asad Skrevet 9. mai 2004 Skrevet 9. mai 2004 Håper noen orker å lese alt dette: Jeg skulle skru på PC`en til mutter`n, og noe merkelig skjedde. Det kom opp MASSE feilmeldinger og pc`en skrudde seg av flere ganger før jeg fikk starta opp. Det stod også noe om at det manglet noe win 2000 filer, og at jeg skulle sette inn CD`en og filene skulle bli kopiert til PC`en. MEn da jeg satte inn CD`en, stod det at de ikke fantes på CD`en , selv om jeg vet at det var riktig cd. Jeg forstod at her trengs det en reinnstallering, så jeg satte inn ny harddisk, dersom jeg mistenkte at det var Harddisken det var noe galt med. ( pluss at mutter har en god del viktige dokumenter ) Nå prøver jeg å innstallere win XP. Jeg kommer meg forbi start-up diskene. MEN igjen begynner problemet, når filene skal innstalleres på harddisken, kommer det opp en melding om at filene ikke finnes på CD`en! Jeg har også byttet ut CD -rom, med samme resultat. Kan alle disse problemene skyldes hovedkortet? Alt kom så brått, jeg hadde ikke åpnet kabinettet på flere uker, siste gang jeg skrudde den på var for en uke siden. Virker ikke dette en smule rart? Kan det "ha blitt" feil på minne-brikken? Hva kan jeg gjøre?
ronnyaa Skrevet 9. mai 2004 Skrevet 9. mai 2004 Har du sjekket at viftene går sånn som de skal på cpu ? Sist jeg var borti slike symptomer var det en defekt minnebrikke som forårsaket det. Kan og komme av for høy temperatur på cpu.
asad Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Skrevet 9. mai 2004 ikke riper nei. Jeg har prøvd å innstallere både XP og WIn2000, med samme reslultat. Bare i win 2000, kom feilen opp da jeg innstallerte oppstartsdiskettene. Jeg skal bytte ut rammen og sjekke igjen. Men det virker veldig rart...PC`en stod jo der bare uten å ha blitt brukt eller åpnet. ?
Mekkeren Skrevet 9. mai 2004 Skrevet 9. mai 2004 (endret) det tyder ihvertfall på at det IKKE er noe galt med harddiskene da, det er jo positivt særlig hvis de inneholdermye viktig info. men tilbake til problemet, når det gjelder slike ting kan det være så mangt, det er det som er så dumt, man må enten ha super duper erfaring eller prøve ut de forskjellige komponentene, Det kan være : -Høy temperatur på prossesor, mye støv o.l i kjøleribben slik at den blir svært varmt -deffekt hovedkort -dårlig el deffekt minne -evt Bios feil ved evt ny inlagt Bios som ikke fungerer sikkelig det er vel disse som høres mest sansynlige ut, men det kan jo også være andre ting. Endret 9. mai 2004 av Mekkeren
asad Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Skrevet 9. mai 2004 Fant ut nå at den kjører sd-ram, og jeg har ingen andre sd-ram brikker i huset... Hmm. Jeg tipper det er hovedkortet....men kjipt hvis jeg kjøper et nytt et og det viser seg det var minne..eller omvendt. Hvordan kan noe sånt skje uten at pcen blir brukt/berørt? Det er jo åpenbart en fysisk feil på hardwaren...
z00l Skrevet 9. mai 2004 Skrevet 9. mai 2004 Hvis CPU blir for varm, vil slike ting oppstå. Sjekk temp i bios. -z00l-
asad Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Skrevet 9. mai 2004 (endret) Hvis CPU blir for varm, vil slike ting oppstå. Sjekk temp i bios. -z00l- Skal sjekke det nå. Edit: Den holder seg på 39C mens jeg er i Biosen, tror ikke den stiger noe særlig over 45C under windows innstallasjonen...og til og med da er det ikke noe særlig varmt. Så det er ikke dèt... Skjønner ikke hvordan det der kan ha skjedd. Endret 9. mai 2004 av asad
Mekkeren Skrevet 9. mai 2004 Skrevet 9. mai 2004 Fant ut nå at den kjører sd-ram, og jeg har ingen andre sd-ram brikker i huset... Hmm. Jeg tipper det er hovedkortet....men kjipt hvis jeg kjøper et nytt et og det viser seg det var minne..eller omvendt. Hvordan kan noe sånt skje uten at pcen blir brukt/berørt? Det er jo åpenbart en fysisk feil på hardwaren... man har du garanti på ting, men den varer jo ikke evig, hvis den er kjøpt på f.eks elkjøp el expert så kan det hende du er heldig å får det på garantien, men når du snakker om SD-ram så høres det jo ikke akkurat ut som maskinen er av nyeste moddel da... hvor gammel er den? man har sikkert en 1 - 3års garanti vil jeg tro.
asad Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Skrevet 9. mai 2004 Jeg satte den sammen selv. Delene er kjøpt hos komplett for lenge siden..2-3 år vil jeg tro. Så det er nok ikke garanti lenge..
Mekkeren Skrevet 9. mai 2004 Skrevet 9. mai 2004 Jeg satte den sammen selv. Delene er kjøpt hos komplett for lenge siden..2-3 år vil jeg tro. Så det er nok ikke garanti lenge.. da tror jeg dessvere at de fleste komponentene kun har 1års garanti... men det går jo ann å sette sammen en ny billig maskin da, får sikkert satt sammen noe som er bra nok i massevis for din mor til rundt 1500.-kr siden du har harddisk og sikkert kabinett, tastatur,skjerm og alt det her. F.eks: Abit NF7 v2.0 ca600.-kr AMD Duron 1.6ghz 350.-kr Ram : twinmos DDR pc3200 256mb ca400.-kr cpu kjøler 150 - 200.-kr
asad Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Skrevet 9. mai 2004 Jeg satte den sammen selv. Delene er kjøpt hos komplett for lenge siden..2-3 år vil jeg tro. Så det er nok ikke garanti lenge.. da tror jeg dessvere at de fleste komponentene kun har 1års garanti... men det går jo ann å sette sammen en ny billig maskin da, får sikkert satt sammen noe som er bra nok i massevis for din mor til rundt 1500.-kr siden du har harddisk og sikkert kabinett, tastatur,skjerm og alt det her. F.eks: Abit NF7 v2.0 ca600.-kr AMD Duron 1.6ghz 350.-kr Ram : twinmos DDR pc3200 256mb ca400.-kr cpu kjøler 150 - 200.-kr Må nesten tenke på det ja...da tror jeg det blir nytt hovedkort og minne. Bare synd at dette skjedde, pc`en holder til hennes bruk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå