Gå til innhold

Fryser under installasjon av Linux


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg tror jeg trenger litt hjelp jeg..

 

Har en AMD maskin på et Nforce2 chipset her som jeg prøver å installere Linux på. Det har ikke gått så bra.

 

Så langt har maskinen fryst på forskjellige punkter under installasjonene. (har sikkert forsøkt i overkant av 20 ganger nå)

 

Har prøvd med disse forskjellige distroene

  • Trustix 2.1
  • Red Hat 7.noe
  • Mandrake Community 10.0

Av disse tre er det bare Trustix jeg har klart å installere. Nekter å boote om jeg bruker LILO, men funker med GRUB. I tillegg til dette så vil Trustix ikke mounte cd-rom for alt i verden.

 

Red Hat var ekstremt lite samarbeidsvillig.

 

Siden dette er mine første forsøk på linux så vil jeg ha en distro med grafisk grensesnitt. Mandrake høres bra ut, men som sagt den henger i tide og utide.

 

Under bygging av maskina har arddisken min har ved en eller annen rar tilfeldighet havnet som hdd, har dette noe å si?

 

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme problem på mitt Abit NF7S v2, Madrake 10 kommer så langt som til at den skal installere "oppstartlaster" har valgt LILO de gangene jeg har testet. Der fryser den opg går ikke videre. Vet at ikke acpi er disablet, så tester dette i kveld... Er jomfru når det gjelder Linux så det blir spennende...

Lenke til kommentar

Satt HDD'en min inn i en annen maskin med liknende hardware (nforce2). Og det funket helt utmerket, jeg fikk installert Community 10.0. Sitter faktisk i det nå.

 

Det jeg lurer på er hvor godt takler linux å bli flyttet tilbake i den originale maskina med litt annerledes hardware. Takler den slikt automatiskt?

 

Det andre jeg lurer på er hvordan legger man inn ny kernel?. Hadde et kræsj tidligere mens jeg var inne i linux. Hadde vært kjekt å få støtte for ACPI.

 

 

Edit: Men det funker fremdeles ikke på den andre maskina. Er et Epox 8rda+ kort forresten. Vet dere om det er noe problemer med andre ting enn ACPI/APIC? Sata f.eks?

Endret av Blodhemn
Lenke til kommentar

Å flytte disken burde vel egentlig gå bra. Det eneste som kan ha problemer er GRUB/LiLo. Det kommer litt av på hva de er satt opp med å boote fra.

 

Å legge inn ny kjerne kan kanskje være litt vanskelig, i og med at man ikke alltid er helt sikker på hva man skal ta med i kjernen. Først bør du få tak i kjernen. Du finner nyeste på http://www.kernel.org. Ofte lurt å legge den i /usr/src. Første del av prosessen

wget ftp://ftp.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.6/linux-2.6.6.tar.gz
tar -zxvf linux-2.6.6.tar.gz
cd linux-2.6.6
make menuconfig

 

Deretter må du velge hva du må ha med i kernelen for at den skal kunne fungere med din hardware. Derfor kan det være lurt å kjøre kommandoen lspci

/sbin/lspci

 

Denne gir deg informasjon om chipset på hovedkortet og lignende. Ellers er det bare å prøve seg frem.

 

Det er forresten en liten guide til kernel-kompilering i FAQ-tråden som du finner som sticky i denne kategorien (Linux/Unix).

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Prøvde å flytte HDD'en over i PC'en den egentlig skal være i. Det virka ikke så bra. Ble f. eks stengt ute av root.

 

Kernel kompileringa hørtes kanskje litt for avansert ut for meg.

 

Er såpass sulten på å få opp en linux box at jeg bestilte meg et billig VIA hovedkort. Håper det løser problemene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...