Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

93-94 Audi S4: 2.2L Turbo eller 4.2L V8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, den gjør nok det.

 

Her er motorspesifikasjonene:

 

2.2 Turbo:

 

Type: 2.2 liter, 20 valve, turbo-charged, 5-cylinder, in-line, electronic turbo-boost control.

Bore: 3.19 in.

Stroke: 3.40 in.

Displacement: 136 cu. in.

Compression Ratio: 9.3:1

Horsepower (SAE Net): 227 @ 5900 rpm

Torque: 258 @ 1950 rpm

Cylinder block: Cast Iron

Crankshaft: n/a

Cylinder head: Aluminum alloy

Valve Train: Belt driven, hydraulic lifters

Firing Order: 1-2-4-5-3

Cooling System: Water-cooled, thermostatically controlled electric fan

Fuel/Ignition System: Bosch Motronic electronic fully adaptive sequential fuel injection/ignition system, hot-wire air mass sensor, fault memory, dual knock sensors.

 

4.2L V8:

 

Type: 4.2 liter, 32 valve, 90 degree V8

Bore: 3.33 in.

Stroke: 3.65 in.

Displacement: 254 cu. in.

Compression Ratio: 10.6:1

Horsepower (SAE Net): 276 @ 5800 rpm

Torque: 295 @ 4000 rpm

Cylinder block: Cast Iron

Crankshaft: n/a

Cylinder head: Aluminum alloy

Valve Train: Belt driven, hydraulic lifters

Firing Order: n/a

Cooling System: Water-cooled, thermostatically controlled electric fan Fuel/Ignition System: Bosch Motronic electronic fully adaptive sequential fuel injection/ignition system, hot-wire air mass sensor, fault memory, dual knock sensors,

Lenke til kommentar
Hvilken motor er best av 2.2L Turbo og 4.2L V8

 

S4'en er jo litt understyrt fra før av, og vil da V8'ern som er tyngre enn 2.2l gjøre bilen mer understyrt ?

 

Hvilken av de to motorene har størst potensiale ved trimming osv. ?

Ingen grunn til å velge 4.2 literen.

V8 motoren er tyngre og gir dårligere kjøreegenskaper, i tillegg bruker den MYE bensin!

 

Når det gjelder trimming så har 4.2 literen mest potensiale, fordi den har størst motorvolum, men 2.2L turbo motoren er en utrolig kapabel motor også.

Ikke store problemer å hente ut 800-1000HK fra 2.2 motoren, det koster bare skjorta... he he

Lenke til kommentar

4.2'en koster mere å trimme enn 2.2T, og ikke har den særlig potensiale heller siden det er en na-motor. På den andre siden, de fleste som velger V8 trimmer den ikke.. Går bra nok som den er. :thumbup:

 

Det trenger ikke koste mere enn 10-15k for å få en 2.2t over 300hk.. Morsomme biler er det uansett.

 

Når det gjelder forsikring er v8 enklere å forsikre og koster mindre. Forbruket på en trimmet 2.2t er like høyt som v8, så..

 

Smaken er som baken. De som ikke liker turbolag men respons velger v8.

Lenke til kommentar

Har prøvd dem begge (standard 230 og 286 HK).

 

4,2 hadde litt ekstra guffe og godlyd, men 2,2 var bedre på alle andre måter. Virket lettere og mer sportslig.

 

Ja, jeg synes også at 4,2 ble enda litt mer understyrt.

 

4,2 drakk MYE! Ikke noe jeg ville hatt. Hadde helt klart gått for 2,2, noe jeg da også skal i løpet av de neste par årene en gang håper jeg. (Noen som vil kjøpe en 97 Legacy 2WD..? :green: )

Lenke til kommentar

På min s4 2,2 T.

 

Jeg kjørte hjem i fra kino i går kveld. Og da lå jeg i 80 km/t hele veien. En strekke på 4 mil. Da kjørte jeg den på 0,82 og det er meget bra syns jeg. Men for og si det sånn! da skal man ikke være hard på gassen :D

 

6800 kr så får man 269HK i 2,2 literen. Så da er det vel ingen grunn til og ha v8.

 

Min er original.

Lenke til kommentar
Turbo-lagg fikser man ved å sette på en ekstra, mindre turbo i tillegg til hovedturboen som tar for seg de laveste rpm'ene, så overtar den større turboen når man er kommet over "lagg-perioden" og kommet litt opp i rpm.

Humre..

 

Noe lag er det ikke på 2.2t'en.. Den har en liten turbo med minimalt med lag. Drar jevnt og fint hele veien. Dersom du ikke er fornøyd da, bytter du til en Garret GT hybrid-sak så har enda raskere spool-up.

 

Jeg byttet fra k24 til k26 på min 200 som har nesten samme motor. Da fikk jeg noe mere lag, men den dro bedre opp til sperren.

 

Når det gjelder v8 vs 2.2 er det en smakssak. Dersom du syns det er nok med 280hk er v8'en en fantastisk maskin, og det finns feks bare rundt 500 s4 sedaner med 4.2 ;) Spesiell bil mao.

 

Dersom du vil ha over 300hk, og gjerne trimme enda mere, bør du gå for turbomotoren. Jeg hadde 330hk i min 200 som max, og den brukte da 1.2 på snitt, ned i 0.87 på langkjøring. Det er greit med tanke på effekten og vekten på bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...