Gå til innhold

Mini-ITX prosjekt


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har fått i oppgave fra jobben nå å teste ut en del ting rundt Mini/nano-itx standaren.

 

Tenkte jeg skulle kjøpe inn et par kort nå får å teste, men er ikke helt sikker på hvem enda. Noen som vet om noen bra tester av itx-hovedkort?

 

Har en god del ting jeg må teste:

 

- Hastighet

Maskinene skal stå i et vanlig kontor miljø. De skal brukes til å kikke på web sider og vanlig kontor arbeid som Office ol. De skal også kjøre Windows XP.

 

- Strømforsyning/kabinett

Kortene skal helst bruke så lite strøm som mulig. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det med strømforsyning enda, det aller beste hadde vert viss jeg kunne bruke kabinett/strømforsyning fra en haug med gamle tynn-klieter vi har stående her. Kabinettet er 27*21*5cm (innvendig).

At jeg kan bruke dette kabinettet er jeg ganske sikker på. Er bare litt redd for høyden. Power supply er av type ekstern og yter: 5.0A i +3,42V og 1.0A i +12V likestrøm. Tror ikke dette blir nokk, men siden jeg har mer en nokk strøforsyninger kan jeg vell bare parallell koble et par stykker? Kanskje ikke det heller holder, eller at det er et eller annet teknisk problem jeg har oversett.

 

- Kabinett/støy

Litt av poenget med denne pcen er at den helst skal bråke så lite som mulig. (Dette er ikke et 0 db prosjekt, litt støy går helt fint) Den skal også bli så liten å enkel på skrivepulten som mulig. PC-en skal ikke ha Cd-rom, kanskje en diskettstasjon. Har ikke helt bestemt meg får åssen disk jeg skal bruke enda. Kanskje en vanlig 3,5 disk (kan bli trangt gitt) eller kanskje en 2,5 disk. Har uansett en av begge til å teste med.

 

- Pris

Hele dritten skal helt bli så billig som mulig. :D

 

Noen kloke hoder der ute som vill hjelpe meg litt?Hva burde jeg kjøpe? Er jeg helt på jorde? Er dette et umulig prosjekt? Skal prøve å legge inn info så fort ting begynner å rulle :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har desverre ikke kommet stort lenger på dette prosjeket ettersom jeg enda ikke har gått til innkjøp av delene jeg trenger (Ventet på anbefalinger fra dere). Har gjordt en del lesing i det siste, tror ikke jeg kommer unna å ha 5V i maskinen. Får se om jeg ikke kan finne på noe smart der, noen forslag?

Lenke til kommentar

Du finner en god del om dette på www.mini-itx.com

En nytting ting på den siden er power simulator hvor du kan forsøke ulike oppsett og se hva slags strøm de5 krever. Mini-ITX er kjent for å fungere helt knalll med 2d og browsing på nett. Det er heller på 3D delen og gaming onboard chipsettet til VIA holder helt mål mot de større hovedkortene.

 

Min anbefaling er å gå for en fanless løsning om du vil ha et stille oppsett.

Størrelsen på Mini-ITX hovedkortene er 170mm x 170mm (6.75" x 6.75").

 

Håper dette hjelper deg litt på vei! :yes:

Endret av Void-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...