Gå til innhold

Trimme 50ccm


friction

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der jeg kjørte opp var det ike teoriprøve engang, men jeg har hørt av andre at hvis man failer på den første prøven er det ikke noe problem å få tatt en ny en. I tillegg har kjørelærerne veldig høye toleransegrenser om hvordan man kjører opp. På min gruppe var det mye dritkjøring for å si det på den måten.

 

Dette varierer selvfølgelig fra plass til plass.

Lenke til kommentar

hei!

 

Når det gjelder eksosannlegg og støy er det regler for det også, står et DB nivå i vognkort, så det er måte på hvor mye en moped kan bråke selv om farten ikke er for høy.

Politiet har som noen var inne på tidligere, ikke rett til å prøve mopeder, men de har anledning til å forlange at den testes på rulle. Rullen kan godt være uten motstand, da mopeder jo skal sperre ved 45 Kmt.

 

Man bør absolutt ta med i regnestykket ifht lett lappen, at man for en ting kan kjøre lovlig med langt kulere/bedre sykler, og at teori for bil er unnagjort, og skal man ta tung lappen, slipper man også MC-kurs.

 

Jeg hadde lettlappen selv, og når jeg da skulle ta bil og sykkel var det gjort unna kun med test-time på kjøreskole+ oppkjøring.

 

Jeg skulle ønske myndighetene "la litt mer opp til" at ungdom skal ta lappen, det er trafikksikkerhet det!!

 

Slippe å bli nesten kjørt ned HELE tiden + skikkelig opplæring.

 

Isteden sitter det altså tydeligvis en eller annen komit`e eller utvalg som har funnet ut at vi setter ned farten fra 50Kmt (som det var før) til 45 Kmt..!! Tipper det har reddet mange liv gitt :w00t:

Og nå skjønner jeg på innlegg her at det er snakk om 2 på mopeden , med effekt nok til 45 kmt...

 

Dette er jo intet mindre enn imponerende i trafikksikkerhetens navn!! :!:

Lenke til kommentar
Der jeg kjørte opp var det ike teoriprøve engang, men jeg har hørt av andre at hvis man failer på den første prøven er det ikke noe problem å få tatt en ny en. I tillegg har kjørelærerne veldig høye toleransegrenser om hvordan man kjører opp. På min gruppe var det mye dritkjøring for å si det på den måten.

 

Dette varierer selvfølgelig fra plass til plass.

Det er akkurat derfor jeg alltid har ment at opplæringen for å kjøre scooter/moped bør være bedre enn den er i dag. "Oppkjøringen" for å ta scooter/moped-førerbeviset i dag er latterlig, og jeg har hørt med flere, de har jo ikke peiling på vikeplikt.

Endret av |FSK|
Lenke til kommentar
Rullen kan godt være uten motstand, da mopeder jo skal sperre ved 45 Kmt.

BAHAHAHAHAHAHAHA!

 

 

Hoora for mennesker som har null peiling!

 

skal man sperre på en viss fart trenger man elektronikk, da hjelper det ikke med diverse metallbiter i eksosanlegg og kanskje en gummibit i luftfilter.

 

Det er regler for hvordan trallen skal være, det skal være justert motstand som tilsvarer en slette, og det skal sitte en på som veier 70kg, ihvertfall.

Lenke til kommentar
  fredrikbr

BAHAHAHAHAHAHAHA!

 

 

Hoora for mennesker som har null peiling!

 

skal man sperre på en viss fart trenger man elektronikk, da hjelper det ikke med diverse metallbiter i eksosanlegg og kanskje en gummibit i luftfilter.

 

Det er regler for hvordan trallen skal være, det skal være justert motstand som tilsvarer en slette, og det skal sitte en på som veier 70kg, ihvertfall.

 

Da er det godt vi har fått en med peiling inn her!! :w00t:

 

At det er regler for hvordan en tralle skal være bestrider jeg ikke, men ettersom du tydeligvis virkelig KAN disse tingene... og gjerne hjelper en som ikke har peiling?

 

Da vil du sikkert gjerne fortelle hvor mye motstand det er i "en slette"?

 

Videre fint om du opplyser hvor fort en moped går i nedoverbakker, hva er høyeste tillatt fart egentlig?

(ettersom det altså er 45 kmt på sletta, med 70 Kg på)

 

Og det er altså ikke mulig å begrense maximalt turtall ved hjelp av å hindre en motor i å "puste fritt"

 

Og hva er grunnen til at scootere (dvs stort sett alt med remdrift) har låseringer i remskive for å hindre maksimal utveksling?

(og tilsvarende med dreving på andre mopeder.)

 

Det er jo som kjent forbudt å øke motoreffekten, det er også like forbudt å forandre dreving, utveksling...

 

Jeg trodde dette var for å ikke øke farten... du må hjelpe meg litt her fredrikrb?

Lenke til kommentar
Jeg trodde dette var for å ikke øke farten... du må hjelpe meg litt her fredrikrb?

Fredrik er ikke her akkuratt nå, men jeg heter Fredrik jeg og :thumbup:

 

GirMopedene blir IKKE drevet ned, men scootere blir gjerne "drevet" ned.

På girmopedene så strupes motoren så de ikke klarer mer enn 45 på slettene, altså de stenger eksosveiene litt til, slik at motoren akkuratt orker å dra opp til 45. På en scooter derimot, så endrer de bare variatoren som regel, slik at den ikke går fortere enn 45, men fortsatt har samme motoreffekt.

 

Min moped har f.eks 1.04 kW plombert :!:

Lenke til kommentar
Rullen kan godt være uten motstand, da mopeder jo skal sperre ved 45 Kmt.

BAHAHAHAHAHAHAHA!

 

 

Hoora for mennesker som har null peiling!

