Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbåndsrouter med traffic shaping


Anbefalte innlegg

En venn av meg skal flytte inn i andre etasje der jeg bor. Vi skal dele internett tilgang. Jeg er derfor på jakt etter en bredbåndsrouter som har traffic shaping så jeg ikke får lag i spill som Warcraft III og Dark Age of Camelot etc.

Hvilken pris må jeg opp i for å få dette. Ser D-Link kommer med en til 2800,-

synes det er litt mye for en hjemme router.

 

khelben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen gode slike routere til en pris mellom 1000 og 2000 kr. De har enten begrensninger som at det er statiske begrensninger, kun nedlasting og tilsvarende. Med Linux derimot kan man ordne det meste, men da blir det en egen datamaskin som må ordne trafikken.

 

3Com og har også en enhet til omtrent samme prisen som d-link med mye av den samme funksjonaliteten. Draytek har også en enhet med i 2900 serien som foreløpig mangler skikkelig QoS, men dette skal visstnok komme i en firmware før sommeren. Foreløpig er det båndbreddekontroll på hver LAN port slik at man kan begrense hastigheten statisk.

Lenke til kommentar

Jeg har lett etter noe tilsvarende, og fant etterhvert dette:

 

Hvis man skaffer en Linksys WRT54G (på tilbud til 722 kr her: http://www.mpx.no/asp/info.asp?mode=annonse&p=1130 3&l=3&pg3=&g0=215&g1=&g1text= ) og bruker en modifisert linux-basert firmware funnet her: http://www.broadbandreports.com/shownews/38267 , så får man trafficshaping.

Hvis noen har denne linksys'en og lyst til å prøve, så rapporter resultatene hit da!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan traffic shapingen på wrt54g fungerer med den modifiserte firmwaren.

 

Det finnes også et par andre enheter som ikke er så lett tilgjengelig i norge. f.eks. ovislink har en meget spennende sak her:

http://www.ovislink.com.tw/9000intro.htm

 

Jeg har sendt en henvendelse til ovislink og skal få en slik til test så fort som mulig, de har ihvertfall sagt at de skal sende den til meg.

 

Itbutikken selger denne for stusselige 1300 kr noe jeg anseer som et meget godt kjøp om den da fungerer som det står på ovislink sine sider.

 

Jeg har også en DrayTek 2900G til test nå.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan traffic shapingen på wrt54g fungerer med den modifiserte firmwaren.

 

Det finnes også et par andre enheter som ikke er så lett tilgjengelig i norge. f.eks. ovislink har en meget spennende sak her:

http://www.ovislink.com.tw/9000intro.htm

 

Jeg har sendt en henvendelse til ovislink og skal få en slik til test så fort som mulig, de har ihvertfall sagt at de skal sende den til meg.

 

Itbutikken selger denne for stusselige 1300 kr noe jeg anseer som et meget godt kjøp om den da fungerer som det står på ovislink sine sider.

 

Jeg har også en DrayTek 2900G til test nå.

Nå har jeg ikke lest så nøye om ovislink, men hvis første intrykket stemmer er jo dette en fantastisk router! Også til den prisen da!

 

Gleder meg til testen.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest så nøye om ovislink, men hvis første intrykket stemmer er jo dette en fantastisk router! Også til den prisen da!

 

Gleder meg til testen.

Jeg datt over den når jeg surfet litt rundt på nettet. Har sett noen ting fra ovislink tidligere og hadde tenkt å se om det hadde skjedd noe nytt siden sist. Jeg og mange andre ble sjokkerte når vi så alle funksjonene og mulighetene den hadde, så vi får da bare håpe at den fungerer bra også :)

 

Jeg har ikke klart å finne noen tester av den enda heller, så da regner jeg med at det er et ganske nytt produkt. Kanskje vi tilogmed blir de første til å få ut en test av den.

 

Jeg vil tro at det kommer flere enheter med QoS funksjonalitet fremover, men dessverre vil det meste av dette være på forsøksstadiet enda, slik at den ikke fungerer akkuratt slik de fleste vil ha det. Jeg ønsker ihvertfall dynamisk tildeling av båndbredde, til både opp og nedlasting, men også en maks nedlastings-/opplastings-hastighet på en tjeneste og en bruker.

 

Ser at Ovislinken kan styre hastigheten for 4 lokale grupper slik at en gruppe kan få 128 Kbps, en annen får 512 Kbps, en tredje får 1024 og den siste får f.eks. 10 Mbps om man har båndbredden til det :)

Lenke til kommentar

Hvis du har en litt eldre maskin du ikke benytter deg så altfor mye av, så har jeg en langt billigere løsning for deg:

 

Du setter opp en maskin med 2 nettverkskort, og legger inn m0n0wall som er en open source firewall som er veldig enkel å konfigurere.

