Gå til innhold

Kassa i sekken, strøm & amd, p4chipsett og litt til


Anbefalte innlegg

En vakker dag for noen uker siden fant jeg ut at pc'en min rett og slett var for svett. Men etter en kikk i lommeboka måtte jeg bare innse at jeg ikke kunne bevilge meg noe ny maskin sånn rett uten videre, så jeg nøyde meg med å bytte skjermen. Inn på komplett.no og der lyste herligheten opp, i form av en Hansol 900P på tilbud til 2298.- Men, tenkte jeg, jeg kan jo likegodt bestille kabinettet sammen med skjermen, så blir det kanskje totalt sett litt billigere med frakt og sånn enn om jeg skulle bestillt kabinett sammen med småtteri som hk og cpu og sånn. på kabinett sida er det et ashima tower som skiller seg ut med kombinasjonen 300watt power og lav pris, så jeg klikker "kjøp" og to dager senere ligger herlighetene og venter på postkontoret. Da burde det vel bare gjenstå å få en lønning inn på kontoen før jeg bestiller et asus a7v333 med dertil egnet xp cpu, ram og skjermkort (har kjørt intel i alle år, og har lyst til å prøve noe annet for en gangs skyld).

 

 

Men SÅ skjer det: Jeg snapper opp rykter herfra og derfra om at ashima toweret er ubrukelig til athlon xp, fordi psu'et ikke holder hva det lover..

 

Jeg har kjøpt kassa i sekken =(

 

noen her som kjører athlon xp i ashima kassa stabilt? jeg skal ikke ha noen spesielt strømkrevende komponenter utenom ei alpha pal vifte. (ellers: cdrw, dvdrom, 1wdc 80gb og noen pci kort)

 

Tror nok ikke jeg tør bygge noe amd system med det psu'et uansett, jeg kryper til korset og kjøper northwood.

 

men... Hvilket HK? Hvilket chipset?

etter å ha bladd litt i noen webshopper finner jeg et kort som ser spennende og billig ut: Asus P4S533 (Sis 645DX)

 

Men jeg får seriøse GRØSNINGER når noen sier "Sis", jeg forbinder sis med GRU & FORDERVELSE!

Neida, jeg har vel ingen rasjonelle grunner til å tro at Sis er ubrukelig, men jeg har hatt noen virkelig grusomme opplevelser med et Sis Socket7 kort for endel år tilbake... klarer nok aldri fortrenge det.

 

Men hvorfor er intel chipsetta så inn i granskauen mye dyrere? Har Sis tatt seg i nakken og bestemt seg for å lage ordentlige chipset? eller har sis lagd ordentlige chipset hele tida, mens jeg bare har vært uheldig?

 

Ang. valg av hovedkort og ram, kan noen komme med noe fornuftig innspill? Er det verd å legge i ekstra penger for å få et hovedkort for RDRAM? Er det noen merkbar ytelses forskjell mellom 266 og 333 mhz ddr?

Isåfall, betinger det at fsb'en settes over 133(533)mhz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville gått for i845 - trolig det beste chipsettet i salg idag, kjapt og svært stabilt.

 

I850 er bra det og, idag med relativt like DDR og RDRAM priser kan det virke fristende, men DDR prisene vil synke (de er høye), det vil neppe RDRAM prisene i samme grad. RDRAM er også deadend fra Intel sin side så det er jo ikke akkurat noen ivestering du vil ha glede av i tiden fremover.

Lenke til kommentar

RDRAM er på ingen måte deadend fra intel, flesteparten av pc'ene med P4 som selges har faktisk rdram. Rambus har også nye standarder under utvikling, akkurat som ddr. I hardware-miljøet på internett så er bare situasjonen slik at rdram får omtrent ingen mediadekning sammenliknet med ddr, derfor vet ikke mange hvordan det virkelige markedet ser ut.

 

Så det er ikke dumt å investere i rdram hvis man ønsker best ytelse nå. Prisen er heller ikke ille, bare sjekk komplett.no 256mb pc800 ligger på ca 870kr der sist jeg sjekket. Disse yter betraktelig bedre enn ddr266, og er billigere enn ddr333.

Lenke til kommentar

Rdram yter generelt bedre ja. Og hvis du kjøper god rdram så kan du også overklokke ram'en (dyrere ram, ja jeg vet det... :smile:. PC800@PC1066 er en suveren vinner på ytelse. Jeg har fått anbefalt samsung rdram til overklokking. Uansett så kan du kjøre rdram på PC800 selv om du overklokker og likevel få ytelse som overgår ddr.

 

http://www6.tomshardware.com/cpu/02q1/0202...0225/index.html

Lenke til kommentar

Nåja, selv ville jeg gått for DDR-rammen. Noe jeg også skal. Skal ha Asus P4S533 med 500 meg ddr330 ram. Jeg har ikke så mye peiling på slikt, men har lest tester her og der, og ettersom jeg skal overklokke, og ikke er full av gryn så kjøper jeg en NW 1.6 ghz, og bruker sparte penger ved ram/hk/cpu til skjermkort.

Det jeg ikke tror er at det er en superduper forskjell mellom RDRAM og DDR330 ram, men så var jo rdramen bare 70kr dyrere også da.

 

Æsj, nå ble jeg usikker, har ikke sjekke forskjellen i pris på AsusS533 og et annet brukbart intel chipset kort

Lenke til kommentar

thegeir les dette

 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=18499&forum=24

 

Gjør som du antyder, gå for SIS brikkesettet. Ikke vits å betale mer for noe som er tregere (les: i845d). SIS brikkesettet er fjellstabilt. Tro meg, jeg har prøvd flere utgaver av begge. Gå for en løsning med god DDR333 minne, du vil ikke angre.

 

For å si det slik, det er forvirrende å lese alle meningene som er å lese her på forumet: "dette er best, fordi jeg har det" o.s.v.

 

For tiden har jeg verken Intel eller SIS, så jeg har ingen problemer med å være objektiv.

Lenke til kommentar

Hei! Ser du er ute etter Mest Mulig Ytelse til minst mulig pris :grin:

Da kan jeg anbefale på det varmeste:

Abit SD7-533

Intel P4 Northwood 1.6A/1.8A (Jeg har en 1.8A som i skrivende stund går på 2677MHz,I Biosen min kan jeg stille Vcore`en Helt opp til 2.2 volt!)

DDR-Ram PC2700 (333mhz,166x2)

Dette Fungerer Topp og er ikke så UTROLIGT dyrt! Lurer på hva jeg må ut med for å få tak i en P4 2.6? TROR det er MYE billigere og overklokke :smile: Og som de fleste vet nå,P4 Nortwhood er Den mest overklokkbare cpuen pr i dag!!

 

Anbefales på det sterkeste! PS: Jeg Bruker den Vifta og ribba som følgte med cpu`en! Kun lagt på Arctic silver 3!

 

MVH Prog_Kick

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...