Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal sette opp et lite nettverk.


Anbefalte innlegg

Har etterhvert fått behov for internett på pc nr 2. Tenkte da sette opp et billig hjemmenettverk. PC nr. 2 er fra 96/7 så det er ikke så viktig med stor hastighet når pcen er så treig at når jeg har tid til å vente påat den skal starte kan jeg et par hundredeler på data og ;)

 

Begge pcene har nettverkskort+ at jeg vil ha mulighet til å koble opp en bærbar avogtil.

Har også en laserprinter jeg vil ha med i nettverket.

Så nå lurer jeg på hva jeg skal kjøpe?

 

Har tenkt på en sånn en. Vil det være et godt valg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg har også SMC og er veldig fornøyd med den. Print serverfunksjonen gir deg mulighet for å koble en printer via lpt porten rett på switchen så du slipper og dele den via en maskin. Den buffrer dokumentene også for deg.

Vet dere noen steder som selger den?

Er den veldig dyr er det ikke aktuelt

 

Byrde jeg kjøpe switch eller ruter?

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar
jevlig teit sagt.

En switch er som regel alltid på, dermed kan man også i de fleste tilfenne alltid printe ut ting.

Men hvis man deler printeren via en maskin så må denne skrues på for vær gang man skal printe ut noe.

At det var?

Greit nok at du ikke er avhengig av maskin nr 2 når du har printserver i switch/ruter. men som jeg sa i mitt tilfelle hvor begge pc'er står på 24/7, så er det ikke noe problem i det hele tatt.

Så det er nok ikke så jævlig teit sagt nei :no:

 

TheDarkListener: 604 har ingen print server, så der må du dele via en maskin.

Endret av Ktulu
Lenke til kommentar
jevlig teit sagt.

En switch er som regel alltid på, dermed kan man også i de fleste tilfenne alltid printe ut ting.

Men hvis man deler printeren via en maskin så må denne skrues på for vær gang man skal printe ut noe.

At det var?

Greit nok at du ikke er avhengig av maskin nr 2 når du har printserver i switch/ruter. men som jeg sa i mitt tilfelle hvor begge pc'er står på 24/7, så er det ikke noe problem i det hele tatt.

Så det er nok ikke så jævlig teit sagt nei :no:

 

TheDarkListener: 604 har ingen print server, så der må du dele via en maskin.

Maskinen som kommer til å ha printeren da står på untatt når jeg sover ;)

Lenke til kommentar

Ble voldsomt fokus på denne printserveren her nå. Jeg bruker ikke en gang printserveren på switchen. Jeg bruker en lokal skriver med JetDirect så jeg kan ha skriveren en annen plass enn der switchen står. Samtidig så er den alltid tilgjengelig.

 

Tilbake til spørsmålet det gjaldt:

Du kjøper en ruter med innebygget switch. SMC sin er ikke dyr.

 

Her er en nyere versjon en den jeg har:

SMC

Spytter du inn 400,- ekstra så har du Wlan integrert.

Lenke til kommentar

Vil det være smartest å kjøpe ruter eller switch?

 

Ihvertfall prøv å lese det første innlegget da ;)

 

Trenger ikke så dyr greie som alle foreslår. Skal ha det billigst mulig. Det viktigste er å få internett på begge pcene.

 

Edit: Modemet mitt har innebygd switch viss det kan være til hjelp.

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar

Som sagt så er det lureste å ha en ruter med innebygget switch.

Den jeg foreslo er på 400,- Er det for dyrt?

Da må du nesten ha pcen din som gateway og bruke en hub til de andre, da må du ha et ekstra nettverkskort uansett. Nesten like dyrt

Det er hvertfall det lureste mener jeg.

Lenke til kommentar
hvis du vil ha det så billig som mulig. og det viktigste er å få internett på flere pc'er så kjøper du d-link 604 enkelt og greit. evt øker med 100 og får printeserver også.. det er ditt valg.

Trenger ikke printserver. Ganske sikkert at jeg går for 604.

 

Siden modemet mitt har innebygd switch trenger jeg vel ikke ruter med innebygd switch?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Trenger ikke printserver. Ganske sikkert at jeg går for 604.

 

Siden modemet mitt har innebygd switch trenger jeg vel ikke ruter med innebygd switch?

Sikker på at du ikke har en router med innebygget svitsj og ikke modem med svitsj?

Hvem har du internettabbonement hos? Analog/ISDN/ADSL/Kabel?

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar
hvis du vil ha det så billig som mulig. og det viktigste er å få internett på flere pc'er så kjøper du d-link 604 enkelt og greit. evt øker med 100 og får printeserver også.. det er ditt valg.

Trenger ikke printserver. Ganske sikkert at jeg går for 604.

 

Siden modemet mitt har innebygd switch trenger jeg vel ikke ruter med innebygd switch?

Du kan godt kjøpe 604 - koble denne til modemet ditt - koble PCene dine til 604 - koble Printern til den PCen som står på oftest.

 

Da vil du bare få utgiftene til Dlink-routern.

 

EDIT: Er det trødløst nettverk på den bærbare PCen din, eller er det "vanlig" nettverkskort på den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...