Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hastighet på 11 Mbit wlan


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hvilken hastighet man kan få ut av en pc med innebygd 802.11b og et aksesspunkt. Jeg har 10 Mbit linje og lurer på om jeg vil miste hastighet hvis jeg bruker Wlan i forhold til kabel. Vet at det skal være 11 Mbit men har hørt at dette er teoretisk hastighet og ikke reelt. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurte på hvilken hastighet man kan få ut av en pc med innebygd 802.11b og et aksesspunkt.  Jeg har 10 Mbit linje og lurer på om jeg vil miste hastighet hvis jeg bruker Wlan i forhold til kabel.  Vet at det skal være 11 Mbit men har hørt at dette er teoretisk hastighet og ikke reelt.  Noen som vet?

Reell hastighet ligger vel på en ca 4-5 Mbit med 802.11b(11Mbit) og gode mottaker forhold om jeg ikke tar helt feil

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det er jo bare å teste. Test linjen din med kabel og med tråløst mot f.eks. itavisens speedometer. Så er det bare å sammenligne hastigheten.

Problemet er at den testen blir ustabil over ~2Mbit. Har prøvd den fra 10- og 100-Mbit-linjer, og det blir bare tull.

 

a.

Hvis du laster ned et iso image av f.eks. linux distro via ftp fra univesitetet i oslo, vil man kunne få en god indikasjon på hvilken tilkobling som gir best hastighet.

 

Dessuten finnes det andre sider med der man kan måle hastigheten på høyhastighets tilkoblinger.

Lenke til kommentar

Takker så mye for mange svar. Har et lite spørsmål til før jeg har fått svar på det jeg vil vite. De hastighetene dere snakker om, er det full duplex? Det vil si, er 4-5 mbit totalt eller den ene veien. Min 10 mbit linje er full duplex, så det er litt kjeldelig hvis de som laster opp fra meg stjeler linjehastighet.

Takker på forhånd

Lenke til kommentar

Hastigheten med 11b går sjeldent over 5 Mbps. dette gjelder da total hastighet. Slik at om det er flere maskiner vil alle disse dele på den hastigheten.

 

I dag er ikke 11g så mye dyrere i dag og gir en maks hastighet rundt 24 Mbps. Det finnes diverse måter for å heve denne hastigheten på fra forskjellige produsenter. Men disse har svak kompatabilitet og fungerer bare med klientkort fra samme produsent. Den raskeste av disse er SuperG som bruker flere kanaler slik at det blir vanskelig med flere trådløse nett om du bor i en leilighet er det svært mange som har trådløse nett som kan ødelegge for hverandre.

 

SuperG kan gi hastigheter oppmot 48 Mbps med litt flaks. Om det er noen hindringer i veien faller SuperG raskt ned mot den hastigheten andre 11g systemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...