Gå til innhold

Skal ha plasma TV. Er dette et bra valg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil anbefale heller å kjøpe en TV uten pixel pluss. Det ødelegger bildet totalt.

 

LCD er f.eks 30PF9946 som koster like over20k.

Sitter selv med en Phillips 32PW9308, med Pixel Plus, kan ikke akkurat si meg enig med deg.. Å se DVD på en tv uten Pixel Plus nå, er for meg som en dårlig VHS.. Og en jeg jobber med på Expert har selv en 30PF9975, han elsker sin tv (forstår jeg godt.. )

Lenke til kommentar
jeg har sett infocus 4800 i action og den er knivskarp og ikke bråker den heller.

jeg hadde tunga i gulvet då jeg fikk vite at den kun hadde 800X600 i oppløsing, jeg spurte om han kødda med meg.

Jeg personlig er ikke imponert over Infocus 4800 i det hele tatt, spør du meg var det grått, trist og kjedelig.. Greit nok man får stort bilde, men hva skal man med det når man sitter med hoveverk etter ti minutter for du må konse for og se hva ting er?

Lenke til kommentar

Til denne prisen er det jo ingen tvil om at Plasma er det rette om man har råd til den. Når det gjelder bildekvalitet etc. så er stort sett alle dagens plasmaskjermer gode nok til TV-titting, kan ikke tenke meg at du blir skuffet om du kjøper denne. Prisen er jo utrolig, såvidt jeg vet har det aldri blitt solgt Plasma så rimelig i Norge noen gang, og denne har også (relativt sett) ganske ok oppløsning slik at du greit kan kjøre PC på den om du må. Tidligere "super-kampanjer" på plasma har vært modeller med 640x480 i oppløsning (har en slik selv), men denne kjører jo 840x480. Har dessverre ikke sett akkurat denne modellen i drift selv, men føler meg ganske trygg på den da jeg har sett flere andre LG-modeller som har vært bra. Når det gjelder TV-tuner, så trenger du jo ikke den om du har video eller parabol, da kan den brukes som TV-kilde.

Lenke til kommentar

Noen hurtig tips til plasma søkende:

 

*Hva skal du bruke skjermen til? 853*480 duger til DVD / tv titting og litt data.

* Skal du bruke mye data/ liten grafikk er det XGA som gjelder på 1024*768 eller mer.

* Kjøpe en plasma monitor (uten tuner) de er stort sett mye billigere!

* En plasma er flat, men du verden den er STOR! Husk at du ikke kan sitte klistret til skjermen for da ser du pixlene. Det er like mange/få pixler som det er på en 15" eller 17" LCD, men de blir *store*

* En plasma har muligher for innbrenning så skal du spille mye må du minst ha en med pixel movement teknologi.

* Skal du bruke skjermen til mer enn en kilde, pass på et det er nok innganger (NEC har f.eks enorme muligheter der.)

* DVI inngangen har stort sett ikke dekondig muligheter for HDCP (?). Dette benyttes av "ordenlige" dvd spillere med DVI utgang (kopisperre).

 

* Plasma er gøy! løp å kjøp! Men vær kresen, be om prod. dato for skjermen!

 

(Jobber med plasma daglig, men reklamerte vel ikke noe for det her? :) )

Lenke til kommentar
Vil anbefale heller å kjøpe en TV uten pixel pluss. Det ødelegger bildet totalt.

 

LCD er f.eks 30PF9946 som koster like over20k.

Sitter selv med en Phillips 32PW9308, med Pixel Plus, kan ikke akkurat si meg enig med deg.. Å se DVD på en tv uten Pixel Plus nå, er for meg som en dårlig VHS.. Og en jeg jobber med på Expert har selv en 30PF9975, han elsker sin tv (forstår jeg godt.. )

Fint for deg at du er fornøyd, men mange som har kjøpt 9308 som syns det blir for dårlig.

