Gå til innhold

De nye ATA-133 Harddiskene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ATA 100 og nedover støtter ikke så store disker.

Ett av poengene med ATA 133 er å kunne bruke større disker enn det som var mulig med ATA 33, 66 og 100.

Hvis det er mulig (tviler litt) å koble en slik disk på ATA 100 eller lavere så vil man uansett ikke kunne bruke all kapasiteten.

 

Daius

Lenke til kommentar

Her kan man lese om begrensingene til de forskjellige standardene. ATA 133 er ikke tatt med i denne dokumentasjonen enda, men man kan lese om begrensningene til ATA 100 etc.

Forøvrig mye interesant lesing her...

http://www.storagereview.com/guide/guide_index.html

 

Har dessverre ingen referanse til ATA 133, da jeg anser dette som en tullete/unødvendig "standard". Men går utifra at man kan finne dokumentasjon om denne standarden på http://www.maxtor.com da det er de som står for dette.

 

Daius

Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ikke nytten av en ATA133 standard, greit nok gir det mulighet til store harddisker. Om det er viktigt så OK. Det som er nødvendig er en generel forbedring av harddisk ytelsen og hele ATA standarden. ATA133 er mulig den siste ATA standarden som kommere før serial ATA kommer om ca 1 år. Serial ATA gir helt andre muligheter en dagens ATA standard og for ikke på snakke om ytelsen.

Lenke til kommentar

Nå opplyses det ikke i norske hardware butikker at man får med dette Promise Technologies ATA-133 PCI kortet, og det skal ikke forundre meg at man ikke får det med.

 

Har skrevet inn akkurat det spørsmålet til Komplett, så vi får se.

 

Grunnen til at jeg spør om dette er kun får å få mer diskplass. Har pr idag 140GB, fordelt på en 60GB + 80GB. Kan selvfølgelig bytte til f.eks 2 + 120GB ATA-100 harddisker, men liker å ha en rask IBM HD uansett.

 

Neste løsning er vel å gå over til SCSI eller ?

Lenke til kommentar

Ja, SCSI blir fort dyrt uansett om man skal ha få store eller mange små disker. 1 stk 180 GB SCSI Barrracuda koster feks 16500,- og da får du en disk med usle 7200 rpm...

Men hvorfor dette enorme disk behovet??

Selv har jeg tre disker (snart fire) på henholdsvis 2x9 og 1x18 og klarer meg fint med det...

 

Daius

 

[ Denne Melding var redigert av: Daius på 2001-11-01 13:15 ]

Lenke til kommentar

Beklager hvis du misforsto meg, jeg bruker SCSI og kan koble til 15 enheter pr kanal.

Men, du skal kunne bruke flere ATA disker også, det kommer an på hovedkortet ditt. Det går også an å sette inn egne ATA kontrollere (PCI), feks RAID kort, slik at du kan bruke flere disker. Men akkurat dette kan sikkert andre her svare bedre på....

 

Daius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...