 

ta en titt på siden deres ;)

Lenke til kommentar
En venn av meg skal flytte inn i andre etasje der jeg bor. Vi skal dele internett tilgang. Jeg er derfor på jakt etter en bredbåndsrouter som har traffic shaping så jeg ikke får lag i spill som Warcraft III og Dark Age of Camelot etc.

Hvilken pris må jeg opp i for å få dette. Ser D-Link kommer med en til 2800,-

synes det er litt mye for en hjemme router.

Draytek Vigor 2900 for 2000 spenn + moms er alt du trenger. Forhandles hos blant annet elkjøp. Denne er kvalitet, samt at man får masse for penga.

 

Derimot, hvis du ikke vil spandere masse penger, setter du opp en maskin med ClarkConnect (denne har en ypperlig trafficshaping), og krever IKKE mye kompetanse/erfaring - selv om noen skal ha det slik.

Lenke til kommentar

Ovislinken trenger ingen drivere mot bestemte operativsystemer. Om du skal bruke trådløst mot den brukes driverene til det trådløse kortet.

 

Den benytter også Linux som operativsystem og GPL koden ligger også ute som kan gjøre at folk kan modifisere firmwaren selv på samme måte som er gjort med Linksys WRT54G.

Lenke til kommentar
Hvis du har en litt eldre maskin du ikke benytter deg så altfor mye av, så har jeg en langt billigere løsning for deg:

 

Du setter opp en maskin med 2 nettverkskort, og legger inn m0n0wall som er en open source firewall som er veldig enkel å konfigurere.

 

ta en titt på siden deres ;)

Det er ikke alltid det passer å sette opp en pc for å gjøre jobben.

Bruker alltid pc når det kreves flere public ip'r eller fjern-admin, alltid routere når det hjemme nett uten spesielle krav. Fint at det kommer billige routere med flere muligheter.

Lenke til kommentar

Ser desverre ikke ut til at hverken WMU-9000VPN eller MU-9000VPN er tilsalgs noen steder i hele verden enda. Så da kan vi vel forvente LAAAAAAANG ventetid :( Trenger en i går...

 

Det eneste som kan by på problemer for mitt vedkommende, er at det kan se ut som (ut fra bildene) routeren har aktiv kjøling, og dermed støyer. Liker ikke støy.

Lenke til kommentar
Ser desverre ikke ut til at hverken WMU-9000VPN eller MU-9000VPN er tilsalgs noen steder i hele verden enda. Så da kan vi vel forvente LAAAAAAANG ventetid :( Trenger en i går...

 

Det eneste som kan by på problemer for mitt vedkommende, er at det kan se ut som (ut fra bildene) routeren har aktiv kjøling, og dermed støyer. Liker ikke støy.

itbutikken har denne på lager faktisk:

https://ssl.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=65762

 

Jeg ser ikke hvor den har vifte ihvertfall, og utifra hvilken prosessor ovislink sier at de bruker tror jeg ikke at den har vifte. Forhåpentligvis får jeg denne til test iløpet av kort tid.

Lenke til kommentar
En venn av meg skal flytte inn i andre etasje der jeg bor. Vi skal dele internett tilgang. Jeg er derfor på jakt etter en bredbåndsrouter som har traffic shaping så jeg ikke får lag i spill som Warcraft III og Dark Age of Camelot etc.

Hvilken pris må jeg opp i for å få dette. Ser D-Link kommer med en til 2800,-

synes det er litt mye for en hjemme router.

Draytek Vigor 2900 for 2000 spenn + moms er alt du trenger. Forhandles hos blant annet elkjøp. Denne er kvalitet, samt at man får masse for penga.

 

Derimot, hvis du ikke vil spandere masse penger, setter du opp en maskin med ClarkConnect (denne har en ypperlig trafficshaping), og krever IKKE mye kompetanse/erfaring - selv om noen skal ha det slik.

Har selv kjøpt Dray Tek 2900 som virker til å være ett svært godt produkt med mange innstillingsmuligheter.

Bruker IP telefon fra Telio gjennom denne routeren og har da opplevd ett lite problem med nåværende firmware.

Kontaktet importøren av Dray Tek for ca en uke siden og opplyste om dette, ringte dem igjenn i dag for å undrsøke hvor langt de var kommet med en løsning.

 

Dray Tek var kontaktet og skulle ha en ny firmware klar ganske snart som skulle løse mitt lille problem.

Brukte tidligere en SMC router som jeg har brukt X antal timer i telefonen med SMC support for å få til å virke tilfredstillende uten å lykkes, så dersom du har mulighet, bruk litt ekstra på en Dray Tek.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...