Gå til innhold

IBM TP 380D vil ikke ta til seg lading


Anbefalte innlegg

Kjøpte en brukt IBM Thinkpad 380D (2635-2A0) som det ikke fulgte med AC Adapter til. Batteriet var helt utladet, og det kom kun en during fra maskinen når jeg prøvde å starte den opp. Dette er nok helt normalt med flatt batteri vil jeg tro. Laptop'en har stått med flatt batteri i flere år uten å ha vært ladet opp.

Fikk tak i en ny IBM lader som skal være kompatibel med denne laptop'en. Laderen har IBM P/N 08K8206 / FRU 08K8207. Kjøpte laderen fra Hong Kong, men fikk med Europeisk standard nettledning. Så kommer vi til problemet. Når jeg setter i ledningen fra laderen, så kommer det bare et kort blink i ladelampa og det er det hele. Har prøvd å ta ut batteriet og kjøre med kun nettstrøm, men da kommer det ikke et blink en gang når jeg setter i ladeledningen. Hvis jeg prøver å starte den opp på nettstrøm, uten batteriet i, gir den heller ikke fra seg denne durelyden som kommer hvis batteriet står i og jeg prøver å starte den.

Har for sikkerthets skyld målt at ikke laderen er død, men den måler 16V ladespenning som er korrekt.

Prøvde også å gå med nettstrømmen via docking station i tilfelle det skulle være noe galt med nettsocket'en i selve laptop'en, men med samme resultat. :cry:

 

Er det noen som har peiling på hva som kan være galt? (takknemlig for alle forslag)

Endret av SiggyT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

dersom det viser seg at batteriet har stått ubrukt i noen år, ser det ut til å være et problem med batterimodulen. Et batteri har som regel en effektiv levetid rundt 5 år, alt etter hvor mange ganger batteriet er oppladet og utladet.

 

Du kan lokalisere etter egnet batteri her;

http://www.1800mobiles.com/ibmthinkpad380d.html

 

IBM 380D er produsert i tidsrommet 1996-97 og da er det i "livssyklusens" tidsaspekt på tide med utskiftning av batteriet.

 

Jeg vil uansett anbefale at du anskaffer en ny batterikomponent.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hei,

 

dersom det viser seg at batteriet har stått ubrukt i noen år, ser det ut til å være et problem med batterimodulen. Et batteri har som regel en effektiv levetid rundt 5 år, alt etter hvor mange ganger batteriet er oppladet og utladet.

 

Du kan lokalisere etter egnet batteri her;

http://www.1800mobiles.com/ibmthinkpad380d.html

 

IBM 380D er produsert i tidsrommet 1996-97 og da er det i "livssyklusens" tidsaspekt på tide med utskiftning av batteriet.

 

Jeg vil uansett anbefale at du anskaffer en ny batterikomponent.

 

Lykke til!

Takk for svar. Men skulle ikke laptop'en startet opp uten batteriet i da?

Lenke til kommentar
Det kan jo være at strømadapteren ikke fungerer

Målte den, den leverer i hvert fall 16V spenning. Regner med at den er i orden da? Eller kan den være defekt allikevel? Kan den shutte ned ved gitte forhold som den ellers skal takle. Ved f.eks. for mye motstand?

Lenke til kommentar
Det kan jo være at strømadapteren ikke fungerer

Målte den, den leverer i hvert fall 16V spenning. Regner med at den er i orden da? Eller kan den være defekt allikevel? Kan den shutte ned ved gitte forhold som den ellers skal takle. Ved f.eks. for mye motstand?

Greit nok at spenningen er tilstede.. men hva med ampere da? mål den du..

Lenke til kommentar

Er det ingen som vet om disse laptop'ene skal kunne kjøres på nettspenning via AC adapteren uten at det står batteri i? Hvis jeg visste det, så kunne jeg i hvert fall utelukke om det var batteriet som var skyld i problemet...

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål fra trådstarter;

 

la inn samme spørsmål som stilt i dette forumet på et amerikansk Thinkpad forum og fikk følgende svar (oversatt til norsk)

 

"Jeg tror det er CMOS (CRT) batteriet ditt som må byttes"

 

Får ikke byttet det i dag siden alle butikker som selger slike er stengt, og lurer da på følgende; burde ikke laptop'en startet opp og kommet med en feilmelding hvis CMOS batteriet var dødt?

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...