Gå til innhold

PC til lydproduksjon


Anbefalte innlegg

Budsjettet ligger på rundt kr. 15.000,-. Dette skal dekke alt som er innenfor kabinettet, untatt profesjonelle lydkort - de har vi allerede. Skjerm har vi også fra før.

Ok, da passer det oppdaterte forslaget mitt ganske bra med budsjettet ditt. Hva synes du om det da? :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Budsjettet ligger på rundt kr. 15.000,-. Dette skal dekke alt som er innenfor kabinettet, untatt profesjonelle lydkort - de har vi allerede. Skjerm har vi også fra før.

Ok, da passer det oppdaterte forslaget mitt ganske bra med budsjettet ditt. Hva synes du om det da? :)

Jeg syntes iallefall at det så helt rått ut.. :D

Lenke til kommentar

Jeg har satt opp noe her:

 

Asus P4C800 Deluxe 1400,-

Intel Pentium4 3.0Ghz "Northwood" 2000,-

Seagate Barracuda 7200.7 200 GB SATA 1300,-

Sapphire Radeon 9200SE 128MB 400,-

Twinmos PC3200 512Mb x 2 1650,-

Plextor PlexWriter Premium 750,-

Plextor PX-712A DVD-Brenner 1500,-

LianLi PC6070B Miditower Støydempet 2000,-

MIST Tsunami vannkjølingssett 2000,-

Fortron/Source, 350W, ATX12V 600,-

 

Sum: ca. 13600,-

 

Tenkte at HyperThreadning er greit når du driver med multimedia.

Vannkjøling så blir det mest mulig stille.

Kabinettet som er nevnt her tidligere virker jo fint.

Strømforsyningen skal visst være stillegående.

Skermkort uten vifte.

Du kan jo godt kutte ut DVD-brenner, men det er kanskje kjekt å ha.

CD-Brenneren er jo bare stilig!

Seagate-hardisker er vel de stilleste du får tak i på markedet. Kjekt med god plass når man driver med multimedia.

 

Prisguidelink

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

AddaBadda: Regner at PC-en skal kjøre noen profesjonelle lydredigeringsprogram m.m. i tillegg til lagring av lydfiler. Hvilke program som skal kjøres har betydning for valg av cpu. Skal f.eks CoolEdit Pro (nå heter det Adobe Audition) brukes mye, har P4 utrolig mye bedre ytelse enn AMD (også Opteron). For andre programmer er det nødvendigvis ikke store forskjeller, og i noen vinner AMD.

 

Anbefaler at du sjekker med profesjonelle miljø/tidsskrift/nettsider, og ser hva de anbefaler. Forkjellene pga Intels HyperTreading kan være så betydelig i enkelte program at det reellt betyr noe i tidsbruk.

Lenke til kommentar
AddaBadda: Regner at PC-en skal kjøre noen profesjonelle lydredigeringsprogram m.m. i tillegg til lagring av lydfiler. Hvilke program som skal kjøres har betydning for valg av cpu. Skal f.eks CoolEdit Pro (nå heter det Adobe Audition) brukes mye, har P4 utrolig mye bedre ytelse enn AMD (også Opteron). For andre programmer er det nødvendigvis ikke store forskjeller, og i noen vinner AMD.

Når det gjelder lydredigering så er det andre ting enn CPU som har mest å si for ytelsen, og som regel er det harddisken som er den største flaskehalsen. Jeg vil anta at lydstudioet hvor denne maskinen skal brukes skal kjøre Sonar eller Cubase/Nuendo, og disse verktøyene er spesielt godt tilpasset Opteron og ikke minst mer fremtidsrettet siden de iløpet av året også vil bli oppgradert med støtte for 64-bits lydprosessering.

 

Anbefaler at du sjekker med profesjonelle miljø/tidsskrift/nettsider, og ser hva de anbefaler. Forkjellene pga Intels HyperTreading kan være så betydelig i enkelte program at det reellt betyr noe i tidsbruk.

HyperThreading har faktisk forsvinnende lite å si for lydproduksjon og det er ikke uten grunn at bl.a. Digital Audio Wave (DAW), Steinberg Audio, Open Labs, Gibson Guitar, Dolby Laboratories og RackSaver nå primært bruker Opteron i sine profesjonelle arbeidsstasjoner for lydproduksjon. Du kan jo lese hva de selv skriver her:

http://www.pc4d.com/hardware/95/amd_suppor...ionary_am.shtml

 

Det bør være liten tvil om at et Opteron-basert system er meget velegnet for lydproduksjon :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

snorreh: Legger merke til en ting med den artikkelen. Ikke referanse til hvem som er skribent. I henhold til prinsipper for kildekritikk, bør den således forkastes, da den er vanskelig å verifisere. Den kan for det jeg vet være postet reklame for AMD.

