Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Maks hastighet store pakker. Farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg lastet ned et program som gjorde at TCP pakkene ble større noe som igjen gjøær at nedlastinger foregår på maks linjehastighet.

Før hadde jeg kanskje 60% av totale hastigheten når jeg lastet ned filer. Etter å ha kjørt et lite program jeg fant link til på HW forumet fikk jeg 100% av linjehastigheten.

I dag fikk jeg høre at det var farlig å åpne for full hastighet og at OS'et kom til å henge seg i løpet av kort tid.

(Var noe med att det ble sent CRC på alle pakker og i og med at de var så store ville de henge igjen i systemet å føre til at maskinen min tok kvelden etter en stund)

Har dere hørt om dette før?

Vedkommende som sa det til meg går på skole og lærer TCP/IP greier.

Jeg er grønn så jeg veit ikke om det stemmer, men synes det høres merkelig ut.

Endret av lobster
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tror faktisk det er mindre jobb for maskina å sjekke en stor enn mange små, men uansett så skal ikke dette ha noe å si. Eneste problemet du kan få med motta for store pakker er jo om det er noe feil i pakken, så må den sende hele den "store" pakken om igjen, i stedet for den lille. Og om du har for små pakker så går mye av bandbredden vekk i informasjon om protokoll osv som ligger i pakkene.

Så for å få så godt så mulig utnyttelse av linjen bør du finne et midtpunkt mellom de to.

Endret av klo
Skrevet

Nei dette kan jeg ikke skjønne at kan være farlig!

Må ha vært noen som har tullet litt med deg nå!

Hvordan skulle det da ha blitt på LAN der du kommer opp i en hastighet på 8-10mb i sekundet med et 10-100kort :hmm:

Skrevet

Da er det virkelig skremmende hva folk lærer på skolen nå for tiden. Du får velge den pakkestørrelsen som gir deg i den beste overføringshastigheten i gjennomsnitt.

Skrevet

Ta en kikk på denne linken: http://www.winguides.com/registry/category.php/3/

Her finnes det mange tips om endringer som kan gjøres direkte i registry for å optimalisere / forbedre bl.a. Window Size og nettverksperformance.

Når man endrer vindus størrelsen så husk å dette da vil "spise" mer av RAM'en pga. at alle pakker som skal sendes / er under sending tar opp plass i RAM minnet. Er vindus størrelsen satt høyt så vil dette med andre ord kreve mer plass i RAM.

Skrevet

Sannsynligvis ren tipping, men TCP-protokollen har innebygget feilsjekk av pakkene. Om man sender store, og færre pakker, så er det større sjanse for at det er feil på dem. Derfor må de sendes på ny. Ved å dele det opp i mindre pakker vil man kun trenge å sende en liten pakke på ny.

Jeg vet ikke hvordan maskinen takler de forskjellige alternativene, men synes det høres merkelig ut at maskinen skal ta kvelden.

Skrevet (endret)

lobster: Kan vel garantere deg at systemet ditt IKKE kommer til å ta kvelden...

EDIT: Orker ikke å forklare nærmere, da jeg hadde eksamen i dette igår. Er litt "lei". Du sier at hastighten fikk opp fra 60%-100%. Hvordan vet du det? Evt hvordan har du sjekket dette?

Endret av schmelck
Skrevet

Er vel bare å gå inn på Enhetsbehandling --> Gå inn på et nettverkskort --> gå til avansert --> Gå inn på "Packet Side (Maximum)" --> velg en verdi (standard er 1514, jeg satt min opp til Alteon

Skrevet
lobster: Kan vel garantere deg at systemet ditt IKKE kommer til å ta kvelden...

EDIT: Orker ikke å forklare nærmere, da jeg hadde eksamen i dette igår. Er litt "lei". Du sier at hastighten fikk opp fra 60%-100%. Hvordan vet du det? Evt hvordan har du sjekket dette?

Tallene er tatt helt ut av tåke.

Jeg ga de tallverdiene for å illustrere hastighetsforskjell.

Når det gjelder programmet jeg brukte husker jeg ikke helt hva det het.

Det var en her på forumet som tipset om programmet for ca 3 uker siden.

Skrevet
OK, men har du prøvd å kjøre speedometeret på itavisen.no for å sjekke det?

ja.

Testet på itavisen.

Husker ikke verdiene nå men det var stor forskjell før og etter.

Skrevet (endret)
Nå trodde jeg jeg skulle få utnytte linja mi skikkelig jeg..

men hva ser jeg... redigere registeret til windows  :no:

Ville du vært like skeptisk om noen laget et lite program som gjorde dette via et fint grensesnitt. Altså gjøre akkurat de samme endringene i registerert, men uten at du så det?

Klart man skal være forsiktig med registeret, men det er vel ikke akkurat hellig. Elller?

Edit: Det er mer praktisk å flytte med lastebil enn med moped eller elbil :p

Endret av OBServer
Skrevet (endret)

Hm... Virker jo litt rart. La oss si hvis du hadde satt opp MTU'en (Max Transfer Unit) til 10MB (bare for å ta et VELDIG høyt tall). Og du skal overføre en 10MB stor fil til en annen PC. Hvis du og mottaker har en 10MB/sec linje så tar det jo kun 1 sekund, ikke sant? Nei.

Det tar L/R sekunder å overføre (pumpe ut) en pakke på L bits på en link med båndbredde R bps

Hele pakken må ankomme på routeren før den kan overføres på neste

link: store and forward (lagre og videresend)

Forsinkelse fra sender til mottager = 3*L/R

Exempel:

L = 7.5 Mb

R = 1.5 Mbps

forsinkelse = 15 s

---

Bryter meldingen opp i 5000 pakker

Hver pakke = 7,5 Mb/5000=1500 bits

Forsinkelsen på en link pr pakke = 1,5 kb/1,5 Mbps = 0,001 s = 1 millisekund

pipelining: alle linkene arbeider nå parallellt!!

Forsinkelsen redusert fra 15 s til 5.002 s !

Hvis f.eks den 10MB pakken hadde blitt tapt så hadde du måttet sende HELE pakken på nytt..

Dette var satt litt på spissen, men bare for å illistrere poenget.

Uansett hvor høy MTU du setter så vil den bli skalert ned (pakkene blir spilttet) til det laveste på nettverket.

EDIT:

Edit: Det er mer praktisk å flytte med lastebil enn med moped eller elbil

Som nevnt over. Hvis det er 1000 stk coca cola flasker. Hva skjer hvis lastebilen kjører av veien? Da må du sende alt på nytt. Men hvis du sender ut 1000 mopeder med hver sin cola og en kjører ut, da trenger du bare å sende en liten en...

Endret av schmelck

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...