Gå til innhold

Bios Passord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

Skal boote opp pcen med oppstarts diskett..

Mdn har følgende prolemer..

1. Pcen er suttet til å ikke boote på diskett.. altså må inn i biosen for å ordne..

2. Har mistet bios passordet... :blush:

Hva gjør jeg for å boote på disketten...!?

Takker for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Reset BIOS'en. Finn manualen til HK, evt last den ned fra produsentens hjemmeside.

For å resette BIOS så må du inni PC'en og flytte på en jumper. Men hvilkene pinner du skal sette den på må du altså finne ut i manualen!

EDIT: du kan også prøve å gjøre som bono_head sier/sa, men det kan være at du først må resette BIOS en uansett! Men for all del, finn den nyeste BIOS versjonen og flash til den, det skader ikke, eller stikk motsatt!

Endret av schmelck
Skrevet (endret)

Nei. Ikke ved flashing eller resetting.

EDIT: flashing av BIOS betyr å oppgradere BIOSen til den nyesre versjonen, som å installere en nyere versjon av Windows kan man si.

Dette gjøres ved å laste ned ny BIOS fra HK (hovedkort) produsensen hjemmeside og følge instruksjonene derifra.

Endret av schmelck
Skrevet
Visst det er et batteri på hovedkortet dra det ut og sett det inn. Det virka på en pc jeg har :)

Det kan jo funke, men som sagt ved resetting av BIOS (og evt flashing) så VIL det funke, garantert :thumbup:

Skrevet
Visst det er et batteri på hovedkortet dra det ut og sett det inn. Det virka på en pc jeg har :)

Av erfaring så har det vist seg at det er både enklere og bedre (ikke alltid det skjer noe ved flytting av batteri) å bruke jumpere enn å ta ut batteriet.

Skrevet (endret)

Ta ut kontakten til psu, flytt en jumper som går over to av tre pins ved siden av batteriet over til andre siden. trenger ikke stå der mer enn noen sekunder, om den må stå der i det hele tatt. Så setter du den tilbake, ikke start opp i "reset" posisjon

før

::

--

--

ved resett

--

--

::

-- er jumperen, en liten plastikkbit. Om du forstår tegningen min :p

EDIT: selvfølgelig, kan være motsatt av illustrasjonen, men du skal gjøre motsatt av sånn den står nå

Endret av fredrikrb
Skrevet (endret)

OK, etter å ha lest bruksanvisningen for ditt HK så virker det som om teorien om å ta ut batteriet på hovedkortet, vente 10 minutter (eller prøve å skru på PC'en når du har tatt ut batteriet og stikkontakten) virker best.

Denne bruksanvisningen leste jeg:

http://www.giga-byte.com/Download/Download...vt6001394_e.pdf

Question 5: How do I clear CMOS?

Answer: If your board has a Clear CMOS jumper, please refer to the Clear CMOS steps in the

manual. If your board doesn't have such jumper, you can take off the on-board battery to leak

voltage to clear CMOS. Please refer to the steps below:

Steps:

1. Turn off power.

2. Disconnect the power cord from MB.

3. Take out the battery gently and put it aside for about

10 minutes (Or you can use a metal object to connect the positive and negative pins

in the battery holder to make them short for one minute).

4. Re-insert the battery to the battery holder.

5. Connect power cord to MB again and turn on power.

6. Press Del to enter BIOS and load Fail-Safe Defaults.

7. Save changes and reboot the system.

Siden jeg ikke finner noen jumper for resetting i manualen (kanskje bare jeg som ikke har lett godt nok) så tar du ut batteriet...

EDIT: La til quote fra bruksanvisningen

Endret av schmelck

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...