 

Pixel Pluss skaper alt for mange digitale artifakter. Man mister i tillegg helt filmfølelsen. Filmer blir unaturlig skarpe (ting som skal være sløret i bakgrunnen blir skarpt f.eks)

 

For meg får jeg en hverdagsliv følelse når jeg ser film med Pixel Pluss. Philips anbefaler jo også å slå av Pixel Pluss ved filmbruk.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale billig plasmaer.

 

1)

848x480 holder akkurat til anamorf NTSC dvd'er. dvs at man får 1:1 mapping. (Egentlig er det 853x480, men 853 er ikke en "gyldig" oppløsning i dataverdenen, jeg håper at det er slik at man mister noen få horisontale punkter, istedet for at skjermen prøver å interpolere 853 til 848) Man mister mange linjer når man bruker den til DVD'ene som er kodet i PAL. Disse er i 1024x576 anamorf.

 

2) NTSC oppløsning er ikke holdbart i store oppløsninger, de ekstra linjene man får med PAL er faktisk som natt og dag.

 

3) Den er sannsynligvis råtten til TV-BRUK, pga manglende svakheter i de-interlacing kretsene og andre bildekorrigeringskretser som gjør bildet subektivt bedre og roligere. (Disse ville jeg som regel ikke brukt fra DVD el. men til TV-bruk så kan det være nødvendig) Selve plasmapanelet er heller ikke på høyde med Pioneer (Det skulle bare mangle :))

 

4) Den er håpløs til databruk pga den lave oppløsningen. Til de fleste spill, kan man bare kjøre 640x480. Tenk hvor jævlig det vil se ut i 42".

 

5) Og viktigste punkt (hehe) , man kan ikke laste ned HD-trailerne til Microsoft og få noe i nærheten av full uttelling med DVI.

 

Du vil få et mye bedre bilde med ditt gamle TV.

 

Andre ting ang tråden:

Nå har jeg ikke selv sans for pixelplus. Det er stort sett en imponatorfunksjon for de som ikke vet hvordan et bilde skal se ut. Legg til at de fleste DVD'er er allerede er "edge enchanced" fra filmselskapene (en veldig negativ ting) , gjør ikke saken noe bedre.

Øivind Dahle, eat your heart out! :)

 

Sp4800 har HDTV "støtte", men selfølgelig blir oppløsningen interpolert ned. Tenk på det som 800x600 FSAA i motsetning til ekte 1600x1200.

 

Forresten Øivind Dahle, på tide det kom en HDTV guide, men jeg vet vel ikke om det er strengt nødvendig på hardware.no. Denne var ihvertfall langt ifra ferdig og med enkelte mangler/feil, men vet du jo godt selv. Jeg gleder meg til å lese den ferdige guide med asshole mode on :p

Lenke til kommentar

he he, gleder meg magnum44 :)

 

jeg syns det er viktig å ta opp HDTV , da jeg tror at stadig fler går over til å ha en HTPC som styrer stua/ soverom/ bad etc. Og da er det viktig at vi også tar opp denne informasjonen. Dessuten : jo mer fokus, jo fortere går europa over til HDTV :D

 

viktig at hw ligger i spissen av teknologi og informasjon rundt dette.

 

Når det gjelder pixelpluss tror jeg det er en smakssak. Jeg syns det gir et meget behagelig bilde, spesielt når du har lastet ned en dårlig divx versjon som man kjører på TV'n ;)

 

uansett sitter jeg med guiden ferdig på hjemmepc'n og den holder en usedvanlig høy kvalitet.... gled deg :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prisen tatt i betraktning tror jeg denne modellen er god :dribble: litt håpløst å sammenligne denne med modeller som koster tre/fire ganger så mye. har sett den "live" i Sverige og den gjorde et ok førsteinntrykk. Den modellen var ex tv-tuner og kjørte tvsignalene gjennom en vanlig vhs, ikke optimalt selvsagt - med med digitaltv-tuner bør det bli bra.

 

 

Såvidt jeg har fått med meg kommer det en test om denne på dinside.no. Greit å følge med for å se hva dommen blir. :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...