 

skal man sperre på en viss fart trenger man elektronikk, da hjelper det ikke med diverse metallbiter i eksosanlegg og kanskje en gummibit i luftfilter.

 

Det er regler for hvordan trallen skal være, det skal være justert motstand som tilsvarer en slette, og det skal sitte en på som veier 70kg, ihvertfall.

Du vet tydlighvis ikke hva en variator er.

 

En variator hindrer dekket i å oppnå høyere turtall enn det skal. Med fin justering kan man bestemme på kilometeren i timen hvor raskt det skal gå. En variator er ikke drevet elektronisk på noen måte men utnytter sin egen sentrifugalkraft til å stoppe på et visst turtall og da går det ikke raskere.

Lenke til kommentar
Du vet tydlighvis ikke hva en variator er.

 

En variator hindrer dekket i å oppnå høyere turtall enn det skal. Med fin justering kan man bestemme på kilometeren i timen hvor raskt det skal gå. En variator er ikke drevet elektronisk på noen måte men utnytter sin egen sentrifugalkraft til å stoppe på et visst turtall og da går det ikke raskere.

Si meg, hvor mange girmopeder har variator? :D

Lenke til kommentar
Du vet tydlighvis ikke hva en variator er.

 

En variator hindrer dekket i å oppnå høyere turtall enn det skal. Med fin justering kan man bestemme på kilometeren i timen hvor raskt det skal gå. En variator er ikke drevet elektronisk på noen måte men utnytter sin egen sentrifugalkraft til å stoppe på et visst turtall og da går det ikke raskere.

Si meg, hvor mange girmopeder har variator? :D

Vi snakkes scooter, ikke sant :roll:

Lenke til kommentar

...

 

 

Jeg snakket mer om plomberinger i eksosanlegget. Jeg vet ikke hva motstanden på en slette er, men at det er motstand er jo helt klart. Og jeg vet det med variotorplomberinger, men si meg, har Suzuki RMX, MH Furia, Rieju MRX eller andre girmopeder variator? Det er mange av de som ikke går 45 på en slette engang, og noen som går i 50 originalt og blir avskiltet av vegvesenet.

 

 

EDIT: friction, snakket om 50ccm, ikke spesifikt scooter.

 

 

EDIT2, og jeg beklager fryktelig om jeg uttalte meg feil. Men det er slettes ikke sant at alle mopeder sperrer på nøyaktig 45.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
EDIT2, og jeg beklager fryktelig om jeg uttalte meg feil. Men det er slettes ikke sant at alle mopeder sperrer på nøyaktig 45.

 

Det er helt greit å uttale seg feil av og til fredrikbr, selv er jeg mest på harware forum fordi jeg ikke har så veldig peil på data.

 

Det som burde være mindre greit er å uttale seg som en ekspert når man overhodet ikke vet hva man snakker om.

 

Jeg har også sagt at jeg ikke bestrider din påstand om at det er "brems" på en "tralle" Så langt kan vi være enige!!

 

Jeg har selv vært på biltilsynet med 100 cm3 og testet den for mistanke om trim, det satt da ingen oppå sykkelen når dette ble gjort, men det er en del år siden, så jeg lar tvilen komme deg tilgode ifht hvordan dette gjøres idag :)

 

Men resten av dine argumenter vitner jo en som overhodet ikke har greie på motorer!!

 

Hvor fort kan disse mopedene gå mener du??

Ettersom du tydeligvis ikke VIL skjønne at det ikke er noe problem i det hele tatt å begrense topp-turtallet på en motor, og altså med det begrense toppfarten.

 

Grunnen til at man bruker variatorbegrensninger på remdrevne farkoster, er for en ting at det er enklere å begrense mer nøyaktig, og ikke minst er det en mye "bedre" måte med tanke på kjøreegenskaper.

Man kan da beholde mer motoreffekt som gir bedre trekkraft og akselerasjon.

 

Man kan derfor si at feks scootere "lider" mindre av Norske begrensninger, enn tilsvarende med kjede.

 

Hvis det er noe mer du lurer på- bare spør, men slutt å vær så eplekjekk, for dette kan du ikke nok om :)

Lenke til kommentar

Mopeder har gjerne ikke fartssperre men er skammelig nedplombert slim at de rett og slett ikke klarer mer enn 45 km/t. 1,5-2 hest er ikke noe når man skal dra ca 150+++opp i nesten 50.

 

På scootere derimot er det fra 3-6 hest og dette drar deg like fort opp som fram, disse trenger derfor en form for fartssperre, nemlig variator.

Lenke til kommentar
Kjenner folk som har kjøpt mopeder som dauer ut i oppforbakke, det er drøyt. Da blir man jo en fare i trafikken, eller hva? 

 

Ja det får`n si :!: !!

 

Det er det jeg mener med skikkelig godt gjennomtenkte politiske vedtak!!!

 

Jeg fatter virkelig ikke dette, det må jo nødvendigvis foreligge noen argumenter på en eller annen politikers bord, som forklarer hensikten med å faktisk sette ned farten fra 50 til 45, lurer så jævlig på hva det er, og om det er foretatt noen evalueringer av hvor mange liv dette sannsyneligvis har reddet :!:

Lenke til kommentar

Det som er tingen når scootere og mopeder absolutt skal ihjel-plomberes er at det spesielt på mopeder danner seg et lag med sot framotoren der plomberingen ligger. Dette reduserer effekten ytterligere og kan påføre motoren skader.

 

Slik er det også på scootere. Variatoren hindrer motoren i å oppnå turtall. Dette forårsaker at forgasseren gir motoren mye mer bensin enn den frobrenner og dette har motoren selfølgeli ike godt av.

 

45 km/t er noe tull som må forsvinne!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...