Gå til innhold

Abit NF7-S 2.0 + AMD XP3200 UFF!


Anbefalte innlegg

Ja folkens, da virker det som saken var biff... Fikk :thumbup: Corsair XMS3200XL 512MB PC3200 brikken i dag, som jeg bestilte for 2 dager siden, og foreløpig har alt funket kjempebra. Kjørt UT2004 (Unreal2 motor) i mange minutter, som jeg sleit mest med, og spilt Tribes Vengeance demoen som ser ut som den også kjører med Unreal2 motor i en god stund. Sett på DivX, XviD og hørt på masse MP3 så all encoding funker også feilfritt... Tenkte jeg skulle kjøre en PC Mark test nå og se om ting går finfint.

 

Konklusjon... :thumbdown:TwinMOS med 400Mhz/PC3200 KJØRER/TAKLER IKKE 400Mhz/PC3200 i realiteten... De satser visst på at folk skal kjøpe brikkene bare fordi det er høye tall (ser for meg Counter-Strike FPS horer) og regner med at de bruker de i lag med prosessorer som IKKE kjører 400MHz FSB:) Og dette skjedde med det samtlige mangfoldet av TwinMOS brikker jeg testet som jeg har selv og lånte fra jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er bra at det har fiksa seg for deg

 

men....hvis du ser på specen min, så ser du at det er mulig å kombinere twinmos og høy fsb på nf7-s v2.0 (de kommer faktisk opp til 218, men cpu'en vil ikke så høyt)

 

og jeg kjørte min gamle xp2500+ på 200fsb også med samme ram

 

men det er noen som har trøbbel med twinmos så jeg tipper du har fått et par brikker som ikke er som de skal være

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Konklusjon...  TwinMOS med 400Mhz/PC3200 KJØRER/TAKLER IKKE 400Mhz/PC3200 i realiteten... De satser visst på at folk skal kjøpe brikkene bare fordi det er høye tall (ser for meg Counter-Strike FPS horer) og regner med at de bruker de i lag med prosessorer som IKKE kjører 400MHz FSB:) Og dette skjedde med det samtlige mangfoldet av TwinMOS brikker jeg testet som jeg har selv og lånte fra jobb.

 

Har selv, og vet av andre som har hatt problemer med å kjøre twinmos 512MB 400Mhz brikker på forskjellige NF7-S 2.0 kort ved 400Mhz. De samme brikkene har forøvrig fungert utmerket på andre hovekort (ikke abit) på spesifisert hastighet/timings + litt ekstra.

 

Byttet selv til 2x512 corsair brikker, og alle problemer forsvant. PC'n kan nå kjøre prime95 i et døgn++ uten og feile.

 

Rart egentlig, flesteparten klarer jo og kjøre denne kombinasjonen uten problemer. Så kansje enkelte NF7-S v2.0 hk er kresen på ram. Og/eller holder twinmos brikker lav kvalitet.

Lenke til kommentar
Ja folkens, da virker det som saken var biff... Fikk  :thumbup: Corsair XMS3200XL 512MB PC3200 brikken i dag, som jeg bestilte for 2 dager siden, og foreløpig har alt funket kjempebra. Kjørt UT2004 (Unreal2 motor) i mange minutter, som jeg sleit mest med, og spilt Tribes Vengeance demoen som ser ut som den også kjører med Unreal2 motor i en god stund. Sett på DivX, XviD og hørt på masse MP3 så all encoding funker også feilfritt... Tenkte jeg skulle kjøre en PC Mark test nå og se om ting går finfint.

 

Konklusjon...  :thumbdown:TwinMOS med 400Mhz/PC3200 KJØRER/TAKLER IKKE 400Mhz/PC3200 i realiteten... De satser visst på at folk skal kjøpe brikkene bare fordi det er høye tall (ser for meg Counter-Strike FPS horer) og regner med at de bruker de i lag med prosessorer som IKKE kjører 400MHz FSB:) Og dette skjedde med det samtlige mangfoldet av TwinMOS brikker jeg testet som jeg har selv og lånte fra jobb.

bra det ordnet seg for deg, men konklusjonen din er litt tynn :roll:

 

p.s:kjører mine twinmos brikker greit på 200fsb.

Endret av Peder82
Lenke til kommentar

En annen grunn til problemet til trådstarter kan være at NF7-S 2.0 har problemer med en del dobbeltsidig ram (512MB+). Hadde samme problemet med 2xOCZ 2-3-2-6 512 MB + NF7-S v2.0 selv. Systemet var ustabilt i dualchannel med 200 FSB, men i single channel gikk det helt greit. Gjorde masse feilsøking uten resultat, planslipte NB til og med.... Til slutt prøvde jeg rambrikkene i forskjellige plasseringer for dualchannel oppsett. Funka etter 2 forsøk, og nå er oppsettet mitt fjellstabilt (Prime95 24t).

 

Snedige greier.... :hmm:

Lenke til kommentar

Jojo, kan vel legge til i konklusjonen at TwinMOS (eller hovedkortet) sliter med 400MHz FSB på DETTE hovedkortet konkret, menmen (testet med masse ram og på andre hovedkort), tilfeldigheter og tullball kanskje, nå funker ting ihverrtfall :)... Uansett så bør folk være obs på hele denne kombinasjonen eller lignende :)

 

PC Mark 04 testen gikk smertefritt forresten... Skal si ifra framover om alt går til helvete :!:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tenkte jeg skulle grave opp igjen denne tråden og fortelle om min erfaring med kombinasjonen Twinmos PC3200-minne og Abit NF7-S v2.0.

 

Etter å ha mottatt hovedkort, minne (enkeltbrikke 512 mb) og cpu satte jeg sammen sulamitten og fyrte opp. Med minne på 400 mhz trynet maskina etter få sekunder i prime. Da jeg skrudde opp minnehastigheten til over 400 mhz gikk maskina relativt stabilt i prime men maskina bestemte seg for å restarte seg selv fra tid til annen uavhengig av stresstesting. Jeg prøvde å øke volten til minnet uten noen forbedring.

 

Ved å sette minnehastighet til 396 gikk maskina helt stabilt. Jeg slo meg til ro med disse forholdene og kjøpte ei Twinmos brikke til i håp om å få dual-channel. Det fikk jeg ikke, og jeg tenkte det skyldtes at minnebrikkene fysisk så ulike ut. (De hadde begge uansett samme spesifiksajoner).

 

Senere nevnte en kompis at brikkene kanskje stod i feil slots, og da jeg flyttet de til fra feil plass, 1+2 til riktig plass 3+2 fikk dual-channel og kunne endelig skru minnet opp til spesifisert hastighet og kjøre maskina helt stabilt. Enkeltbrikka jeg hadde til å begynne med stod i slot 1, og lærdommen jeg har hentet fra dette er at Twinmos 3200 minne plassert i slot 1 på dette hovedkortet gjør maskina ustabil, og stabilitet kunne bare oppnås ved å kjøre minnet på lavere hastigheter.

 

En idiotisk nybegynnerfeil vil nok mange av dere hardware-nerder der ute si, men jeg håper min å så frustrerende opplevelse kan være til hjelp for andre som kanskje har gjort den samme feilen som meg.

 

Min rigg er per i dag:

Abit NF7-S v2.0

Xp mobile 2400 35w @ (11.5*200-2300mhz)

(512*2) Twinmos PC3200 dual-channel

Geforce 3 Ti500

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...