Gå til innhold

Strømforsyning til 4 Peltier elementer?


Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at jeg trenger en strømforsyning som leverer noe sånt som 100A på ca 15V helst regulerbart.

 

For det første så har jeg hittil ikke greid å finne en strømforsyning med så mange amper og for det andre synes jeg det blir for dyrt å kjøpe 4 stk på 25 Amper. Har noen av dere erfaring med å finne strømforsyning til peltier elementer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:wow: Gigantiske psuer!

 

Faren min hadde noen "små" fra jobben som skulle byttes ut, 3,3v 80A,

tenk 4 sånne i serie, da hadde jeg fått en fin peltfarm.

Håpet på at noen "falt av i svingen", eller skulle kastes, jeg drømmer nok bare.

Han sa de kosta ca 2000/stk hvis jeg husker riktig.

 

Edit: Fant en Meanwell PSP-1000-12, dvs en 1000w psu 12V 75 A koster 4k

Endret av Nitromarsjipan
Lenke til kommentar

Metric A/S er forhandler for Meanwell i Norge og de kan bestille SCN-1K5-15 som ville ha passet perfekt til mitt tenkte prosjekt, men den koster kr 11.420.

 

Prosjektet er per dags dato lagt dødt, men vurderes og designes om til å bruke kompressorkjøling i stedet. Da det trolig blir billigere; både i innkjøp og drift.

Lenke til kommentar
Kanksje det er bedre/lettere/billigere å få tak i en forsyning som leverer 60V og så seriekoble peltene?

 

Mulig jeg er helt på jordet nå, men tror ikke det går ann å seriekoble de

for jeg antar (gunnløst vel og merke) at motstanden i en peltier ikke er konstant, og hvis den ikke er det, da kan ting fort gå til helvete.

 

Korriger meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Husk at du må ha en sikring som leverer 100Amp da, og det er ikke dagligdags!

100A på 12V ja.. Det blir 6,52A på 230V ;)

:roll:

Sikringer er ment som overbelastningsbeskyttelse, ikke indikasjon på standard strøm. Forresten er ikke 100A sikringer problem å få tak i, de brukes i fleng i bilstereoapplikasjoner.

Lenke til kommentar
Mulig jeg er helt på jordet nå, men tror ikke det går ann å seriekoble de

for jeg antar (gunnløst vel og merke) at motstanden i en peltier ikke er konstant, og hvis den ikke er det, da kan ting fort gå til helvete.

 

Korriger meg hvis jeg tar feil.

Motstanden i en peltier er ikke konstant, men det skal ikke være verre enn at det går ann å seriekoble 4 stk. Jeg tror jeg leste om det i en artikkel på overklokking.no en gang.

 

Problemet med seriekobling er heller hvis en av de skulle gå i stykker. Det vil kunne føre til driftstans på de andre og smelting av cpu, men dersom gevinsten på strømforsyning er stor nok kan man vel kalle det en kalkulert risiko.

Endret av OmniDux
Lenke til kommentar
Husk at du må ha en sikring som leverer 100Amp da, og det er ikke dagligdags!

100A på 12V ja.. Det blir 6,52A på 230V ;)

:roll:

Sikringer er ment som overbelastningsbeskyttelse, ikke indikasjon på standard strøm. Forresten er ikke 100A sikringer problem å få tak i, de brukes i fleng i bilstereoapplikasjoner.

Jada, jada. Rota litt når jeg skrev det der. Går på GK Elektro så du trenger ikke ta det med hvordan en sikring virker med teskje.

Lenke til kommentar
Jeg har funnet ut at jeg trenger en strømforsyning som leverer noe sånt som 100A på ca 15V helst regulerbart.

 

For det første så har jeg hittil ikke greid å finne en strømforsyning med så mange amper og for det andre synes jeg det blir for dyrt å kjøpe 4 stk på 25 Amper. Har noen av dere erfaring med å finne strømforsyning til peltier elementer?

Ok, måten du løser dette på blir, tada!

 

Bilbatteri! Ta en billader, kobler det til et bilbatteri og så tar du strømmen fra batteriet. Ikke helt 15V men det er nært nok, eller?

 

Velg bare med omhu batteri og lader så skal det klare 100A.

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...