Gå til innhold

Dårlig ytelse med Radeon 9800PRO, P4 2GHz.


Anbefalte innlegg

Vet dette er en topic som går _veldig_ ofte igjen, men setter pris på tips!

 

Jeg sliter med dårlig ytelse i bl.a. Unreal Tournament 2k4. Ligger på ca 20 FPS i 1024x768, 32b. Forandringer på "Texture Quality"++ har ingenting å si, samma om jeg kjører Highest eller Lowest.. Testa i 3DMark2001SE, fikk 9970 3D marks.

Grafikkortet er et PowerColour 9800 PRO m/ 128MB, flasha til 9800XT(Uten forbedring..) Bruker de nyeste Catalyst driverne.

Hovedkortet har også ny BIOS, som jeg har prøvd diverse innstillinger på. (På chipsetet, RAM osv.)

Har sett litt på temperatur, som har vært opptil 60 på CPU, og burde ikke være no problem. Har jo 360W PSU, men har ikke sett noen forandringer på spenningen ved høy last. Har også tatt ut PCI kort og CDRom osv som jeg ikke brukte ofte, for sikkerhets skyld, uten at det hjalp no.

Har også prøvd å disable diverse Services i Windows(Windows Restore, kjører WindowsClassic. osv), og kjører med GameXP.

Har koblet til skjermen, en Samsung SyncMaster 172v, til utgangen på grafikkkortet med vanlig plugg(ikke DVI med omformer).

 

Sikkert noe jeg har glemt å nevne her også..

 

Link til 3DMarks resultatet: http://service.futuremark.com/compare?2k1=7821787

 

Hvis noen har erfaringer og tips, tas det imot med åpne armer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men altså, etter oppgradering fra MX440 burde det vel skjedd noe her?

Der problemet ligger sikkert..

Di gamle driverene sager krøll.

Vist du gidder så er ikke format c: å forakte..

Men kan fixes på andre vis ogg vel..?

Har jo, som sagt de nyeste Catalyst-driverne, og pcn er ny-formattert.

Lenke til kommentar

Ser i en større test i AnandTech at P4 1,8 (100 fsb) bare klarer fps på 43 i BotMatch i UT 2003 på de innstillingene du viser til. Regner med at UT 2004 krever ennå mer av HW. Testen til AnandTech er med ATI Radeon 9800 Pro 256 MB. P4 2,8C (200 fsb) yter 65 % mer med samme skjermkort med 128 MB.

 

Ser ut til at UT har krav også til CPU med mer, og ikke klarer å nytte skjermkortet når CPU-er noe svakere.

Lenke til kommentar

Du burte ha merket stor forskjell, hadde selv 2.0GHz/400 bus med MX 440 kortet, fikk maks 2000 i 3d Mark 2001, bytta til 9800 pro, og den spratt opp til 13000+, men har da DDR Ram, så det er nok hovedkortet som gjør det, hvis det kun tar SD-Ram, men finnes det pentium 4 på SD-ram, eller er det Celeron du har, noe som kan forklare ting.

Lenke til kommentar
Ser i en større test i AnandTech at P4 1,8 (100 fsb) bare klarer fps på 43 i BotMatch i UT 2003 på de innstillingene du viser til. Regner med at UT 2004 krever ennå mer av HW. Testen til AnandTech er med ATI Radeon 9800 Pro 256 MB. P4 2,8C (200 fsb) yter 65 % mer med samme skjermkort med 128 MB.

 

Ser ut til at UT har krav også til CPU med mer, og ikke klarer å nytte skjermkortet når CPU-er noe svakere.

UT serien er svært cpu krevende. I dette tilfellet er det nok så sikkert cpu/ram/hk som er flaskehalsen. Maskinen klarer ikke og holde følge med r9800pro

Lenke til kommentar

ta ein 3dmark03 test og post resultatane..(testen tester 90% 3dkortet ditt)

 

Har sjølv opplevd at det av og til kjem artifacts so små at eg nesten ikkje ser dei etter å ha overklokka.. Når ein får artifacts (med meg vertfall) går ytelsen ned.

 

han burde kanskje vurdere å gå tilbake til vanlig 9800pro bios.

 

Sdram er ikkje serlig bra i spel som har store maps osv..

Lenke til kommentar
Ser i en større test i AnandTech at P4 1,8 (100 fsb) bare klarer fps på 43 i BotMatch i UT 2003 på de innstillingene du viser til. Regner med at UT 2004 krever ennå mer av HW. Testen til AnandTech er med ATI Radeon 9800 Pro 256 MB. P4 2,8C (200 fsb) yter 65 % mer med samme skjermkort med 128 MB.

 

Ser ut til at UT har krav også til CPU med mer, og ikke klarer å nytte skjermkortet når CPU-er noe svakere.

UT serien er svært cpu krevende. I dette tilfellet er det nok så sikkert cpu/ram/hk som er flaskehalsen. Maskinen klarer ikke og holde følge med r9800pro

eg klarer med mine specs(samme cpu som trådstarter) å køyre ALT på maks 4xAA osv og ligge på ca 20-30 fps på UT2004.

 

eg trur kanskje det er rammen som holder nede fps'en..

 

sdram er rett og slett ræva i spel i forhold til ddr.

Lenke til kommentar
Ser i en større test i AnandTech at P4 1,8 (100 fsb) bare klarer fps på 43 i BotMatch i UT 2003 på de innstillingene du viser til. Regner med at UT 2004 krever ennå mer av HW. Testen til AnandTech er med ATI Radeon 9800 Pro 256 MB. P4 2,8C (200 fsb) yter 65 % mer med samme skjermkort med 128 MB.

 

Ser ut til at UT har krav også til CPU med mer, og ikke klarer å nytte skjermkortet når CPU-er noe svakere.

UT serien er svært cpu krevende. I dette tilfellet er det nok så sikkert cpu/ram/hk som er flaskehalsen. Maskinen klarer ikke og holde følge med r9800pro

eg klarer med mine specs(samme cpu som trådstarter) å køyre ALT på maks 4xAA osv og ligge på ca 20-30 fps på UT2004.

 

eg trur kanskje det er rammen som holder nede fps'en..

 

sdram er rett og slett ræva i spel i forhold til ddr.

Tja, men så har du jo et bedre brikkesett og 8xAGP. Ser at trådstarter har 4x. Men som jeg nevnte så er jo ram'en en bidrags yter til elendigheta også

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

utrolig lav ytelse!!!...4000 mindre en meg med et skjermkort som kostet 2000 mere for noen måneder siden..

har en eldre maskin:

 

AMD Thunderbird 1,4Ghz@1,7ghz

256sd-ram

ATi Radeon 8500

 

3dmark01: 9100

3dmark03: 1700

 

Kjører "fint" UT2004 med passelige detaljer....20-50fps

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...