Manx Skrevet 10. mai 2004 Skrevet 10. mai 2004 Dette kan virke noe uklart for å si det pent, legger ut denne for min bror. Fikk beskjeden 2 minutter etter at jeg våknet i stad , så bær over med meg hvis ting er litt uklart. Hvis jeg har forstått det han har ment, så har han en kollega som har hatt et nettverkskort i maskinen, hvor han da har prøvd å koble på en vanlig telefonlinje. Og det han lurer på er, kan dette ha ødelagt nettverkskortet? Det jeg mener han sa var at han kom på nett på fredagen, regner da med at han har bredbånd og at det virket. I løpet av helgen så har han puttet inn en vanlig telefonlinje, og sikkert ikke skjedd en dritt. Når han da antaglig skal ha tilbake bredbåndet så kommer han ikke på nett. Kan dette virkelig ødlegge et nettverkskort, kan jo hende at han har prøvd å bruke en hammer for å få på plass kabelen, ikke vet jeg.
CastorFiber Skrevet 10. mai 2004 Skrevet 10. mai 2004 En vanlig telefonlinje leverer ganske mange volt, så det er fullt mulig å få til dette, ja. Nå har jeg aldri prøvd selv, da..
Rookie_NO Skrevet 10. mai 2004 Skrevet 10. mai 2004 Den hammerteorien høres litt usannsynlig ut i hvertfall, pluggene som brukes er vel av den vanlige type (RJ-45) forskjellen er vel at telefonkabelen ikke bruker like mange tråder (inne i pluggen). Derfor sklir en telefonkabel lett inn i en nettverks "port" også. Så vi kan vel utelukke at den er fysisk ødelagt ja. Hvis det stemmer som CastorFiber sier, at en telefonkabel leverer såpass mye strøm, så er det ikke noe problem å steke ett nettverkskort. Men disse koster jo ikke så mye å erstatte heller da...
Zeph Skrevet 10. mai 2004 Skrevet 10. mai 2004 (endret) I ein analog telefonkontakt er det 48V på par 1 (4\5) og ein ringespenning på 60-70V. ISDN har ein spenning på ca. 40V mellom 3\6 og 4\5 Dersom han har fått ISDN eller analog i nettverkskortet kan det ha tatt kvelden ja. Endret 10. mai 2004 av zeph
Manx Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Skrevet 10. mai 2004 (endret) Den hammerteorien høres litt usannsynlig ut i hvertfall Sorry det var en spøk fra min side, skulle kanskje ha lagt til et lite smilie Da skal jeg overbringe beskjeden og se om han har mulighet for å teste et annet nettverkskort i maskinen, takker for svar Edit: innlegg 700 Endret 10. mai 2004 av MU26599
Evilman Skrevet 10. mai 2004 Skrevet 10. mai 2004 uhm høres spin vildt ut at det kortet er stekt. men lukter det svid elektronik av det? dessuten har isdn såpass høy volt men dette blir ikke levert til nettverkskort\ isdn adaptere men i en vanlig nettverkskabel kan det gå rundt 40 volt kommer litt an på hva man kobler til mest trolig så har han enten klart å surre til tilkoblingenen sine eller har han mista forbindelse med kortet fysisk i windows \ linux?
timtowtdi Skrevet 10. mai 2004 Skrevet 10. mai 2004 Synes det høres rart ut at kortet skal ha blitt stekt som en følge av at man har koblet til POTS/ISDN. Ethernet RJ-45 pinout ble designet nettopp for at dette ikke skal skje: Pin 1 & 2 - Ethernet Rx Pin 3 & 6 - Ethernet Tx Spenninger på 5 Volt Pinout på POTS/ISDN er 4 & 5 Spenning skal ligge på rundt 90 Volt. På den annen side er det jo ikke utenkelig at nettverkskortet ikke er laget i henhold til standarder og dermed kan ha tatt kvelden som en følge av uheldige omstendigheter. Hvis det er defekt vil det vel ikke dukke opp i Device Manager på normal måte... timtowtdi
Manx Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Skrevet 10. mai 2004 uhm høres spin vildt ut at det kortet er stekt. men lukter det svid elektronik av det? Som sagt jeg er ikke i nærheten av kortet, det er en kollega av min bror som har gjort dette. Kan ikke huske at brodern nevnte dette når jeg pratet med han.
