Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hjemmebygget høytaller kasse + elementer


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal bygge en egen kasse til bil av ca 20mm MDF plate.

Den skal huse enten 2x12" eller 2x15", mest sannsynlig det første.

Jeg har et par spørsmål:

 

-- jeg hadde planer om å lage et bassrør fra kassen opp gjennom hattehylla for å få mer bass inne i kupeen, er dette en god idè?

 

-- Hvordan regner man ut rørets lengde og diameter når man kjører 2 identiske elementer? har noen en formel?

 

-- Hvis jeg har to elementer, kan jeg bare doble volumet av kassen?

 

-- Og til slutt, har noen en god anbefaling på noen lettdrevne 12" eller 15" til max 1500 per element?

 

Takker så mye for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er nok sant, skal gå for 2x 12".

 

Jeg har lett nettet opp og ned etter software og design av høttalerkasser for å få mest ut av elementene.

 

Jeg har funnet noe software som jeg ikke skjønner mye av, men det får være.

Jeg har hørt om effektive design med bassreflex i kassa som kan gi 6DB+ økning.

 

Noen som har noen tips der?Kan man bygge en vegg på fks 45grader inne i kassa der lyden blir reflektert fra baksiden av elementet og ut en bassport?

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg investert i ett Resonant Engineering 15" element fra Musical Transparency.

Send en mail til Glenn, så får du vite pris. Han kan også tipse om hvordan du får dette til å låte best. Disse subene spiller sinnssvakt høyt og rent!

Om 15" blir for dyr så er også 12" elementet mye bedre enn det meste du kan få tak i i Norge i dag.

 

Tipper 15" lett bikker 145 - 146 db med f.eks en DynaBel monoblokk på 1200W.

Lenke til kommentar

takk for hjelpen, men jeg finner ikke det elementet på siden.

 

Dessuten har jeg mistanke om at dette vil overskride budsjettet en smule.

Har noen en formening om denne? : Pioneer

 

Dette er den under toppmodellen av subwoofere fra pioneer. ca 1500kr. 165DB+

Det jeg frykter er at det ikke blir noe særlig lyd i den uten at man har en forsterker på hvertfall 500W rms, hvilket jeg ikke har, eller har råd til.

 

Men kan dette være noe? eller er det bare skryt?

Lenke til kommentar
takk for hjelpen, men jeg finner ikke det elementet på siden.

 

Dessuten har jeg mistanke om at dette vil overskride budsjettet en smule.

Har noen en formening om denne? : Pioneer

 

Dette er den under toppmodellen av subwoofere fra pioneer. ca 1500kr. 165DB+

Det jeg frykter er at det ikke blir noe særlig lyd i den uten at man har en forsterker på hvertfall 500W rms, hvilket jeg ikke har, eller har råd til.

 

Men kan dette være noe? eller er det bare skryt?

Tilbud på nye serie fra Dynabel nå www.dynabel.com

 

under tilbudstorg, i nettbutikk.

 

 

 

Horror

Lenke til kommentar
takk for hjelpen, men jeg finner ikke det elementet på siden.

Sa jo at du måtte sende mail til Glenn ;)

Å ta en telefon vil også hjelpe.

 

Dette er helt nytt agentur i Norge!

 

Når det gjelder forsterker så får du tak i en som gir 530W /4 Ohm

for under 2000 her.

 

RE har også sin RE, SE, og HC serie som igjen vil være mer prisgunstige og fortsatt gi mer for pengene enn det aller meste en kan få tak i i Norge.

 

Den Pioneer saken er mye BlingBling, mye breking og lite ull.

Ikke heng deg for mye opp i tall om db og watt. Selv forer jeg en 12" med 530W, og det er mer enn nok til å få buksa til å skjelve og å få uklart syn ved store basspådrag. Hva slags kasse du har og kvaliteten på element og forsterker har enormt mye å si.

 

Om du ikke er klar for å bruke for mye kan jeg også anbefale Infinity Kappa 120.3SE. Å drive denne med overnevnte forsterker vil være perfekt.

Her vil forsterkeren ha full kontroll over elementet, og du vil garantert spille høyt nok og i tillegg rent.

Lenke til kommentar

Er den dynablel forsterkeren en klasse D?

 

og litt offtopic: Dette gjelder alle forsterkere forsåvidt. Hvis pluss har en sikring på 30A og jord på 30A. Da kan man maks trekke 30A totalt.

 

30A*13,8V=414W. Hvordan kan man da ha konstant fks 500W på utgangen?

 

Er dette fordi signalene ut til høytalleren skifter polaritet og derfor bruker mest strøm på toppen og bunn av kurven? - teori :ermm:

 

Enda et spørsmål: min cd spiller har 2V på pre-out utgangene. Hvis en forsterker da han 0,5-4V justerbar følsomhet på inngangen. Vil jeg få 100" ut av den da?

Jeg tenker på at hvis jeg hadde hatt 4V utgang og satt følsomheten lavt--- da vile det kanskje bli mye støy og ulyd?

Endret av Koffe
Lenke til kommentar
Er den dynablel forsterkeren en klasse D?

 

Nei, detter er en klasse A/B forsterker. her er DynaBels BF4501 klasse D.

En kraftpakke som flere dyrere forsterkere må se seg slått av!

Det samme gjelder de andre DynaBel forsterkerne

 

og litt offtopic: Dette gjelder alle forsterkere forsåvidt. Hvis pluss har en sikring på 30A og jord på 30A. Da kan man maks trekke 30A totalt.

 

Hva mener du med dette? at + og - har separate sikringer???

Resten av resonnementet stemmer forøvrig. En enhet med X antall amperes sikring kan aldri dra mer strøm en X ampere, da sikringen vil ryke om dette skulle skje.

 

30A*13,8V=414W. Hvordan kan man da ha konstant fks 500W på utgangen?

 

En kan ikke! Ikke med mindre man trikser med tall og oppgir "Sony - watt"

I tillegg er en klasse A/B - forsterker rundt 40% - 50% effektiv, og en klasse D rund 75% - 80% effektiv, så reellt antall watt pr. utgang må ganges med disse forholdstallene avhengig av forsterkertype.

 

En god metode for å finne ut hvor stor hovedsikring du trenger, og om du trenger ny dynamo er denne:

Legg sammen sikringene i på forsterkerne og du har minimumsverdien på hovedsikringen. Sjekk så antal ampere dynamoen lader. om Idynamo < Isikringer må du ha større dynamo for å fore nok strøm til forsterkerne.

 

Enda et spørsmål: min cd spiller har 2V på pre-out utgangene. Hvis en forsterker da han 0,5-4V justerbar følsomhet på inngangen. Vil jeg få 100" ut av den da?

Jeg tenker på at hvis jeg hadde hatt 4V utgang og satt følsomheten lavt--- da vile det kanskje bli mye støy og ulyd?

 

Inngangsfølsomheten bør matche signalet fra spilleren, still EQ flat, bassboost av, volum ca 90% og still inn inngangsfølsomheten til høyttalerne begynner å få en anelse forvrengning. Still litt tilbake og ting skulle være innstilt slik at du ikke blåser anlegget.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...