Gå til innhold

Kjøling av kasse..?


ThoooR

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Jeg viste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, så jeg prøver her. :cool:

Har tenkt litt på tanken å peltierkjøle lufta som er inne i kabinettet, dette ved å ha den kalde siden av peltier på innsida, og den varme på utsiden.

Man hiver på noen ribber på begge sider + et par stille vifter, kan dette bli bra? :hmm:

Kabinettet må selvsagt være relativt tett omkring i skjøter og slikt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man hiver på noen ribber på begge sider + et par stille vifter, kan dette bli bra?

Inte med "stille" fläktar, men nog med ett par rejäla och ljudliga dito.

Jämför med de kylväskor som finns i handeln. Ett 50W peltierelement och en fläkt som väsnas mycket, bara för att sänka temperaturen 10-20 grader under omgivningen utan att någonting på insidan genererar värme.

 

Peltierkylning av kabinettet kan vara ett fungerande komplement till vattenkylning av övriga komponenter om avsikten är att sänka temperaturen lite extra för att kunna överklocka mer. Priset blir en kylning som väsnas mer än vad de flesta står ut med, 60-70dB(A) är rimligt, men man bör nog sikta mot ännu högre nivåer...

 

/Olle

Lenke til kommentar
Man hiver på noen ribber på begge sider + et par stille vifter, kan dette bli bra?

med "stille" fläktar, men nog med ett par rejäla och ljudliga dito.

Jämför med de kylväskor som finns i handeln. Ett 50W peltierelement och en fläkt som väsnas mycket, bara för att sänka temperaturen 10-20 grader under omgivningen

/Olle

 

Øhm, og jeg trodde jeg var litt stødig i svensk... :blush:

noen som vil oversette?

 

D jeg tenkte på med kjølingen var vel disse 12V kjøleboksene som kan kjøle ca 20° C under romtemp, og disse bruker jo diverse peltier med vifte på :hmm:

Kanskje div. komponenter i kassa vil utvikle for mye varme til at d blir noe forskjell?

Lenke til kommentar

Okej, översättning till någon slags norsk:

Fläkt = Vifte

Rejäl = Stor, stark, stadig.

Ljudlig = Som avgir meget lyd.

Dito = samma, likadan.

Väsnas = Stöyer

 

De kjöleboksene stöyer ganske meget og kjöler svaert lite. De kan kjöle 20 grader, om man inte tillför mer värme på insidan än vad som kommer in från omgivningen.

Värmetransporten är mindre än 10W, vilket är mindre än vad NB ensam produserer.

 

En hel dator behöver meget bedre kjöling en så. Minst 300W värme måste bort i genomsnitt, räknat på PSU, CPU, GPU, RAM, NB, HDD, CD/DVD, hovedkort, lydkort, nätverk/modem, mm.

 

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...