KriB Skrevet 10. mai 2004 Skrevet 10. mai 2004 (endret) Syns huske at vanlige telefonkontakter ikke passer i nettverkskontakter ref. pluggene på baksine av diverse laptoper jeg har sett. Men, ISDN-kontakter gjør det og vil grille nettverkskortet. Dette er i allefall den beskjeden jeg fikk av support (hos Telenor?) den gangen jeg rotet rundt med ISDN (før bredbåndets tidsalder). Endret 10. mai 2004 av KriB
timtowtdi Skrevet 11. mai 2004 Skrevet 11. mai 2004 Syns huske at vanlige telefonkontakter ikke passer i nettverkskontakter ref. pluggene på baksine av diverse laptoper jeg har sett. Men, ISDN-kontakter gjør det og vil grille nettverkskortet. Dette er i allefall den beskjeden jeg fikk av support (hos Telenor?) den gangen jeg rotet rundt med ISDN (før bredbåndets tidsalder). Det er fint at du har stor tiltro til Telenor support, de er som regel dyktige mennesker, men de har ikke peiling på alt (slik som jeg har ) ISDN og Ethernet RJ-45 skal ikke ha noen felles pinner, nettopp for at ulykker ikke skal skje. Les f.eks. http://www.nullmodem.com/RJ-45.htm Men som sagt; det er ikke sikkert at produsenten av nettverkskortet følger standarden, og dermed KAN det såklart ha gått til h... allikevel. timtowtdi
petterg Skrevet 11. mai 2004 Skrevet 11. mai 2004 Det skal vel ikke så til for å tenke seg at det kan ha vært en kortslutning mellom to av pinnene i ISDN ledningen(e) eller et annet sted i telefonsystemet. Dermed kan en ISDN linje ha føkka netkortet.
timtowtdi Skrevet 11. mai 2004 Skrevet 11. mai 2004 Det skal vel ikke så til for å tenke seg at det kan ha vært en kortslutning mellom to av pinnene i ISDN ledningen(e) eller et annet sted i telefonsystemet. Dermed kan en ISDN linje ha føkka netkortet. Absolutt! Jeg påpekte bare forskjellen på 'kan' og 'vil' timtowtdi
CastorFiber Skrevet 11. mai 2004 Skrevet 11. mai 2004 Hvis jeg husker riktig, så ble RJ45 kontaktene koblet til pinne 1 og 2 helt til å begynne med da disse kontaktene kom. Det var før man brukte standard nettverkskontakter, og veggkontaktene hadde den berømte motstanden loddet sirlig på plass inne i seg. Dette var før ISDN-ens tid, og setter man en slik kontakt inn i et nettverkskort så kan det bli litt svidd. Husker jeg rett, eller er jeg helt på bærtur? (I såfall ikke første gang) Ellers er det korrekt det som sies her at vanligvis brukes kontakt pinne 3 og 4, og da skjer det ingenting. Denne koblingen medfører også at rj11- kontakter virker i samme veggpunktet, emn den får tilkoblingen på pinne 1 og 2, siden den er smalere..
Vannpistol Skrevet 11. mai 2004 Skrevet 11. mai 2004 om nettverkskortet ikke er helt "patent" som mange andre har sagt og f.eks ikke kjører jord pins rett til jord... eller det er en feil i kortet som gjør at jord går et helt annet sted skal det nok gå fint å drepe et nettverkskort med driftsspenningen på isdn. Det at kortet nødvendigvis ikke skal dukke opp i device manager osv er absolutt ikke riktig, om kun en inngang på chipsetet er ødelagt f.eks vil kortet se ut som det fungerer helt fint men kanskje kun sende pakker eller motta pakker. Usannsynlig og ehrm noe sjeldent, men dog. Teoretisk mulig like fullt. Et nytt nettverkskort koster uansett 200 på elkjip og kan byttes om det ikke viser seg å være problemet..
jornilse Skrevet 12. mai 2004 Skrevet 12. mai 2004 Hvis jeg husker riktig, så ble RJ45 kontaktene koblet til pinne 1 og 2 helt til å begynne med da disse kontaktene kom. Det var før man brukte standard nettverkskontakter, og veggkontaktene hadde den berømte motstanden loddet sirlig på plass inne i seg. Dette var før ISDN-ens tid, og setter man en slik kontakt inn i et nettverkskort så kan det bli litt svidd. Husker jeg rett, eller er jeg helt på bærtur? (I såfall ikke første gang) Bærtur, ja... Ikke forveksle knivkontaktene med pinnene på RJ45-porten. Regner med at du refererer til de gamle Telenor-merkede Elko kontaktene og der var ganske riktig kontakt 1/2 brukt for å koble til pin 4/5 mens knivkontakt 3/4 (om jeg husker rett) koblet mot pin 3/6. Grunnen til at det var slik kan man spekulere på, men det gjorde jo koblingen veldig enkel slik at selv alkoholiserte televerksgubber kunne koble rett... btw. den motstanden var det bare å røske tak i med en avbiter og vri tvert av, aldri vært noe problem... -- Jørn O.Nilsen
CastorFiber Skrevet 12. mai 2004 Skrevet 12. mai 2004 Det er de famøse ELKO- kontaktene jeg hadde noen vage minner om, ja.. Tydelig at du husker bedre enn meg, det kan stemme/stemmer sikkert at det var slik det fungerte. Nei, må stikke, spannet er bare halvfullt..
XenZor Skrevet 12. mai 2004 Skrevet 12. mai 2004 Kjenner noen som har gjort det samme, men det skjedde ingenting med den maskinen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå