Gå til innhold

Død marsikn


Anbefalte innlegg

hei.

jeg var på lan i påsken. da marsinen hadde gått inn i "sovemodus", trykket jeg på start knappen. etter dette har den ikke startet.

 

den er helt død. det er ingen respons på power button.

 

jeg vet at:

-hovedkortet har strøm

--poweret funker

-rammen gjør ikke utslag

--har testet med annen ram.

 

jeg lurer på:

-hva kan være grunnen til at den ikke boot'er?

--er prossesoren brent? eller er det andre komponenter som må være til stede for at marskinen skal i det hele tatt starte.

 

i og med at jeg ikke får noe som helst respons på start knappen, det er ingen ting på skjermen, det er ingen disker som starter, ingen vifter som starter.

 

det er et asus a7v133 og en athlon 1,4 ghz med 133mhz 256 ram brikke.

 

jeg vil ha tips eller bekreftninger på om det kan være prossesor eller noe annet som kan være problemet?

 

håper på svar

 

mvh aslak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan du være sikker på at poweret virker ? At hverken disker eller noe annet starter når du trykker på power knappen, høres jo umiddelbart ut som at PSU'en din har gått føyken.

 

Hvis du åpner kassa og går gjennom alle ledningene (både strøm og tilkoblingskabler), og sjekker at de sitter skikkelig, hvis det fremdeles ikke er liv i den, ville jeg trodd at poweret er dødt. Det kan jo også være noe i veien med selve power knappen. Bare å følge ledningene ned til hovedkortet, og koble om slik at du kan bruke en annen knapp for å sjekke dette (reset knappen).

Lenke til kommentar

du tenker riktig. men det er et power lys som kommer på når stømen er på så derfor vet jeg at jeg har strøm på hovedkortet. der er også slik at alle viftene tar en runde i det jeg setter på strømmen.

 

jeg tror og så at det kan være selve kanppen. jeg skal prøve med reset kanppen. det er samme system eller?

 

takk for svar

Lenke til kommentar

Du tenker i riktige baner. men jeg har et power lys på selve hk og det lyser når strømmen er i.

 

jeg skal prøve å starte med reset knappen. er du sikker på at det vil fungere?

 

takk for svar

 

-denne kom to ganger ikke bry dere om den-

 

[ Denne Melding var redigert av: aslak_joh på 2002-04-02 22:41 ]

Lenke til kommentar

Eg hadde eit lignande problem ein gong. Maskina starta ikkje, viftene tok ein liten spinn når eg sette i støpselet. Trudde det var PSU og bytta den uten at det hjalp. Til slutt kom eg fram til at eg måtte koble fra disket stasjonen, både power og flatkabel. Då starta maksina, så eg satt inn ny disket stasjon og siden har den fungert knirkefritt.

Lenke til kommentar

Hva med å nappe ut absolutt alt du ikke trenger for å få liv i pc'en?

bare for å få opp ett bilde på skjermen, napp ut alt av IDE, la kun det helt nødvendige stå i.

Jeg er ingen spesialist men jeg ville prøvd det hvis jeg var deg :smile:

Lenke til kommentar

Ser ut som poweret ditt er gåent dessverre. Det at de lyser på hk`et ditt viser bare at kortet står i standby på 5v, 12 volten kan fremdeles være gåen. Test poweret ditt ved å koble fra hkèt og tjuvstart det ved å kortslutte grønn+ svart ledning. Du har tre svarte + en grønn på den ene siden av atx kontakten din(samme hvilken av de svarte du bruker)og kortslutt denne med den grønne. Sviver diskene+viftene da, så virker poweret ditt. Hvis ikke har det tatt kvelden. Om de ikke skulle starte kan det være at sikringen er gåen, åpne powersupplyet i dette tilfellet og bytt...deretter prøv igjen.

Lenke til kommentar

Det kan vel ikke være reset-knappen som har hengt seg opp, eller noe?

 

Du kan prøve å nappe ut reset-ledningen fra moboet, kansje det virker da.

 

Forøvrig, med mitt hovedkort (abit kt7) spinner psu-vifta opp med tomt hovedkort (også uten cpu og ram), dersom startknappen trykkes.

 

Har du prøvd å slette cmos?

 

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått, så er det ingen ting som skjer når du trykker på "power knappen" i fronten av PC'en?

 

i såfall, sjekk at powerknappen er koblet til hovedkortet! kan være den er løsnet eller noe når du har på flyttet på PC'en din.

det er en liten ledning, rød og svart tror jeg. det pleier å stå i manualen til hovedkortet hvor og hvordan den skal stå.

Lenke til kommentar

du kan prøve å trekke ut av strømmen til hovedkortet. Det hjalp for meg en gang...du kan også prøve å resette biosen til hovedkortet. Har en gang opplevd at PC-en ikke ville starte..da jeg koblet fra strømmen til min gamle brenner funket alt...koblet til strømmen og ingenting funket...det ble ny brenner på meg :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...