Gå til innhold

Hva gir best lyd på høyttalerne?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har 5 høyttalere som alle yter mellom 50 og 80 Watt, skal nå kjøpe meg en forsterker til disse.

 

Spørsmålet er som følger: Bør jeg kjøpe en kraftig forsterker ( Proson RV2300, 5x125 watt ) som "går på lavgir" , eller en noe svakere forsterker som blir "god og varm i trøya" ( Denon, 5x75 watt )

 

Vil en av disse alternativene være å foretrekke med mine høyttalere utfra effekten? - spiller det ingen rolle siden høyttalerene er begrensningen?

Hadde en gammel NAD som ga bedre og bedre lydgjengivelse jo høyere jeg spilte den (til et visst punkt, of course...)

 

 

Håper vi har flinke folk her idag!

 

-Vom. :hmm:

Endret av Kaptein Vom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så stor effekt forskjell mellom de to forsterkerene:

 

Denon: 5 x 75 Watt (8 Ohm) / 5 x 110 Watt ( 6 Ohm)

 

Proson: 5 x 125Watt (6 Ohm)

 

Altså 15watt mer i proson på "papiret", men hvor mye dette er i praksis er ikke godt å si. tror ikke det utgjør den stor forskjellen.

 

Prøvde å finne noen tester av disse men det var ikke lett, du får prøve og se om du finner noen.

 

Skulle jeg velge selv så tror jeg hadde gått for Denon, fordi det merket har jeg hørt mye bra om, og kjenner folk som er fornøyd med sine Denon forsterkere.

 

Proson har jeg ikke så mye kjennskap til, så jeg kan ikke uttale meg så mye om det.

Lenke til kommentar

Denonforsterken er ett trygt kjøp.

Og den såkalte effekten på høyttaleren kan ta med en klype salt. Det er bare hvor mye de tåler maximalt over lengre tid.

 

Prøv å finn den dynamiske effekten på forsterkerne, synes den er viktigere ettersom den sier mer om hvor strømsterk forterkeren er.

Ta NAD som ett eksempel. Ikke så høy kontinuerlig effekt, men mte dynamisk effekt og store strømforsyninger. Spiller rævva av de fleste forsterkere i samme prisklasse og effekt.

Lenke til kommentar
HAHA

 

etter litt grundigere research på begge receiverne fant jeg ut dette:

 

Proson power consuption 200w.

 

Denon power consuption 230w.

 

 

Er vel helt klart hvem som blir varmest i trøya her...

Riktig så enkelt er det vel ikke. Ingen av disse forsterkerne er rene klasse A forsterkere, så de vil jo bare unntagsvis bruke så mye strøm. Det oppgitte forbruket er maks uttak ved maks belastning (og det vil i praksis bety at det aldri kommer til å skje i en vanlig husholdning)

Bare for å kverrulere litt...

Lenke til kommentar
HAHA

 

etter litt grundigere research på begge receiverne fant jeg ut dette:

 

Proson power consuption 200w.

 

Denon power consuption 230w.

 

 

Er vel helt klart hvem som blir varmest i trøya her...

Riktig så enkelt er det vel ikke. Ingen av disse forsterkerne er rene klasse A forsterkere, så de vil jo bare unntagsvis bruke så mye strøm. Det oppgitte forbruket er maks uttak ved maks belastning (og det vil i praksis bety at det aldri kommer til å skje i en vanlig husholdning)

Bare for å kverrulere litt...

Bare for å kverulere litt...

Dette er jeg fullt og helt klar over, ville bare illustrere at Proson var den store juksemakeren her...

 

Forøvrig har jeg en forsterker som er merket med 240w og som gjerne trekker over 300w når den føler for det (300w mer eller mindre kontinuerlig, ikke peak)

Lenke til kommentar

Hehe, de lerde strides.

 

Nok et spørsmål:

Jeg venter på at jeg skal få senterhøyttaleren og sub'en på plass, vil anlegget fortsatt spille "riktig" på 2xfront og 2x bak, eller vil den bare spille i stereo?

 

- Vil fronthøytalerne "dele" senterhøyttaler'n mellom seg?

 

ALTSÅ: MÅ alle 5+1 være på plass for å spille dolby digital?

 

Takker for alle svar. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hehe, de lerde strides.

 

Nok et spørsmål:

Jeg venter på at jeg skal få senterhøyttaleren og sub'en på plass, vil anlegget fortsatt spille "riktig" på 2xfront og 2x bak, eller vil den bare spille i stereo?

 

- Vil fronthøytalerne "dele" senterhøyttaler'n mellom seg?

 

ALTSÅ: MÅ alle 5+1 være på plass for å spille dolby digital?

 

Takker for alle svar. :thumbup

Nok 3 spørsmål... :p

 

Jeg går utifra at du har en dvd-spiller med en DolbyDigital/dts dvdplate som signalkilde...isåfall:

 

- kan du sette receiveren på "phantom" mode slik at center- og subwoofer-signalene blir fordelt til de andre høyttalerne.

 

- fronthøyttalerne vil dele centeren mellom seg ja.

 

- 4 høyttalere går greit med Dolby Digital, receiveren mikser om 5.1 signalet til 4 høyttalere.

Lenke til kommentar
Forøvrig har jeg en forsterker som er merket med 240w og som gjerne trekker over 300w når den føler for det (300w mer eller mindre kontinuerlig, ikke peak)

Hvordan sjekker du fortløpende faktisk forbruk? Kunne vært interessant å sjekke hva klossen min hjemme egentlig bruker :ermm:

 

(Har et sånn voltmeter eller hva det nå heter... Er det til nytte?)

Lenke til kommentar
Forøvrig har jeg en forsterker som er merket med 240w og som gjerne trekker over 300w når den føler for det (300w mer eller mindre kontinuerlig, ikke peak)

Hvordan sjekker du fortløpende faktisk forbruk? Kunne vært interessant å sjekke hva klossen min hjemme egentlig bruker :ermm:

 

(Har et sånn voltmeter eller hva det nå heter... Er det til nytte?)

Jeg bruker ett wattmeter som kobles mellom stikkontakt og støpselet til apparatet som skal måles.

 

Et multimeter, som du sikkert sikter til kan også måle strømmen og da kan effekten regnes ut. Og som kjent er Watt=Spenning*Strøm.

 

Du må fysisk koble multimeteret i serie med en av lederne i kabelen som går til apparatet for å måle strømmen. Det er noe tungvindt, men det lar seg gjøre. Etterpå måler du spenningen i stikkontakten og multipliserer denne med strømmen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...