Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp "Router" på linux maskin..


Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

 

har nå fått Stjelehor adsl..

 

Det jeg vil gjøre er å installere linux på en maskin, og kjøre et program som mottar ip fra Telenor, og fungerer som en DHCP server.....

 

Denne routeren må ha muligheten for å bestemme linjehastighet til de forskjellige maskinene.. slik at jeg kan spille på internett, samtidlig som fattern laster ned og surfer på nett (med sin tildelte kbits)..

 

Har satt opp nettverket slik:

 

Modem er koblet på Serverenrouteren (altså linux DHCP greia), som har 2 nettverkskort. Denne er igjen koblet på Switchen, hvor resten av maskinene kobles på.....

 

serveren : p-133mhz,32mb ram, 6 gb hd..

 

spørsmåla:

 

1. Hvilken linux distro bør jeg kjøre? Er 100% linux n00b...

 

2. Hvilket Router program bør jeg kjøre? (DHCP støtte, og støtte for å motta ip, + dele hastigheten)

 

3. andre måter å sette dette opp på? Det som primært er viktigst er at jeg ikke mister noe av linjehastigheten i routeren, og at jeg klarer å tildele hastigheter til de forskjellige maskinene..

 

4. hvordan tildeles hastighet til de forskjellige maskinene? ved nettverkskort ID?

 

Takknemmelig for alle svar

 

Norwegian_Beret

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

ja.. så kewlt ut det..

men......

vil ha et system med støtte for å route igjenom så, og så mange kbit til hver maskin..

 

f.eks slik at jeg har max 200kbit, og fattern har max 184... ..

 

 

Nor_Beret

Lenke til kommentar

Jeg bruker for tiden ClarkConnect 0.9.1 selv, og det fungerer glimmers! veldig enkelt, enkelere kan jeg ikke tro at det kan bli. + dersom du instsallerer development pakkene, som ligger ved, så kan du enkelt og greit bruke distro'en som en helt normal distro (dog uten X-windows, noe en aldri skal ha eller bør ha på en box som står som en firewall uansett). full iso er på 124mb, anbefaler den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

hei!

 

takker for alle svar, men lurer fremdeles på en ting..

 

i disse programmenedistroene deres, kan man da route gjennom bånbredde til hver enkelt pc?

slik at jeg har samme ping i cs, uanz om han surfer eller ikke??

 

 

Norwegian_Beret

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

hei!

 

fattern min surfer rimelig mye ja, og laster ned mye oxo (forskjellige linux distroer som han aldri installerer)....

 

men fant ut hvordan jeg kan dele båndbredden rettferdig...

 

Ipconifig2 heter det, og følger med de fleste nye linux distroer (rh 7.2 iaffal), der kan du styre alt så har med båndbredde å gjøre gjennom MAC adresser og noe dritt.. skal ihvertfall funke :smile:

 

Norwegian_Beret

Lenke til kommentar

Om du gidder å lese litt dokumentasjon, er også FreeBSD et veldig bra alternativ. (http://www.no.freebsd.org). Routing, DHCP og alle vanlige tjenester er selvfølgelig innebygd. Men det siste du nevnte, at du ville dele hastigheten utover maskinene i nettverket, kan by på litt større utfordringer. Denne typen dirigering av trafikken kalles QoS, eller Quality Of Service. Dette er også mulig å sette opp i FreeBSD, da med tredjepartssoftware kalt AltQ. Se http://www.csl.sony.co.jp/person/kjc/kjc/software.html.

 

[ Denne Melding var redigert av: xcess på 2002-04-07 19:31 ]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

vet.. skal reservere ca. 80% til meg selv, og 6040% ellers... pga. han laster ned litt og div stash oxo....

 

men sliter litt med å installerer linux på maskina.. får noe GRUB error når jeg prøver å boote med linux (rh7.2 og slack 8.0)

 

beret

Lenke til kommentar

Når du booter med cd? merkelig, har jeg aldri vært borti før. Høres ut som om cd'n ikke booter, men siden du sikkert ikke har lagt inn linux på dan maskinen før, så er det sikkert ikke feilen, men sjekk i IOS for sikkerhets skyld at CDROM står først i bootsequence.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

 

Olsen:

 

Hk er så gammelt at det ikke kan boote på cd, egentlig.

 

Men hvis jeg remover floppy, og ikke har bootbar sektor på HD, så skal den starte å lese på cd automatisk... men tror jeg har funnet ut hva jeg skal gjøre:

 

Sette inn hd i server på min egen maskin (se signatur), installere RH72Slack8.0, og deretter før den booter opp for første gang, sette hd i servermaskin, VOILA... Så registrerer den ny hardware, og tilslutt får jeg et rimelig stabilt system... Eller, går ikke dettE??

 

Nor_Beret

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-09 07:39, Nor_Beret skrev:


Sette inn hd i server på min egen maskin (se signatur), installere RH72Slack8.0, og deretter før den booter opp for første gang, sette hd i servermaskin, VOILA... Så registrerer den ny hardware, og tilslutt får jeg et rimelig stabilt system... Eller, går ikke dettE??


Nor_Beret


 

Det der kan by på problemer. Men det er noen som dyrker gullhår i ......

 

Etter det du sier at du skal bruke den til så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke velger Smoothwall, Clarkconnect, Trustix osv... Som er dedikert til ditt bruk. Ihvertfall når du skal ha den på en P133, da er det best at systemet støtter det du trenger og ikke en masse til.

 

Når det gjeler fordelinga av linjekapasiteten så støtter de flest distroene dette men det er avansert oparasjon i forhold til å forstå nettverk og Linux i seg selv.

 

Selv om oppsettet mener jeg ikke er å anbefalle så lenge du ikke sitter med litt teoretisk/praktisk snøring på netterk og IP.

 

Men det er rått når man får det til å fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...