 

Men mitt poeng var ikke at P4 er det rette valget for trådstarter, men at han i forhold til de programmene som skal brukes, bør sjekke med de som virkelig har kunnskap om dette. Jeg har ikke, men mine få kjenninger i bransjen rangerer i følgende rekkefølge Apple G5, P4, og AMD. Men ikke tror jeg de sitter på fasit (har litt mye epler i hue!!).

 

Så i steden for det du har en tendens til, nemlig å hevde at AMD, da særlig Opteron er det beste til alt, bør du innrømme at dette varierer, og at i mange tilfeller er det hipp som happ.

 

Og det avhenger av hvilken programvare som skal brukes. Så er det Steinberg Audio programvare (Nuendo 2.0) som skal brukes, og Steinberg Audio "anbefaler" AMD 64 bits system, så er Opteron er godt valg. Er det annen programvare som skal brukes, så er det kanskje P4 som er det beste valget i dag.

 

Artikkelen henviser i realiteten bare til en produsent av arbeidsstasjoner for lydproduksjon og til programmet Steinberg Nuendo 2.0.

 

Jeg tror de trådstarter skal bygge for blir fornøyd uansett om det er AMD Opteron eller P4 som blir resultatet

Lenke til kommentar

Bolson: Har det noen gang slått deg at jeg kanskje snakker av erfaring også? :)

 

Jeg vet det er en stor forskjell på lyd/video-redigering og lyd/video-enkoding, selv om mange dessverre later til å tro at det er en og samme sak noe det selvsagt ikke er. Når det gjelder redigering så er forskjellene forsvinnende små mellom de forskjellige plattformene siden begrensningene primært skyldes overføringshastigheten på harddisken, mens det kan variere noe på enkoding selv om grundige undersøkelser faktisk har vist at det også på dette området er små forskjeller. I dag så er det derfor egentlig det samme hvilken plattform man velger innen disse områdene, men for AddaBadda så var også følgende krav til systemet minst like viktig:

 

1. Framtidsrettet.

2. Stillegående.

3. Driftsikkert.

 

1. Opteron kjører både 32-bits og 64-bits programvare like bra og er sånn sett veldig fremtidsrettet, mens dagens P4 ikke vil være kompatibel med fremtidens 64-bits programvare og sokkel 478 blir dessuten snart faset ut.

 

2. Opteron produserer generelt sett like lite eller mindre varme enn P4 og behøver derfor heller ikke noen spesielt kraftig og støyende kjøleløsning. Normalt sett er det likevel andre komponenter i systemet som er produserer mer støy (som strømforsyning og harddisk). I forslaget jeg satt opp var det i tillegg til et lyddempet kabinett satt opp en meget stillegående strømforsyning og harddisk.

 

3. Driftsikkerheten til prosessorer er som regel meget god så lenge man ikke driver med overklokking og har en god og fungerende kjøleløsning. Hvis man også tenker på stabilitet så er Opteron i en særklasse i forhold til P4, siden Opteron har støtte for ChipKill-ECC som bedrer stabiliteten betraktelig og det er utvilsomt en stor fordel for systemer som står på døgnet rundt. Normalt sett er det likevel andre komponenter som representerer en større fare for driftsikkerheten til systemet og jeg har derfor prøvd å sette opp de komponentene jeg mener vil være de beste mhp. dette.

 

Fornøyd? :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg driver profesjonell lydprodukson på selvbygd PC og vil bare minne om et par ting:-

 

kjøp hovedkort med RAID. Sett 2 like disker opp i RAID 1 (dobler lesehastigheten og gir sikkerhet hvis en disk skulle ryke). Ha en separat OS-disk. pass på god kjøling på diskene.

 

jeg har selv blitt reddet av RAID'en en gang, og det ville kostet mye hvis jeg ikke hadde hatt det...

 

et annet must er 2 skjermer. gi f i 3d-ytelsen, kjøp et vifteløst skjermkort med utgang for 2 skjermer.

 

man blir mye mer effektiv med 2 skjermer faktisk... selv kjører jeg nuendo 2.0 på en 2.6 p4 800fsb og jeg kan ikke klage på ytelsen (har hatt prosjekter med 50-60 spor med div effekter softsynther etc. uten problemer)

Lenke til kommentar
Takk for mange gode tips, jeg skal ta en prat med leverandøren av softwaren (som forresten er Dalet, radioproduksjon) for å høre om de har noe å si om optimal CPU-teknologi.

