Gå til innhold

Forstørre og gjøre bildet skarpt


Anbefalte innlegg

Hehe, dette er vanskelig å forklare, men jeg husker at jeg har sett det på filmer og jeg lurer på om det er mulig.

 

På film så er jo allting så enkelt, men jeg har sett at i f.eks spionfilmer så har de da et oversiktsbilde av ei gate, og de kan zoome inn til en bil og da trykker de på en knapp som gjør at bildet blir helt skarpt. Zoomer ytterligere inn og man får bilskiltet til å dekke hele skjermen og da er det helt kornete, men så trykker de på den "superenhancementknappen" som gjør bilskiltet helt skarpt.

 

Er dette mulig...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig å fortørre et bilde og samtidig øke detaljrikheten. Det som er på bildet, det er på bildet. Det finnes ikke datamaskiner/programmvare som på en logisk måte kan legge til sine egne deler av bildet såpass som gjøres på film. Nærmeste vi kommer er programmvare som kan forstørre med så lite tap som mulig, men det blir fremdeles tap.

Lenke til kommentar

Hehe, ja :)

 

Men det kan godt hende at de tar bildene med enorm oppløsning, bare når maskinen loader bildene loader den en liten og lett versjon, så når de zoomer inn må den hente ned utsnittet av den større versjonen - derfor så tar det noen sekund..

 

Jaja, er mulig at det er slik de har tenkt. Men jeg tror nok det egentlig bare er "film" for å få det til å se high-tech, samt kult ut.

Lenke til kommentar

Dette har et navn.

 

"Vaporware"

 

Alle slike ting som lages til film greier går under det navnet.

 

Men som en peker ut over, har man høy nok oppløsning så jobber man ofte på en lavoppløslig..en proxy.

 

Men disse "spion" bildene er jo som regel tatt med overvåkings kamera og tatt i "fart"...så det de gjøre med dem er overhode ikke mulig med standar software.

 

Hva de har hos hemmelig organisasjoner dypt nede i en kjeller..er jo en annen sak.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Jeg så på Discovery at denne teknikken med å forstørre et bilde og gjøre det skarpere hadde blitt brukt i forbindelse med en kriminalsak. Da hadde de visst brukt en datamaskin hos NASA for å få frem flere detaljer i ansiktet til en mistenkt på et overvåkningsfoto. Så jo, det er mulig i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Dette har et navn.

 

"Vaporware"

 

Alle slike ting som lages til film greier går under det navnet.

[offtopic]

 

Javel? Tror du bommer her, Akira.

 

Vaporware is software or hardware that is preannounced by a developer, but never emerges as an actual product. The term implies deception; that is, it implies that the announcer knows that product development is in too early a stage to support responsible statements about its completion date, feature set, or even feasibility.

 

Hentet fra Wikipedia.

 

-KJ

 

[/offtopic]

Lenke til kommentar
Dette har et navn.

 

"Vaporware"

 

Alle slike ting som lages til film greier går under det navnet.

[offtopic]

 

Javel? Tror du bommer her, Akira.

 

Vaporware is software or hardware that is preannounced by a developer, but never emerges as an actual product. The term implies deception; that is, it implies that the announcer knows that product development is in too early a stage to support responsible statements about its completion date, feature set, or even feasibility.

 

Hentet fra Wikipedia.

 

-KJ

 

[/offtopic]

Hmm....jeg er ikke sikker, men jeg også minns å ha hørt at det blir kalt waporware. Kanskje filmindustrien har gitt det dette kallenavnet nettopp fordi de hele tiden utvikler ny software og hardware som ikke blir helt ferdig når de lager film og sånt. De har jo egne folk som hele tiden lager nye program og maskiner for å lage spesialeffekter. Mye av dette tror jeg nok går under warporware vil jeg tro. Maybe maybe...

Endret av Bob Broker
Lenke til kommentar
Det heter vaporware, og at et ord kan bety mer enn en ting er ikke akkurat noe revolusjonerende i den skriftlige verden.

 

AKIRA

Sjekk så mange plasser du vil på nett; vaporware betyr et produkt som lanseres eller hypes lenge før det er tilgjengelig. Et godt eksempel på vaporware er plastlagringen til Opticoms datterbedrift, Thin Film Electronics.

 

Jeg søkte en kjapp runde på Google, og ingen treff der heller på din definisjon.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...