Lenke til kommentar

Jeg og søskenebarnet mitt skulle ordne på hans gamle vodoo3 kort, der chipset ribba var limt fast. Den fikk han av med skrujern og rå krefter.

Når det kommer til det med Whitesprit vs. Isopropanol så har de forskjellige bruksområder. Whitesprit har ingenting med data å gjøre. Renser du noe med Whitesprit blir det ikke helt rent. Det dannes ei tynn fetthinne som enkelt kan fjernes med Isopropanol

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-11 07:09, seric skrev:

Jeg og søskenebarnet mitt skulle ordne på hans gamle vodoo3 kort, der chipset ribba var limt fast. Den fikk han av med skrujern og rå krefter.

Når det kommer til det med Whitesprit vs. Isopropanol så har de forskjellige bruksområder. Whitesprit har ingenting med data å gjøre. Renser du noe med Whitesprit blir det ikke helt rent. Det dannes ei tynn fetthinne som enkelt kan fjernes med Isopropanol



det sitter vanligvis ikke termisk lim på voodoo3, men et slag av teip, som helst burde fjernes pga teipens rutete overflate som ikke akkurat er optimal.

Det burde være mye bedre med artic silver 3

Lenke til kommentar

fjernet heatsink/vifte fra mitt gf2 gts her om dagen.. 10 min i fryseren i en antistatisk pose, inn med en kniv mellom hs og gpu, og med et saftig knekk! spratt den av.

 

skrapte av restene fra gpu, feide over med injeksjonstørk (isopropanol), på med as3 og en skvett superlim i hjørnene, og på med en hs fra en k6-2 400. så festet jeg en 92mm enermax-vifte@5v på med strips..

 

ganske enkelt..

Lenke til kommentar

Jeg fjernet orginal kjøleren fra mitt ATI radeon 8500LE idag.

 

Tenkte å kjøle det ned men gadd ikke å vente. Brukte skrutrekker + halvt kredittkort mellom skrutrekker og skjermkort for ikke å skade det.

 

Vred skrutrekkeren rundt (ikke brekke opp og ned, men vri rundt) når jeg hadde satt den under ribba, og med et lite smell var den av.

 

Skrapte av limrester, renset og smurte på AS3, monterte zalman kjøler og løs 92mm papst vifte.

 

Fungerer utmerket og det ble mye mindre lyd. :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-04-12 13:32 ]

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Jeg fjernet orginal kjøleren fra mitt ATI radeon 8500LE idag.

 

Tenkte å kjøle det ned men gadd ikke å vente. Brukte skrutrekker + halvt kredittkort mellom skrutrekker og skjermkort for ikke å skade det.

 

Vred skrutrekkeren rundt (ikke brekke opp og ned, men vri rundt) når jeg hadde satt den under ribba, og med et lite smell var den av.

 

Skrapte av limrester, renset og smurte på AS3, monterte zalman kjøler og løs 92mm papst vifte.

 

Fungerer utmerket og det ble mye mindre lyd. :smile:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-04-12 13:32 ]</font>

Jeg har tenkt å gjøre det samme med min Hercules 3DProphet FDX 8500LE 64MB DDR, dvs bytte ut vifta med en socket 7 kjøleribbe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...