 

Jeg nevnte i starten et rackkabinett - er det ingen som har prøvd et slikt?

Rack-kabinetter er designet for optimal kjølig på minst mulig plass og ikke er derfor ganske støyende (flere små vifter med høy rotasjonshastighet), så det vil jeg ikke anbefale deg hvis du ønsker et så stillegående system som mulig. Det kabinettet jeg foreslo er et av de minst støysvake du kan få kjøpt i Norge.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det nevnte kabinettet har 3x 120mm vifter - hvis disse gires ned litt så er det vel mulighet for at de ikke støyer så mye? Dessuten vil racket bli gjemt under annet utstyr... Grunnen til at jeg maser litt om dette er at det hadde løst litt plassproblemer...

Du kan sikkert få det rolig hvis du bytter ut de 120mm viftene med noen som er veldig støysvake (f.eks. Enermax/Pabst), men det spørs om kjølingen blir god nok da (for høy temperatur i kabinettet kan redusere levetiden til en del komponenter). Jeg tror likevel det kabinettet jeg nevnte er mer støysvakt og tar dessuten mindre plass (hvis du legger det på siden tar det faktisk mindre plass enn det 4U rack-kabinettet du nevnte).

Lenke til kommentar
Bolson: Har det noen gang slått deg at jeg kanskje snakker av erfaring også? :)

Tviler ikke på at du har erfaring.

 

Men et par ting har jeg lært etter 23 år som Stormaskin, Minimaskin (Unix), Apple og PC-bruker.

  • Framtidsretta standarder er ikke alltid framtida, eks VESA
  • Dobling i bit 8 - 16, 16 - 32 32 - 64 gir ikke alltid særlig ytelseforbedring. Husker da jeg skulle oppgradere min 8 bits SPSS til 16 bits SPSS og oppgavene brukte 30 % lengre tid. Tok et og et halv år før 16 bits versjonen var optimalisert
  • Når spesielle typer program skal kjøres - er som oftest de beste kjøp hardware som fungerer optimalt med den versjonen du har tenkt å kjøre med de neste 1 - 2 år. De fleste oppgraderer ikke oftere enn nødvendig.

Men Opteron er uten tvil et bra kjøp.

 

Men poenget mitt, som jeg tviler på at du er uenig i, når det gjelder "bransjebruk", er det ikke dumt å høre med proffene i bransjen.

 

Jeg vet i hvertfall hvem jeg skal gå til dersom jeg skulle kjøpe meg en PC for AutoCad bruk.

Lenke til kommentar
Det nevnte kabinettet har 3x 120mm vifter - hvis disse gires ned litt så er det vel mulighet for at de ikke støyer så mye? Dessuten vil racket bli gjemt under annet utstyr... Grunnen til at jeg maser litt om dette er at det hadde løst litt plassproblemer...

Du behøver jo ikke bruke alle disse viftene. Siden du ikke skal overklokke, og ikke har så mange veldig varme elementer, så skulle det gå bra.

Lenke til kommentar
Du trenger en kasse du kan lydisolere masse. (Asfaltplater og sånt, gjerne.) Og en grom prosessor som du kan underklokke bittelitt. Hvorfor ikke bruke AMD, forresten? Jeg har en XP2500+, og den kjører rimelig lydløst.

Helt uenig!!! Dere har missforstått fullstendig når det gjelder å lage lydløse PC'er!!!

 

Fjern støyen der den oppstår.. ikke prøv å fjerne støy som allerede har oppstått med asfaltmatter.

 

Ved å senke viftehastighetene og lage nok luftehull + en Samsung harddisk (mye stillere enn Seagate BTW) er dette null problem.

 

Har laget 100% lydløse PC'er som er umulig å høre 5 cm fra midt på stilleste natta på denne måten.

 

Bare idioter bruker asfalt matter, det er min mening i hvertfall!

Hmm... sikker på at det ikke er DU som har nedsatt hørsel eller.no? det skal rimelig mye til for å gjøre en pc 100% lydløs :ermm:

Lenke til kommentar
Det finnes et og annet profesjonelt musikk-program som simpelthen ikke vil kjøre på annet en Intel-chipset på hovedkortet. (Dvs. er allergisk mot VIA/SIS...) Hva angår Nvidia nForce, vet jeg ikke. Men dette er definitivt noe du burde sjekke før du velger plattform.

Hvilke programmer er dette?

Spør fordi jeg også snuser på en ny maskin til bla. lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...