Gå til innhold

Jukebox data til Stua!


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har tenkt å bygge en data som jeg skal bruke som en jukebox i stua. Har tenkt å kjøre iTunes på den, og den skal med andre ord kun brukes til å spille av musikk (evt. kobles til tv-en for å spille av no divx-filmer). Den trenger med andre ord ikke my kraft, men mye lagringsplass, USB 2.0 og/eller firewire. I tillegg vil jeg gjerne ha fjernkontroll til å styre det hele med. ;)

Hadde tenkt å bruke en ekstern harddisk til å overføre musikk fra min data og kameraten min sin data til denne, men er åpen for litt mer spennende forslag på hvordan å løse dette. Bluetooth f.eks? :hmm:

Barebone hadde nok vært den stiligste, og sikkert også beste, løsningen, men jeg er samtidig opptatt av at dette skal gjøres billigst mulig.

 

Håper på mange gode og spennende forslag..

 

På forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne jo forsåvidt bare droppet alt bryet og kjøpt deg en slik en. Den har alt du trenger. HD'er er heller intet problem, da den henter musikk/film -filene dine rett fra andre maskiner på nettverket. Den har også et langt mer brukervennlig GUI enn hva du ville fått med et vanlig windows-oppsett.

 

Barbara.no hadde faktisk en test av denne en tid tilbake.

Lenke til kommentar
Du kunne jo forsåvidt bare droppet alt bryet og kjøpt deg en slik en. Den har alt du trenger. HD'er er heller intet problem, da den henter musikk/film -filene dine rett fra andre maskiner på nettverket. Den har også et langt mer brukervennlig GUI enn hva du ville fått med et vanlig windows-oppsett.

 

Barbara.no hadde faktisk en test av denne en tid tilbake.

Kunne forsåvidt det, men etter å ha lest testen ble jeg ikke særlig begeistra. Nei er fortsatt interessert i en barebone løsning.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på å gjøre noe av det samme som du, men da bruke gamle datadeler jeg har liggende. Når det gjelder overføring av data tenkte jeg rett og slett på å bruke vanlig nettverkskabel. Dersom kabel er et problem for plassering ol. finnes det jo mye bra innenfor trådløs nettverk. Elkjøp av alle ting reklamerer med et relativt billig sett. For lyd har jeg tenkt på dette:

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=225954

 

Fjernkontroll finnes så vidt jeg vet i mange varianter. Sjekk forumet på www.avforum.no for tips og erfaringer.

 

Mitt største problem nå er å finne en billig boks å bygge PCen inn i. Dedikerte HTPC-kabinetter er for dyre for meg, så jeg er på utkikk etter en kasert forsterker eller annen metallboks av noe størrelse, som med noe tilpassing kan brukes.

Lenke til kommentar

Sjekk ut dinside, kan få en ide der til å bygge et eget rack kabbis

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=103998

 

Hvis en bare får tak i en tøff front er det å bygge en htpc enkelt. 5 mm alu front i sort eloxert eller børstet alu. Kabinnettet påmontert spikes, kjøp 1U eller 2 U psu lag fandukt slik at du kan fjerne de 60mm viftene som hyler som gale og montere på 80mm eller 120 mm vifte agp riser card slik at du kan benytte et bedre skjermkort. Husk bare at fronten bør være i standard Hifi bredde tror det er 43.5 cm sånn ca. :thumbs:

Endret av Tydeus
Lenke til kommentar

Noen idé om hvor man kan få tak i 5mm børstet aluminium? Eller sort eloxert, hva nå enn det kan være? (Ser sikkert bra ut).

 

Jeg har ingen erfaring med å jobbe med metall, men anser meg selv som ganske praktisk anlagt. Noen som har formening om man bør ha erfaring med metallarbeid før man kaster seg uti det.

Lenke til kommentar

Heisann..

 

Hva med å kjøpe en xbox? Modde denne og kjøre Xboxmediaplayer eller xboxmediacenter.

 

Har en slik selv og er MEGET fornøyd.

 

Jeg bruker xboxmediaplayer og streamer film,musikk og bilder fra serveren min via kablet nettverk. Koblet til DD surround reciver med Microsoft Advance kabler.

 

Er også mulig å bruke trådløstnettverk, men da må du ha trådløs bro.

 

Her er en liten review av mediacenter (som jeg vurderer sterkt å bytte til)

 

http://www.tomshardware.com/consumer/20040511/index.html

 

Mediacenteret blir utviklet kontinuerlig og dette er bare begynnelsen

 

Den xboxen som blir omtalt her er en spesialmoddet sak som er kun for spesielt intresserte. Jeg har helt vanlig xbox med uorginal bios. Helt kanon!

 

Tilogmed madamen synes det er helt topp.

 

Bare et lite tips

 

Cdflame

Lenke til kommentar

CDflame: Jeg har tenkt på å modde min xbox og bruke den som mediasenter. Har en gammel xbox ver. 1.0, men er litt skeptisk til om Xbox-live vil fungere, evt. om jeg ved en feil kommer til å koble meg til Live mens chippen er aktivert og dermed få boksen permanent bannet fra Live.

 

Siden jeg allerede har alle deler jeg trenger til en HTPC med unntak av kabinett og lydkort, er denne løsningen mest aktuell. Dog vurderer jeg ennå å chippe Xboxen.

Lenke til kommentar

Heisann..

 

Når du har en v1.0 så er du heldig :)

 

På den versjonen er onboard bios 1mb, du kan da flashe den med 1 orginal bios og 1 uorginal bios og bryter for å bytte bios ettersom hva du vil gjøre.

 

Du har da muligheten får å spille LIVE uten noe som helst problemer.

 

Hvis du bruker Chip så har flesteparten av dem mulighet for å skifte mellom uorginal-orginal bios slik at det ikke vil berøre LIVE funksjonen.

 

Jeg vil anbefale på det sterkeste å modde xbox'en din.

 

Du vil garantert ikke bli skuffet :)

 

Men det er klart, hvis du allerede har delene til HTPC med rimelig gode spesifikasjoner så er det et veldig godt alternativ.

 

Jeg hadde også planer om å bygge HTPC men når jeg nå ser på resultatet av mitt oppsett så angrer jeg ikke ett sekund :)

 

Cdflame

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...