Gå til innhold

Projektor kjøp.


Anbefalte innlegg

Eg har tenkt å gå til anskaffelse av projektor, men vet ikke helt hvilken som er best å kjøpe. Har søkt litt på nettet, men ikke funnet noe særlig.

 

1. ANSI lumen har eg funnet ut at er målenhet for lysstyrke. Man kan vel alikevel skru opp og ned lysstyrken på bildet?

2. Er 850 Ansi lumen mørk? Hva er anbefalt?

3. Er det slik at eg bør kjøpe en SVGA hvis eg skal kjøre 800x600 og en XGA hvis eg skal kjøre 1024x768 eller høyere?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Til hjemmekinobruk bør ikke lysstyrken være alt for høy.

 

Ansilumens means nothing

 

Feil! Jo høyere lysstyrke fra projektoren, jo mer lys reflekteres tilbake, og dette lyset lyser opp resten av rommet. En lysstyrke på mange tusen ANSI lumen vil lyse opp et bekmørkt rom ganske så mye, og dermed reduseres også sortnivået på duken... Til hjemmekino anbefales det vanligvis alt mellom 500 og 1500 lumen, alt etter hvor stort lerretet er og hvor mørkt rommet er.

 

Høy lysstyrke er ønskelig i delvis eller helt opplyste rom, f.eks. i forelesningssaler, eller dersom du ønsker å se TV/spille Playstation i stua midt på dagen. Alt for høy lysstyrke på et lite lerret vil føles ubehagelig da du nærmest blir blendet av lyset som reflekteres tilbake.

Lenke til kommentar
Til hjemmekinobruk bør ikke lysstyrken være alt for høy.

 

Ansilumens means nothing

 

Feil! Jo høyere lysstyrke fra projektoren, jo mer lys reflekteres tilbake, og dette lyset lyser opp resten av rommet. En lysstyrke på mange tusen ANSI lumen vil lyse opp et bekmørkt rom ganske så mye, og dermed reduseres også sortnivået på duken... Til hjemmekino anbefales det vanligvis alt mellom 500 og 1500 lumen, alt etter hvor stort lerretet er og hvor mørkt rommet er.

 

Høy lysstyrke er ønskelig i delvis eller helt opplyste rom, f.eks. i forelesningssaler, eller dersom du ønsker å se TV/spille Playstation i stua midt på dagen. Alt for høy lysstyrke på et lite lerret vil føles ubehagelig da du nærmest blir blendet av lyset som reflekteres tilbake.

du missforstod meg..

 

det jeg mente var at det er ikke først og fremst lysstyrken man skal velge en prosjektor etter. man må vite sine behov...

 

så de som velger en prosjektor til hjemmekino bare fordi den har fantastiske 3000ansi lumes gjør feil. men klart er blitt en stygg vane at man tenker at det med høyest tall er alltid best... :roll:

Lenke til kommentar

Det du sier der er direkte feil. Kontrast og spesielt sortnivå er alfa omega i en hjemmekino. Se for eksempel Projectiondesign Action Model One, en av de råeste projektorene i mellomklassen, har en lysstyrke på 600 - 1200 ANSI og kontrastforhold på 3000:1.

Marantz' toppmodell har en lysstyrke på 1000 ANSI og kontrastforhold på 3600:1.

 

Problemet med dagens teknologi (LCD/DLP) er at man ikke får noe særlig høyere kontrastforhold enn 4-5000:1. CRT-modellene, derimot, har gjerne kontrast på ca 15.000:1.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

du burde ha en viss lys styrke på PJ`en eller så blir ikke hvit hvit, men grått og det er noe man helst vil unngå...

 

en annen ting som en må være klar over er om man er følsom for "regnbuer" hvis man er det så er nok de billigste DLP pj`ene utelukket...

DLP har generelt noe bedre sortnivå og er litt mer "etalj rikt" bilde

noen forslag:

 

Infocus X1 (DLP) ca 10,000kr

Panasonic AE500 (LCD) ca 15,000kr

Epson EMP-TW10(LCD)9000kr

 

 

alle disse er gode budsjetts pj`er

 

men jeg ville anbefale deg å ta en titt før du bestemmer deg... spessielt se om du er følsom for regnbuer, hvis du ikke er det så burde Infocus X1 være det beste valget... :thumbup:

 

btw. du burde kanskje skrive åssen prisklasse det er snakk om og hva den skal brukes til. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...