Gå til innhold

Har noen fått fyr på en katode?


Anbefalte innlegg

Jeg opplevde noe merkelig idag :yes:

Ser på datan og merka at det var veldig lite blått lys i datan (pga. har en blå katode) gikk for å undersøke dette videre, så finner jeg en katode som hele jævla toppen har smelta på og som brenner :cool: Det var jo satans skummelt så jeg tok et dypt pust og blåste og fikk det slukket det. Kanskje det ikke var sunbeam katoder alikevel? Kanskje q-tec (som klarer å få PSU'r til å sprenge som fyrverkeri) har lagd dem :devil:

Under brannen så smelta ledningene også, temelig skummle greier!

 

noen som veit grunnen, det hadde jo vært kjekt å vite..

 

 

BTW: vansklig å få fokusert.... :mad:

 

sd.JPG

Noen som har opplevd noe lignende?

 

 

 

mvh troy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Blacklighten min begynte å brenne en gang (kjøpte brukt).

Etter mye skjæring/åpning av katoden konstaterte jeg at grunnen var at den tynne ledningen som går på innsiden av røret katoden ligger i, men på utsiden av selve katoden var slitt. Da de to endene (av den tynne letningen) lå såpass nerme hverandre gikk det fortsatt strøm gjennom, og det produserte mye varme. Dette hadde smeltet isolasjonen rundt ledningen å begynt å brenne.

 

Dersom du vil fikse det (noe jeg gjorde) så lodder/teiper du den tynne ledningen fast til den ledningen som den har vert festet til orginalt (litt vansklig å forklare)

Stoler ikke 100% på denne løsningen og tar meg derfor en titt inni pcen ganske ofte. Har ikke hatt problemer med blacklighten siden.

 

Ble ganske rotete forklaring dette, men håper det hjelper litt i allefall

 

Edit: ser at du har den gamle typen katoder (med kvite striper på innsiden av røret). Blacklighten min er av samme type. Det er nok den gamle typen som er mest utsatt. Har ikke hørt om noen som har hatt problemer med den nye typen (den uten kvite striper på innsiden)

Endret av HiddenDragon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...