Gå til innhold

XP1800+'n min lever!!


Anbefalte innlegg

Fikk endelig CPUen og HKet til å virke i dag!!

 

Og var tilogmed gledelig overrasket over temperaturen til systemet!

 

En lang historie, men kort fortalt trodde jeg at XP1800plussen min var død som en sild.

Men etter å ha testet den hos de snille mennene på IQ Data i Kongsberg (tidligere Komplett-dott) og den viste seg å være 100% OK, så fant jeg ut av at det kanskje kunne være HKet.

Testet et annet MSI K7T266 Pro2 kort som jeg kjøpte/lånte i samme sjappe, råkjører hjem og kaster det i maskinen - men boksen var til min store undring fremdeles like død.

 

Da fikk jeg en lur ide og byttet rundt powerene på maskinene og utrolig nok var alt plootselig i orden! Samme power, samme størrelse, samme alt. Har ingen fjerneste ide om hva som var problemet men mens den andre maskinen surrer nå uten den minste antydning til problemer, så nektet AMD-system så mye som å POSTe med det poweret.

 

Ja, tempen ja.

Kjørte CPU Stability Test 6.0 build 154 i ca. 30min og max under CPU warming målte jeg core til 45C og ambient til 34C - og dette med en årnkli billig-kjøler (Cooler Master DP5-6I31C til 125,-)

Idle ligger den og tøffer avgårde i 39C på core og 32C ambient (snitt over 3timer).

Temperaturene ble målt med MBM v5.09.

Brukte ingen goop nå, bare den tragiske heattransfer tapen som er på orginalt. Vet. Den suger. Men nå hadde jeg stresset så mye med å få boksen til å virke at jeg venter nå noen dager til jeg popper av cooleren igjen :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-11-01 03:14, Pnub skrev:

Hva mener du med å bytte om poweren, Rufus??


Har en kamerat som har samme problemet.



 

Byttet selve strømforsyningen. Hadde tilsynelatende 2 helt indentiske ATX power i maskinene her, men det ene er "mer" identisk en det andre :smile:

 

Begge maskinene funker nå jaffal. Kanskje intel er mindre kresen på spenningen enn AMD er?

 

[ Denne Melding var redigert av: Rufus på 2001-11-01 09:33 ]

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig at det er poweren som lager problemer. Selv om jeg fremdeles ikke ser problemet med det gamle så fungerte den ikke i det hele tatt.

I ettertid har jeg tenkt på at det kan være pga det stammer fra en Rompaq :smile:

Dell har siden '98 kjørt egne power som har ATX-spenninger som avviker fra standarden, og hvorfor skulle ikke da også Compaq (som vi alle VET er et helvete å ha med å gjøre) ha gjort dette.

Hadde et annet problem her også, og det var rett og slett at det andre poweret laget mye mer spillvarme. Så mye faktisk at over natten hadde maskinen blitt så varm at den hang på morgenen. Ambient var da 57C! Limet som komponentene i poweret er festet med hadde smeltet og hang som polypper, eller stalgamitter om du foretrekker det, fra lokket!! Fikset saken med litt kreativ modding og en ekstra vifte i fronten av poweret.

 

 

 

_________________

AMD XP 1800+ (AGKGA-Y)

MSI K7T266 PRO2-RU

512MB M-TEC CL2.5

IBM GXP60 60GB

RTL8139C 10/100Mbit

Hauppauge Win/TV PCI

 

Alt pent pakket inn i W2KSP2 :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Rufus på 2001-11-06 12:09 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...