Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

cat6 kabler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slenger meg på en ny request her jeg.

 

Noen som veit hvor man kan få kjøpt installasjonskabler av cat6-typen? (helst i bergen, og direkte fra grossist - da vi bestiller via fatterns firma).

Elektroskandia, Ahlsell, Alcatel/nexans har egen grossistavdeling, Eilag?...

 

Dette er vel bare noen av MANGE grossister som finnes, sjekk om de har online produktkatalog...

 

 

--

Jørn O.Nilsen

Lenke til kommentar
nå har jeg sett en del dikskusjon rundt cat6 kabler (gigabit kabler som ikke er fiberoptiske).

 

finnes det cat6 kabler eller ikke??

cat.6 er også ofte kalt cat.5e

 

Disse tror jeg skal i utgangspungte være like.

Nei, cat.6 og cat5e er to heilt forskjellige ting.

 

Onninen (tidl. Eilag)

Nexans (tidl. alcatel)

og Elektroskandia (tidl. asea) har alle cat.6 kabel.

 

Både onninen og nexans godtar kontantsalg, Elentroskandia godtar bare godkjente kunder (les: konder med konti)

 

Kor mykje dei 2-3 andre grosistane har utav cat.6 vei eg ikkje.

Lenke til kommentar

Lett å få tak i cat6 kabel som metervare, men vegguttak eller kontakter... Neimen om jeg finner dette som sluttbruker :(

 

cat6 kablene har en kraftig skjerming som splitter kabelen i 2 - og lederne er *mye* stivere og vanskelige å ha med å gjøre.

 

Nei, gå for cat5e.

Lenke til kommentar
Lett å få tak i cat6 kabel som metervare, men vegguttak eller kontakter... Neimen om jeg finner dette som sluttbruker :(

 

cat6 kablene har en kraftig skjerming som splitter kabelen i 2 - og lederne er *mye* stivere og vanskelige å ha med å gjøre.

 

Nei, gå for cat5e.

Vanlig cat.6 har ikkje skjerm. Men dei fleste produsenter legger in ein plaststjerne som skiller para. Og, ja den er litt tykkere og stivare.

 

Når det gjeld kontakter, så annbefaler eg avaya sine cat.6 mps'er, men desse kan være vanskelig å få tak i. (avaya utstyr er ofte reservert til enkelte få kunder) (viss ikkje du smiler fint til produsenten seff)

Lenke til kommentar

Vel, tenk over dette:

 

Vanskelig (umulig for sluttbruker i Norge?) å få tak i modulærplugger (kanskje man kan bruke vanlige RJ-45 cat5 plugger - om de er skjermede?). Like vrient å få kjøpt vegguttak. Dyre switcher. Hvordan kan man da anbefale cat6 til en sluttbruker?

Lenke til kommentar
Vel, tenk over dette:

 

Vanskelig (umulig for sluttbruker i Norge?) å få tak i modulærplugger (kanskje man kan bruke vanlige RJ-45 cat5 plugger - om de er skjermede?). Like vrient å få kjøpt vegguttak. Dyre switcher. Hvordan kan man da anbefale cat6 til en sluttbruker?

Er ikkje verre en å gå på nexans eller onninen. Begge godtar kontantsalg.

Eller så kan man jo alltids smile fint til eit elektro/telefirma.

 

Å bruke kontakter er betre enn å bruke rj-45 rett i maskin/swich, men dyrare. (og i mangen tilfeller, penare)

 

Og ein liten ting. Skjerma plugger har veldig liten hensikt viss ikkje kabelen er skjerma. Bruken av skjerma kabel er overdrevet i mangen tilfeller. Den største fordelen med skjerma kabel, er økt beskyttelse mot instrålt støy.

 

I vanlige bolighus, så er det ikkje så mykje utstyr som produserer så mykje støy at det skulle verte eit problem,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...