Gå til innhold

Hvor mye strøm trekker en data?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bruker normalt ikke 300 watt hele tiden - så det er litt vanskelig å regne ut.

 

Denne kan kanskje være en pekepinn:

http://www20.tomshardware.com/graphic/2004...ti-x800-09.html

 

Ellers er regnestykket:

 

100watt * 24 timer = 2,4 kw * totalstrømpris (eks 1 kr) = 240 kr hver 100 dag

 

1000 lapp i året altså - men den bidrar jo til oppvarming av huset i vinterhalvåret - så når det er kaldt ute går det vel ca i null hvis en allikevel bruker elektrisk oppvarming.

Lenke til kommentar

takk for svar!

hva mener du med at den ikke bruker 300 watt hele tiden?

Når gjør den ikke det og når gjør den det?

Jeg har 2 maskiner med tilsammen 4 stk brenner/dvd/cd og 6 hard disker.

 

Trodde den trakk ganske jevnt med strøm, så lenge en ikke driver og trekker ut og setter inn divers ting (hotswap...in my dreams).

Endret av Bro2
Lenke til kommentar

MOrn, ja dette har jeg også lurt på mange ganger, ikke bare pc'n men kjøleskap etc. Så nysgjerrig var jeg på dette at jeg begynte å planlegge å lage en liten duppeditt for å måle strømforbruket. Så jeg tok en tur til Clas Ohlson for å kjøpe komponenter da jeg plutselig fant det jeg lette etter. En simpel liten sak man plugger inn i veggen som gir deg Volt, Amp. og Watt. Watt i realtime og watt totalt innen et vist tidsrom, du kan også legge inn pris på strømmen og måle hvor mye penger du har brukt siden du slo den på.. ikke så dyr heller, 200 kroner eller no.. Genialt! og datan min bruker200- 240W nå som jeg bare surfer og spiller mp3 filer.(inkludert høytalere og skjerm pluss feedback joystick i standby modus.(xp2400,300W antec PSU)

 

EDIT:skrævleif

Endret av BlondGod
Lenke til kommentar
Nice!!

 

Your Recommended Minimum Power Supply is 405 Watts!!

 

hmm..sikker på at det er riktig?

Det virker som om den kalkulatoren tar litt hardt i.

 

Mitt system krever i flg kalkulatoren nesten 400W, men det funker vitterligen helt upåklagelig med standard strømforsyning. Treor det er 300W. (Dell 4550 med 845PE/Pentium 4 på 2,4 GHz, 2x512 MB (PC2700) RAM, ATi Radeon 9700 skjermkort, 2 Harddisker, DVD+RW, CD-ROM, Firewire-kort, USB Joystick, tastatur, mus og Bluetooth adapter) ;)

Lenke til kommentar

Virker som folk blander to ting her:

Kalkulatorene regner ut hvor mye effekt alle delene i maskina trekker dersom de kjøres på full guffe samtidig. Dette vil aldri skje i praksis.

 

Hvor mye effekt strømforsyningen er i stand til å levere til komponentene i maskina og hvor mye den trekker fra strømnettet er også to forskjellige ting. En lite effektiv PSU på 350w kan levere 350W til komponentene uten at det oppstår spenningsfall. For å gjøre den jobben kan det godt tenkes den trekker 500W fra strømnettet!

En effektiv PSU trekker det samme fra strømnettet som det den klarer å sende videre til komponentene.

Når man normalt snakker om god og dårlig PSU snakker man om hvor jevn utspenning den klarer å levere. Det er gjerne slik at de mest effektive PSU leverer noe mer ujevn spenning til komponentene enn det en inneffektiv PSU gjør.

 

Det neste momentet som må tas med i beregninga er om PSU klarer å redusere forbruket fra strømnettet når forbruket bland komponentene i maskina går ned. Altså om den bruker f.x 400W når komponentene trekker 350W - hva skjer om komponentene går i dvale modus? Om PSU ikke takler dvale modus (gamle PSU gjør ikke det) vil den kanskje trekke 300W selv om komponentene tilsammen bare trekker 50W!

 

Eneste sikkre måten å finne ut hvor mye strøm din pc bruker er å måle det. Se på strømmåleren i sikkrings skapet. Se hvor mye strøm som brukes i løpet av f.x et døgn hvor PC'n står på. Sammenlign det med et døgn hvor PC'n ikke står på i det heletatt.

(Bør gjøres når alle el.varme er skrudd av.)

Eller du kan sette et apermeter på strømledningen for å se hvor mye strøm maskina bruker i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Virker som folk blander to ting her:

Kalkulatorene regner ut hvor mye effekt alle delene i maskina trekker dersom de kjøres på full guffe samtidig. Dette vil aldri skje i praksis.

 

Hvor mye effekt strømforsyningen er i stand til å levere til komponentene i maskina og hvor mye den trekker fra strømnettet er også to forskjellige ting. En lite effektiv PSU på 350w kan levere 350W til komponentene uten at det oppstår spenningsfall. For å gjøre den jobben kan det godt tenkes den trekker 500W fra strømnettet!

En effektiv PSU trekker det samme fra strømnettet som det den klarer å sende videre til komponentene.

Når man normalt snakker om god og dårlig PSU snakker man om hvor jevn utspenning den klarer å levere. Det er gjerne slik at de mest effektive PSU leverer noe mer ujevn spenning til komponentene enn det en inneffektiv PSU gjør.

 

Det neste momentet som må tas med i beregninga er om PSU klarer å redusere forbruket fra strømnettet når forbruket bland komponentene i maskina går ned. Altså om den bruker f.x 400W når komponentene trekker 350W - hva skjer om komponentene går i dvale modus? Om PSU ikke takler dvale modus (gamle PSU gjør ikke det) vil den kanskje trekke 300W selv om komponentene tilsammen bare trekker 50W!

 

Eneste sikkre måten å finne ut hvor mye strøm din pc bruker er å måle det. Se på strømmåleren i sikkrings skapet. Se hvor mye strøm som brukes i løpet av f.x et døgn hvor PC'n står på. Sammenlign det med et døgn hvor PC'n ikke står på i det heletatt.

(Bør gjøres når alle el.varme er skrudd av.)

Eller du kan sette et apermeter på strømledningen for å se hvor mye strøm maskina bruker i øyeblikket.

OG - en annen ting... Watt er ikke Watt hvis spenningen endres. Watt er nemlig Volt x Ampere --> W=VxA

 

Men Ampere er Ampere uansett spenning: A=W/V

 

Dersom en lyspære er på 100 W ved vanlig nettspenning (230Volt) så finner man Ampere ved flg regnestykke: 100W / 230V = 0,43A.

 

100 Watt ved 12 Volt gir imidlertid en helt annen Ampere: 100W / 12V = 8,3A

 

8,3 Ampere vil ved 220 Volt tilsvare en varmeovn som står på over 1900 Watt hvilket gir temmelig mye varme.

 

Ser man på tallene skulle man tro at Wattstyrken som oppgis om strømforsyning i PCer dreier seg om Watt fra strømnettet (230V) og ikke Watt som leveres til komponentene med mye lavere voltstyrke (12V/5V).

 

Da jeg har mistet oversikten over hva jeg nettopp har skrevet over former jeg ingen øvrig konklusjon...

 

Nixon :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...