Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL Modem og Router

Anbefalte innlegg

Skrevet

Halla :)

Altså jeg har nå fått ADSL Fra telenor den 14 april. Har fått et speedtouch modem også. Det har jeg koblet til routeren.

Jeg har hørt at telenors modemer fra 1 april er også innebygde routere men jeg har pratet med en hos kundeservice og han sa at noen av modemene hadde disse funksonene men dem var ikke aktivert. Derfor skal det virke som et plaint modem. Sa han.

Koblingsrute:

ISDN Boks -> ADSL Modem -> Router -> PC

Saken er det at jeg må konfigurere routeren for å åpne porter og lignende slik at den kan sende den til riktig IP og maskin.

Altså jeg har en webserver som jeg vil at når noen går innom min ip adresse ( som jeg får fra telenor) eks: http://80.212.18.xx så skal de komme til min servers webside.

Derfor må jeg konfigurere routeren til å forwarede all trafikk på port 80 til min server.

Da har jeg problemer:

1. Mitt ADSL modem har innebygde funksjoner på lik linje som en router. Altså hjelper det ikke å konfigurere routeren når også modemet må konfigureres. Og da blir det dobbelt opp! Og da blir det problemer. Trafikken blir ikke forwarda i det hele tatt.

MEN, dette må dere også svare meg på:

Modemene til Telenor SKAL ikke ha funksjoner som DHCP, NAPT, DNS, IP Adresses og IP Routing? Det skal heller ikke kunne koble opp selv! Dvs, mitt modem har mitt brukernavn og passord på PPPoE funksjonen og kan koble opp selv. Så alt jeg må gjøre er å sette inn TP'en og så er jeg på nett.

Slikt skal det ikke være, eller tar jeg feil? Uansett, routeren min har mistet funksjon fordi den gjelder ikke, det er modemet som har siste ord i saken!

Trenger svar.. takk skal dere ha! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...