Gå til innhold

Kamera oppfører seg som en hd...


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en format og reinstall av pc-en.

Noe jeg har gjort mange ganger før, men denne gang har jeg støtt på et nytt problem.

 

Har FujiFinePix S602 og A303.

Før har det alltid vært slik at når jeg kobler kamera til og skrur på, finner XP kamera, gir meg valg om jeg vil:

Skrive ut,

overføre til pc,

vise lysbilder,

etc....

 

Det greie der har alltid vært at ved å velge overføre til PC så får man frem mange thumbnails av alle bildene. Man kan velg bort bilder man ikke vil ha og ikke minst, man kan merke forskjellige bilder og rotere alle 90 grader.

Da blir samtlige bilder rotert på noen få sekunder og alt er klart for nedlasting.

 

Nå når jeg ikke får denne wizzard-en må jeg rotere bildene enten i Microsoft PhotoEditor, Photoshop eller FinePixViewer.

Problemet der er at å rotere bildene tar "evigheter". Jeg mister rett og slett lysten til å ta høydebilder pga tiden det tar å vende dem på pc i ettertid.

 

I Explorer var kameraene før oppført som digitalt kamera. Iconet var et camera med en minnebrikke ved siden av. Derfor fant også Wizzard dette kamera straks jeg slo det på.

 

Nå viser Explorer bare enheten som en flyttbar disk.

Hvis jeg velger egenskaper på flyttbar disk får jeg tilgang til autokjør, og der ligge camerawizzard hvor jeg kan velge hva som skal skje hvis jeg kobler til et billedmedium.

Det er bare det at Fuji har alltid en ytterkatalog på bildene. Derfor oppfatter ikke pc-en at det er bilder som er koblet til, og wizzarden starter ikke.

 

Kamera og Skanner-wizzard i kontrollpanel finner ikke Fuji når det skal søke etter kamera eller skanner.

 

 

Jeg har, av installer og reinstallertt alt av drivere og programvare til Fuji.

Jeg har lastet ned og installert nyeste driver og programvare fra Fuji.

Jeg har forvisset meg om at kamera står i DSC-modus.

Jeg har kontaktet Fujifilm.no om problemstillingen, men aldri hørt noe.

 

Er det noen som har noe råd, eventuelt hvordan kan jeg starte overføringswizzard-en manuelt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få tak i deg en utgave av ACDsee.

 

Her kan du jobbe enten direkte på minnebrikken eller legge over bildene på harddisken og jobbe med dem der. Du legger over bildene på samme måte som du kopierer fra en harddisk til en annen i windows explorer.

 

For å finne ut hvordan du roterer bilder og en rekke andre ting kan du søke på "rotate" og "Photo Enchancer" i hjelpfila (i indexen).

 

et hint: dobbelklikk på prewievbildet (det store) og trykk enchance.

 

Trial kan lastes ned her og den funker utmerket til dette:

http://www.acdsystems.com/english/Products...CRA=ENfreetrial

Lenke til kommentar

Men da er jo jeg ikke kommet noe lenger.

Ved å rotere bildet på enten hd eller minnebrikke så tar jo et bilde evig lang tid.

 

Det er derfor jeg likte den wizzarden. Den roterer bildet på sekunder (virtuelt) så blir bildet rotert samtidig som det lastes ned, og siden det gjøres i den prosessen tar ikke roteringen tid.

 

FinePixViewr kan også jobbe med bildene på minnebrikken eller på hd, men den også tar evigheter.

Lenke til kommentar

Du kan jo forsøke dette:

Koble til kameraet og slå det på.

Gå inn i Enhetsbehandling, finn kameraet der (antakelig som flyttbar disk?)

Velg Egenskaper, Driver og velg Avinstaller.

Slå av kamera og slå det på igjen.

Da skal det forhåpentligvis installere seg på nytt igjen med riktige drivere.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du kanskje har tatt å bytta litt på instillingene på kameraet ditt. Mitt lille Sony kamera har denne funksjonen, da jeg er på jobb kan jeg ikke sjekke hva de forskjellige instillingene heter. Det er i hvertfall inne i menyen mulig å velge mellom to forskjellige USB moduser, hvor den ene gjør at kameraet dukker opp som et flyttbart media og den andre gjør at Windows XP oppdager kameraet som et kamera og viser meg denne "flotte" veiviseren.

Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt Fuji S7000 og den oppfører seg også som en HD. Er 3 innstillinger i menyen, og med den ene dukker Wizard opp. Dette er desverrre innstillingen for usb til skriver, så man får opp en feilmelding i displayet etter en liten stund, men bildeoverføringen går bra.

Merkelig.

Lenke til kommentar

Takker for mange forslag.

Har ikke testet ACDSee enda.

 

Jeg har kommet bitte litt videre.

Etter å ha gjort som foreslått å gå inn i enhetsbehandling, egenskaper og avinstaller driver, så fikk jeg tilbake rett icon ved kamera. I stedet for kun flyttbar disk nå, er iconet et fujikamera med en minnebrikke ved siden av.

Likevel finner ikke Skanner og kamera wizzard kamera.

Heller virker ikke autoplay når jeg starter kamera.

 

De eneste innstillingene jeg har på kamera er PC Cam som er et live internettkamera, og DSC (DigitalStillCamera) som jeg bruker det på. Har prøvd begge modi uten hell.

 

Er det noen som vet hvordan jeg får startet XP sin overføringswizzard manuelt ?

Hvor ligger og hva heter filen jeg kan dobbeklikke på.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Hvis du plugger i kameraet, går inn i "Min datamaskin", og velger egenskaper på kameraet, så kan du under "Autokjør" velge hvilket program som skal starte når det plugges i.

Antakelig har du valgt noe permanent en eler annen gang.

 

Hadde et problem med at autoplay ved tilkobling av min Exilim sluttet å virke.

Dette løste seg meget fint ved å laste ned et lite program fra microsoft som heter autofix.exe :thumbup:

Endret av ludolf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...