Gå til innhold

HJELP r9800pro tvproblem


Anbefalte innlegg

HJELP

 

har Sapphire RADEON 9800 PRO

 

når jeg kobler det til tv får jeg KUN svart hvit

 

jeg har prøvd pal b og g osv

 

jeg har prøvd med både scart og phono kabel

 

noen tips

 

vil gjærne se film på tv i kveld :)

 

btw hadde et nvidia kort før og da var d aldri problemer :)

 

på førehand takk

 

cynosure

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at det er skjermkortet det er noe galt med da? Å ikke tv'en, som ikke liker signalet? Vet enkelte Nokia tv'er er vanskelige å ha med å gjøre akkurat der, min tv var også slik at det bare var sort/hvit, så du kan prøve med en annen tv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Søk på forumet, dette er løst mange ganger før. Har du en kabel fra Elkjøp, kombiner pin 15 og pin 20 i scart-kontakten, så får du farger.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

1. TV Tool kan fikse dette. Last ned og prøv.

2. Sett pin 15 inn i pin 20 og se verden i farger.

 

Sett pin 15 inn sammen med pin 20 i scart-kontakten, og voila - verden er i farger igjen. Nummereringen står vanligvis på selve scart-kontaktens plastfundament. Normalt kan man bare stikke "skoen" til pin 15 inn i slot`en hvor "skoen" til pin 20 er. Man behøver ikke finne frem loddebolten.

 

Ved å gjøre dette, kombinerer du luminance og chrominance.

 

Enjoy!

 

Valget er ditt.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
takk for info

 

mener du at jeg skal ta frem tanga og rive ut pin i 15 og sette den inn der hvor nr 20 står sammen med den ? ser ikke helt hvordan jeg skal få plass

 

cynosure

Ja det er det jeg mener, og du vil ikke få plass til begge, men du kan stikke den inn sammen, ganske hardt, og så holder den seg der.

 

Er du i det tiltaksomme hjørnet kan du lodde den fast der.

Lenke til kommentar
eller han bare kan kjøpe seg en s-video-kabel for 100kr? :p

Nei, de man får på Elkjøp er som regel feilkoblet.

Det er det dummeste jeg har hørt på lenge. :wallbash:

Har ingenting med Elkjøp å gjøre, men har solgt kabler fra samme leverandør og flere andre leverandører i mange år. Det er bortimot aldri feil på slike kabler. Og hvis det mot formodning er noe galt, så er det kabelbrudd eller mekanisk feil - ikke feilkobling. Problemet er oftere idioter som ikke klarer å koble riktig kabler / overganger eller gjør noe feil med innstillingene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
eller han bare kan kjøpe seg en s-video-kabel for 100kr? :p

Nei, de man får på Elkjøp er som regel feilkoblet.

Det er det dummeste jeg har hørt på lenge. :wallbash:

Har ingenting med Elkjøp å gjøre, men har solgt kabler fra samme leverandør og flere andre leverandører i mange år. Det er bortimot aldri feil på slike kabler. Og hvis det mot formodning er noe galt, så er det kabelbrudd eller mekanisk feil - ikke feilkobling. Problemet er oftere idioter som ikke klarer å koble riktig kabler / overganger eller gjør noe feil med innstillingene.

Du kobler en S-VHS plugg til PC`en og SCART i TV. Selv idioter som meg klarer det helt fint.

 

Men så er det slik da, at disse kablene splitter luminance og chrominance, se på koblings-skjemaet, som du sikkert kan utenatt da alle andre tydeligvis er "idioter", så ser du at det splittes slik.

 

Og det har ingenting med instillinger å gjøre.

 

Og farger blir det, hvilket det IKKE blir uansett hvor mye du kødder rundt med innstillinger uansett på enkelte skjermkort.

 

Jeez.

Lenke til kommentar
Du kobler en S-VHS plugg til PC`en og SCART i TV. Selv idioter som meg klarer det helt fint.
Og hvis TV ikke støtter s-video på scartkontakten får du svart/hvitt-bilde.

 

Men så er det slik da, at disse kablene splitter luminance og chrominance, se på koblings-skjemaet, som du sikkert kan utenatt da alle andre tydeligvis er "idioter", så ser du at det splittes slik.
Det er ikke kabelen som splitter luminans- og krominanssignalet. Det er det som er s-videostandaren.

 

Og det har ingenting med instillinger å gjøre.
Uttal deg om noe du kan! På alle TV-er som støtter s-video på scart er det valg / innstilling om du bruker s-video eller RGB (fordi noen pinnene har forskjellig funksjoner avhengig av signal), eller så må du velge riktig scart hvis en støtter RGB og en annen støtter s-video.

 

 

Og farger blir det, hvilket det IKKE blir uansett hvor mye du kødder rundt med innstillinger uansett på enkelte skjermkort.
Ingen ATI-kort gir farger over scart hvis den ikke støtter s-video. På de fleste GeForce-kort kan du velge komposite på s-videokontakten og få farger. Men det er fordi de jukser og ikke følger vedtatte standarder.
Lenke til kommentar

hei

 

Jeg har også radeon 9800 pro.

Connect3d release

 

 

Jeg koblet til den medfølgende svideo-composite overgangen og tok en vanlig video kabel gul kontakt og koblet i pc med adapter og til tven og så stilte jeg inn pcen til å bruke tv så funket det. fikk ingen problemer med farge. og jeg har bare hatt problemer med nvidia når det gjelder å koble til tv må bruke tvtool for å detekte tven og å få farger...

 

men å koble pcen til en vanlig tv er ikke å annbefale da heller.

 

På film greit nok men alt annet bruk er ubrukelig pågrunn av den dårlige oppløsningen og refreshrate på tven som er kun 50hz på tv og oppe i 200 hz på pc skjerm

 

vet ikke helt om det hjalp med ditt problem.

 

vet at tvtool funker men stress å få det til å funke over tid. demoversionen skifter tilbake til svart hvitt iløpet av 5min...

Lenke til kommentar
Jeg koblet til den medfølgende svideo-composite overgangen og tok en vanlig video kabel gul kontakt og koblet i pc med adapter og til tven og så stilte jeg inn pcen til å bruke tv så funket det. fikk ingen problemer med farge.

Det er jo ikke noe problem når man det gjør det riktig, slik som du gjorde. :thumbup:

Lenke til kommentar

For å prøve å hjelpe trådstarter:

nå har jeg prøvd på et jvc og et telefunken tv og begge blir svart hvit og begge tv godtok nividia
Hvilken modell JVC prøvde du på?

 

Problemet er at nvidia-kort som oftest kan "jukse" og gi komposit på s-videoutgangen. ATI-kort følger standaren og da scartekontaken støtte s-video og det må stilles/ angis på en eller annen måte. Hvis den ikke gjør det, må du bruke en "s-video til komposit"-adapter. En slik adapter følger med noen ATI-kort eller kan kjøpes separat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Og det har ingenting med instillinger å gjøre.
Uttal deg om noe du kan! På alle TV-er som støtter s-video på scart er det valg / innstilling om du bruker s-video eller RGB (fordi noen pinnene har forskjellig funksjoner avhengig av signal), eller så må du velge riktig scart hvis en støtter RGB og en annen støtter s-video.

Vel, det er det ikke på min TV, og det fungerer helt fint der, uavhengig av S-VHS/RGB eller Jay Random SCART-kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...